Hjælp til at Finde Anna Cathrine Pedersdatter fød ca 1778-1780 i Vejlby

Startet af Bente Fischer Verdelin, 20 Mar 2012 - 11:14

Forrige emne - Næste emne

Bente Fischer Verdelin

Hendes fader hedder Peder Christensen og hendes moder hedder Elsebeth Christensdatter
Oplysningerne har jeg fået da hun i 1799 bliver copuleret med Johann Georg Fischer og her står der at hun er 19 år(Odense amt Vends herred Middelfart, copulerede 1799 opsl 188 nr. 2)

Jeg har selv søgt og fundet en Anne Cathrine døbt onsdagen den 8 januar (Odense amt, Vends herred, Vejlby fødte 1736-1799 opsl 157) hvor faderens navn er opgivet som Peder Christensen, men hvor moderens navn ikke passer (opgivet som Elsebeth Cathrine Matthiasdatter). Jeg er derfor ikke helt sikker på at det er hende.

Med venlig hilsen
Bente Fischer Verdelin

Anna N Rasmussen

Hej Bente,

Umiddelbart synes jeg at den lyder god nok. Årstallet passer, plus faderens navn og moderens første fornavn. Hvad med faderens stilling/arbejde, er der spor at hente der (indrømmer at jeg ikke har slået din kilde op og selv set efter)?

Fornavn nummer to blev ikke altid brugt/noteret, og efternavne blev ikke brugt i det daglige, så der kan derfor meget nemt være opstået forvirring/uoverensstemmelse. Anne Cathrines mors far kan fx have heddet Christen Mathisen eller Matthias Christensen, hvorved hun er blevet omtalt som skiftevis Christens og Matthias datter. Eller hun kan have fået det ene af de to brugte efternavne fra en stedfar eller en tidligere mand.

Men det skal naturligvis tjekkes efter på forskellige måder. Slægtsforskning er en vekselvirkning af helhed og detaljer, der hele tiden skal matche. Jeg synes derfor, at du skal granske lidt videre i den familie som du har fundet ved dåben, fordi den virker rigtig. Så du må igang med at kigge på faddere, og søge søskende til både barn (altså til hende som du mener kan være din Anne Cathrine) og til moderen. Søg også, hvad der står om forældrene ved Anne Cathrines konfirmation?

Med venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Bente Fischer Verdelin

Hej Anna
Tusind tak for dit svar - jeg har i mellemtiden også gransket videre og Navnet Zidsel, som jeg tror var med ved dåben (Susc.? Zidsel Hansdatter) går igen ved en datter, som Anne(a) Cathrine føder og som hun kalder Cidsel. Jeg Har selv brugt konfirmationerne mange gange og derved fået bekræftet personen og jeg vil nu prøve en gang til at finde Anne Cathrines konfirmation.
Jeg vil jo så gerne være hel sikker på at det er den rette person, og da Anna Cathrine opgiver sin alder som 19 år ved sin copulation Med Johann Georg Fischer, ja så bliver jeg jo lidt i tvivl, men jeg er meget glad for dit svar.
:)Bente 

Anna N Rasmussen

Hej igen,

Nu har jeg tjekket opslagene, og der står jo faktisk ved vielsen, at hun er "født udi Wejlbÿe", så det MÅ da være den rigtige Anne Cathrine som du har fat i, selvom hun jo så faktisk er 22 og ikke 19 år gammel ved vielsen.

På Familysearch (som godt nok ikke indeholder data fra samtlige kirkebøger, men som dog rummer indtastninger fra rigtig mange sogne), er hun desuden den eneste Anna Catrhine født på Fyn mellem 1779-1781 og med en far ved navn Peder Christensen (moderens navn nævnes jo ikke altid ved dåb, derfor har jeg kun søgt på faderens navn).

Samtidig er den eneste vielse i samme område og i de omkringliggende tiår, mellem en Peder Christensen og en Elsebeth (som er det eneste navn som vi med sikkerhed ved, at hendes mor bar) nedenstående, som netop fandt sted i samme sogn:

groom's name:   Peder Christensen
bride's name:   Elsebeth Cathrine Matthiasdr
marriage date:   03 Jun 1771
marriage place:   Vejlby,Odense,Denmark
indexing project (batch) number:   M20209-1
system origin:   Denmark-ODM
source film number:   50482

Parret får ifølge FS flere børn døbt i Vejlby:
Christen (5. marts 1775)
Peder (6. oktober 1782)

Men jeg kan ikke se familien på FT-1787.

MVH
Anna



Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Bente Fischer Verdelin

Hej Anna

Tusind tak igen for din videre undersøgelse om Anne Cathrine. Jeg havde ikke selv tænkt på at søge i Familysearch, selv om jeg har brugt det i andre sammenhænge. Jeg har heller ikke kunnet finde dem i DDDbasen folketællinger og jeg har været i Arkivaliers folketællinger 1787 og kunne heller ikke finde dem. Peder Christensen var tiende på Striib, har jeg fået læst, da hun blev født i 1777, men at jeg ikke kunne finde dem i FT skyldes nok også at mange steder var skriften så gnidret og småt at det var svært.

Jeg føler mig overbevist om at det er den rigtige Anna Cathrine jeg har fat i for hvis hun først var født i 1780 og fik et barn med en soldat i 1795, så var det da næsten kriminelt. Iøvrig tror jeg at det er selvsamme soldat, som hun bliver gift med i 1799.

Tusind tak igen for din store hjælp. Jeg prøver at granske videre med hende, som jo er min tipoldemor i 5 eller led. :)
MVH
Bente