Bekræftelse af dåb og forældre til Jens Winkel stamfader til Sæbygård

Startet af Henrik Nielsen, 24 Mar 2012 - 19:09

Forrige emne - Næste emne

Henrik Nielsen

Jeg har længe jagtet anerne til Jens Mortensen Winkel kendt som stamfader til Sæbygaard nævnt mange steder bl.a. på Nygaards sedler.

Kendt er, at han ender sine dage på hovedgården Sæbygaard, Volstrup, Dronninglund, Hjørring den 21-02-1819.
Der findes et skifte efter ham som starter 22 feb. 1819 og først ender ved forlig 7. juli 1837.

Hans 1ste ægteskab var med møllerenken til vandmøllen i Faddersbøl Maren Mogensdatter [Nystrup] , 24-03-1793 i Hundborg kirke, Hundborg, Thisted

Han er nævnt her som ejer af møllen http://nygaards-sedler.dk/viewpage.php?page_id=64&nr=2649&sort=f i 1793

Hans fødselsår kan gisnes af FT1801 til at være ca. 1768 men stedet er ikke angivet.

Hjørring, Øster Han, Skræm, Sønder Gundestrup, , , 1, FT-1801

Jens Winkel,                  33, Gift, Husbonde, Gårdbeboer og ernærer sig af sin gård,

Maren Winkel født Nystrup,       35, Gift, Hans kone, ,

Peder Christian Brønslund,       11, Ugift, Hendes søn af første ægteskab, ,
Merve Peter Brønlund,       9, Ugift, Hendes søn af første ægteskab, ,

Ingeborg Catrine Winkel,       7, Ugift, Deres fælles barn, ,
Margrethe Johanne Christine Winkel,   6, Ugift, Deres fælles barn, ,
Maren Catrine Winkel,               4, Ugift, Deres fælles barn, ,
Maren Holger Andereasen Winkel, 1, Ugift, Deres fælles barn,  (Maren Helger Andrea Winkel)

Hans begravelse indikerer at det skulle være ca. 1764

Volstrup KB 1814-1821 Dronninglund Hjørring pag 382 opslag 123

Jens Mortensen Winkel
Død d. 21 feb 1819
Begravet 2 marts 1819
55 Aar

Forpagter af Søbygaard


Jeg er nu faldet over en mulig indikation af hans forældre og hans fødsel søndenfjords
Hans fødsel skulle så være ca. 1768:

Ringkøbing, Skodborg, Gudum, Gudum Sogn, Traberg Bye, 14. Familie, FT-1787, A8043
Morten Winkel      59    gift   Mad Fader   Bonde og Gaardbeb.   
Maren Larsdatter   52    gift   Mad Moder      
Zidsel Mortensdatter   26    ugift   ægt.      
Anne Mortensdatter   20    ugift   ægt.      
Lars Mortensen      21    ugift   ægt.      
Jens Mortensen   19    ugift   ægt.      
Niels Mortensen           14    ugift   ægt.      
Olle Mortensen      11    ugift   ægt.      
Ole Mortensen      7    ugift   ægt.


Hvis det er den rigtige Jens Winkel jeg har fat i her, så stammer han fra to interessante familier, hvilket også kan forklare hans senere rigdom.

Jens Winkel skulle så være døbt 01-05-1768 i Gudum kirke, Skodborg, Ringkøbing og hans
forældre er Morten Pedersen Vinkel af Sønder Vinkel, Heldum, Skodborg, Ringkøbing og
Maren Laursdatter Thagaard af Thagaard, Humlum, Skodborg, Ringkøbing.
De bliver gift ca. 1754
Året forinden 13-09-1753 blev han gift med Anne Marie Pedersdatter Barmer, men hun i 1754 i barselseng og efterlod sig guld og sølv af en størrelse så en guldsmed fra Ringkøbing måtte ud og vurdere. Dette bragte blot mere værdi til slægten.

Der er meget, der taler for at dette er den rigtige Jens Winkel, men hvordan kan jeg få bekræftet at det er den rigtige Jens Mortens Vinkel, der stammer fra Vinkel og Thagaard slægten ?

Pft Henrik Nielsen
Sogne omkring Slagelse og Sorø, Sydfyn, Lolland-Falster og Lemvigegnen og Dronninglund omegnen . Født Slagelseaner nu Allerød.
slaegt.web4it.dk

Henrik Nielsen

Jeg har måske fundet et delvist svar på spørgsmålet.
ved både brylluppet og den anden barnedåb nævnes en Thagaard som forlover og fadder

Hundborg KB 1787-1802 (45)

Trolovede og Ægteviede 1793

Søndagen d. 24de Martii blev i
Faddersbøll Mølle aften?
?? ??
?? af
ægteviede
Sr. Jens Winckler og
Madame Maren
Nyestrup Salig
Brøndlund Enke
Forlovere vare
S.S.Johannes?
Thagaard
og
??
Brøndlund i Thisted

HUndborg KB 1787-1802 (60-61)

Fødte og Døbte, Faddernes Navme og konernes kirkegang 1794

Onsdagen den 12the November blev Sr.
Winchlers Hustru i Faddersbøl Mølle
forlagt med en Datter som Fredagen derpaa den
14de November blev hjemmedøbt
og kaldet Margrethe Johanne Christine - Barnets Daab
blev i Hundborg Kirke confirmeret
vare Søndagen den 30 December Faddere
vare Fru kammerherreinde Thagaard, jomfru With, grd ??
Brøndlund og grd. Nielsen
?? ??? alle af
Thisted og Christen Mogensen af
Faddersbølle Mølle. Barnets Moder ? ..... 1795

Sogne omkring Slagelse og Sorø, Sydfyn, Lolland-Falster og Lemvigegnen og Dronninglund omegnen . Født Slagelseaner nu Allerød.
slaegt.web4it.dk

Jens Kristian Noe

Hej Henrik Nielsen
Jeg har meget stof om Jens Mortensen winkel og hans aner - og mange kildehenvisninger.
Jeg regner med at det er hans 12 år ældre søster, Anne Marie Johanne Mortensdatter, som i 1798 bliver henrettet med hjul og stejle for at have forgiftet sin voldelige og drikfældige mand med rottekrudt.
Se Man er vel Hardbo bd I s. 250.
Jeg har hans mandslinje tilbage i 9 led.
Hvis ikke du har dette er du velkomment til at skrive til
jenskristian.noe@gmail.com
jenskristian.noe@gmail.com

adresse  7500 Holstebro

Henrik Nielsen

Hej Jens Kristian,
godt at høre fra dig. Jeg har skrevet til dig i en særskilt mail.

Jeg har haft fornøjelsen at læse 'Man er vel en hardbo', som man stadig kan låne på biblioteket.
Deri er der meget omkring Vinkel familien.

Det materiale jeg har er med begrænset kildehenvisning, da det hovedsageligt er hentet fra nettet, så jeg modtager med kyshånd hvad du har om Jens Winkel og hans aner på Vinkel siden. Jeg har fundet en del på moderens side fra Thagaard familien.

Glædeer mig til at høre fra dig.

Henrik
Sogne omkring Slagelse og Sorø, Sydfyn, Lolland-Falster og Lemvigegnen og Dronninglund omegnen . Født Slagelseaner nu Allerød.
slaegt.web4it.dk