Hvor lå Kransagergaard i Husum ca 1916

Startet af Leif Sommerdal, 23 Mar 2012 - 09:46

Forrige emne - Næste emne

Leif Sommerdal

Jeg har en ane, som ifølge politiets registerblade flyttede til Krausagergaard i 1913.

Jeg vil gerne finde hm i en FT, men hvor finder jeg mon gården
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Eva Morfiadakis

Eva M

Anna N Rasmussen

Hej Leif,

Jeg tror at den lå i det der fortsat idag hedder Husum, i området umiddelbart syd for den nuværende Husum s-togs station. Jeg har kigget lidt på de gamle matrikel- og sognekort på kms, men kan dog ikke umiddelbart se gården. Når jeg alligevel gætter på, at den lå hvor jeg tror, skyldes det dette referat fra Grundejerforeningen Danas Park i Husum: http://www.danaspark.dk/Danas_Park/Foren_Historien_files/DP_historie_v01.pdf
De lader til at have godt tjek på lokalhistorien, og bringer en lille historisk intro, hvori det bla nævnes at den vej som idag hedder Bakkekammen tidligere hed Kransager Alle, og at det nyudstykkede villakvarter i begyndelsen af 1900-årene hed Kransager Villaby. Og ja - det må jo så være fra Kransagergård, at udstykningen er sket.

Med venlig hilsen
Anna (2860 Søborg, ganske tæt ved Husum)
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Leif Sommerdal

Tak til begge d'damer

Jeg har set såvel Kransager Alle som Kransagergaards Alle i FT-1921, men dem kan jeg ikke finde i FT-1916 - og Brønshøj fremgår heller ikke som selvstændigt i FT-1916
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Leif Sommerdal

Jeg har selvfølgelig skrevet forkert i 1. indlæg, men jeg kan ikke rette Krausagergaard til Kransagergaard mere.

Jeg kan heller ikke anmelde det til moderator, da systemet ikke mener at det giver mening
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Anna N Rasmussen

Hej igen Leif,

FT-1916 er notorisk berygtet for at indeholde rod og fejl, se fx denne gamle tråd der netop handler om frustrationer over ikke at kunne finde hoved og hale i Brønshøj-området: http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?4,350217,350292

Der findes tilsyneladende ikke noget selvstændigt Brønshøj og/eller Husum på FT-1916, kun nogle veje lagt ind under København, hvor de jo rent kommunalt også hørte til efter 1901, hvor området blev indlemmet i Kbh Kommune. Men så mangler der tilsyneladende samtidig meget. Jeg ser lige, at der er noget som kaldes "Utterslevvej" - hhv. "nord, syd øst og vest for", det lugter jo geografisk lidt derhenad, meeen, jeg synes nu stadig ikke, at det ser helt godt ud, når man bladrer. Så jeg tror simpelt hen at der er rod i sagerne fra AOs side her. Prøv fx at google FT-1916.

MVH
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Anna N Rasmussen

Endnu et skud i tågen:

I Rødovre (landdistrikt i Kbh Amt ved FT-1916), finder du, fra opslag 103, området Islevmark. Islev ligger som bekendt lige syd for Husum, så måske? (Herlev og Gladsaxe kunne faktisk også være muligheder - men er det ikke).

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Leif Sommerdal

Tak for forslagene - jeg vil forsøge at søge lidt, men ellers må det vente til jeg kommer på RA
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Susanne Marquardsen

Hej Leif Sommerdal

www.danaspark.dk står der også en smule om Kransagergårds Villaby.

Klik på "foreningen"
Klik på "historien"
Klik på "Danas Parks historie"

Der er meget om Danas Park, men også lidt om Kransagergårds Villaby


Mvh
Susanne Marquardsen

Leif Sommerdal

Hej Susanne Marquardsen

Mange tak. Så har jeg noget at komme videre med
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)