Vincenta Antoinette Dyvekes fødsel. Helligånd KBH 1879

Startet af Karen Bendix Larsen, 20 Mar 2012 - 17:47

Forrige emne - Næste emne

Karen Bendix Larsen

Kære alle

Jeg mangler et par ord til at tyde denne helt - specielt hvad moderen laver. Håber der er nogen der kan hjælpe.

det drejer sig om KB - København, Sokkelund, Helligånd 1878-1885. Opslag 205

Jeg får:
Nr 33.
79. 8/3
Vincenta Antoinette Dyveke E.
79.8/6
(...) Marie Tomasine Christine Køhne f. Ancker
Toldbetj. Peter Erichsen
gl. M. 3 [Gammel Mønt 3]
Md Ancker (Moderen?), (...) Chr. Ancker, Tvilling(?) Ancker (Christian Ancker havde en tvilling, men jeg synes det ser lidt mærkeligt ud som det står der). Toldoffic. Ancker

Med venlig hilsen

Karen

Lars Gram

#1
Hejsa....
Jeg tror ikke der står, hvad hun laver men hvad hun er: Separer. altså: Separeret og der står ikke Tvilling, men hvad der står, er faktisk svært at se....jeg tygger lige lidt videre og vender tilbage, hvis jeg finder en løsning.

Når alle andre stillingbetegnelser er forkortede, kan der så ikke stå: Seilerag. altså Sømandsagent, eller sådan noget?????
Mvh
Lars

Elin Madsen

Hej

Nr 33.
79. 8/3
Vincenta Antoinette
Dyveke E.

79.8/6
Separer.  Marie
Thomasine Christine
Køhne f. Ancker
Toldbetj. Peter Erichsen
gl. M. 3 [Gammel Mønt 3]

*Md Ancker, **Jfr. Chr. Ancker,
*** Seilerag. Ancker, Toldoffic. Ancker

* Madam
** Jomfru Christine eller Christiane
*** Seileragent, som Lars foreslår, synes jeg, lyder sandsynligt

Familien er her i 1880:
København, København (Staden), Gammel Mønt, Gammel Mønt Nr 3, Pilestræde Rode Matr 244, 5, FT-1880, D3028
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Marie Kristine Kihne 32 år  Gift Husmoder Dameskrædderinde Kjøbenhavn
Carl Abert Vilhelm Kihne 4 år  Ugift Søn  Kjøbenhavn
Vincantra Antonette Dy?? Eriksen under 1 Aar  Ugift Datter  Kjøbenhavn
Peter Eriksen 33 år  Gift Logerende Toldofficiant Frederiksbj
 
venlig hilsen
Elin

Karen Bendix Larsen

Kære Lars og Elin

Tusind tak for hjælp - nu er der en hel masse der giver noget mere mening. Min "tvilling" og jeres "Seileragent" tror jeg nu bliver til Seilmager - altså seilmag. Hun havde en bror der var seilmager. Det var jeg aldrig kommet frem til på egen hånd.
Desuden passer det fint med at der står Separer - hun var nemlig separeret.
Jeg fik det også til Jomfru før Chr. Ancker, men kunne ikke få det at passe, da der ikke er (såvidt vides) nogen pige med navnet Christine eller Christiane. Men sådan een kan måske findes. Og da moderen har en bror der hedder Christian, gik jeg ud fra at det var ham der mentes. Det må jeg grave lidt videre i. Og tak for FT1880. Det er dog lidt interessant, da jeg har fundet een fra 1885, med de samme personer, her står Peter Eriksen også som logerende hos hende og hans Civilstand var F. Er der nogen der ved hvad det F betyder? Fraskilt?

Tusind tak for hjælpen

Karen

John Hauerberg

Hej

Hendes broders datter hed Christine

København, København (Staden), Toldbodgade, No. 8, Forhus, 45, 6, FT-1880, D4867
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Johan Christmas Ancker 43  Gift Husfader Robetjent Kjøbenhavn
Antoinette Christiane Ancker 48  Gift Husmoder  Kjøbenhavn
Christine Petroline Johanne Marie 20  Ugift Datter af 1. Ægteskab Haandarbeide Kjøbenhavn
Andrea Bryckmann 23  Ugift Logerende Haandarbeide Norge

Vh
John

Karen Bendix Larsen

Hej John

Tusind tak - den broder havde jeg ellers affundet mig med var barnløs. Jeg har haft store problemer med at komme videre med de søskende der, men nu sker der da ting og sager.

Og det viste sig, efter lidt søgen i SJ-journalerne, at Peter Eriksen og Marie Køhne blev skilt i 1884

Karen