Lemvig-eksperter søges: Ølbrygger Andreas Nielsen

Startet af Christine Hansen, 21 Mar 2012 - 04:29

Forrige emne - Næste emne

Christine Hansen

Min tipoldefar skal have været ølbrygger i Lemvig. Han befandt sig stensikkert i Lemvig fra 1880 frem til og med 1902, hvorefter han forsvinder for mig. Familie har fået fortalt, gennem generationer, at han flyttede til København og startede bryggeri der.
1) Hvilket bryggeri kan min tipoldefar have haft i Lemvig. Man foreslår Bryggeriet Fremad i perioden 1879-1894 ved en Anders Nielsen (at der her er tale om stavefejl i navnet, eg Anders = Andreas). 2) Men er der nogen, der har kenskab til Bryggeriet Fremad i Lemvig? 3) Og/eller nogen der har kendskab til min tipoldefader Andreas Nielsen, da han boede i Lemvig.

Senere skal jeg finde ud af hvornår han flyttede til København (eller omegn) og skal desuden en tur på Københavns Stadsarkiv for at finde et eventuelt næringsbrev – men first things first - som man siger...

DATA: Andreas Nielsen (Født i Rom Sogn 1857, Ringk.) og Mette Marie Berthelsen (Født i Hjerm Sogn, Ringk. Hendes fornavn(e) er usikre). Døtre Dagmar Marie Nielsens (f.1880) og Agnes Bertha Nielsen (f. 1882-1902). Familien boede i Vestergade 44 (nu Lemvig Museum) i 1880 med tjenestepige og karl. Jeg har selvfølgelig alle eksakte data som fødsel, dåb, konfirmation - alle i Lemvig - og har i ovenstående ikke medtaget dage og måneder for at gøre det mere overskueligt.

Jeg ville blive glad for bare de mindste oplysninger herom!

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Christine Hansen

Jens-Christian Emborg

Hej Christine

Du skriver at Andreas Nielsen er født i 1857, men da der ikke er født en sådan i Rom sogn i 1857, vil jeg tro det er ham der er født den 16. april 1856.

Denne Andreas Nielsen finder du i FT-1906 som propskærer, boende Vasen Matr.nr. 108, Lemvig Købstad, opslag 21.

Denne Andreas Nielsen's kone, Mette Marie Bertelsen, dør den 1. april 1907 i Lemvig, KB 1905-1910, opslag 167.

Denne Andreas Nielsen gifter sig igen med en Ane Madsen (født  2. maj 1856) den 26. okt. 1909 i Lemvig, KB 1805-1910, opslag 110.

Denne Andreas Nielsen finder du i FT-1911 som korkskærer, boende Vasen 18, Matr.nr. 108, Lemvig Købstad, opslag 58.

Denne Andreas Nielsen finder du i FT-1916 som korkskærer, boende Vasen 18, Matr.nr. 108, Lemvig Købstad, opslag 971.

Denne Andreas Nielsen finder du i FT-1925 som korkskærer, boende Vasen 18, Matr.nr. 108, Lemvig Købstad, opslag 57.

Denne Andreas Nielsen's 2. hustru finder du i FT-1930 som enke, boende Vasen 18, st., Lemvig Købstad, opslag 97.

Jeg finder denne Andreas Nielsen død den 31. juli 1926 i Lemvig, KB 1924-1929, opslag 128. Her står han som propskærer, søn af gårdmand Niels Mortensen og hustru Maria Laursdatter, Vester Overby, Rom, født i Rom 16. april 1856. Gift 1)  2)............

Denne Andreas Nielsen kom vist aldrig til København.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jens-Christian Emborg

Selvom du kender familien frem til 1902, er jeg ikke sikker på du har set familien i FT-1901 i Lemvig, for her står han ikke som Ølbrygger men som Ølhandler. Du finder familien med de 2 døtre hjemmeboende på opslag 438.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Christine Hansen

Hej Jens-Christian

Tusind tak for, at du gav dig tid til, at besvare mit indlæg. Jeg gjorde selvfølgelig store øjne. Det er helt klart, at din slutsats om Andreas Nielsen er korrekt - han var åbenbart aldrig taget til København. Når præsten, ved døtrenes indlæg i kirkebøgerne, skrev "Ølbrygger" må der have været overdrevet en del - det lyder jo også bedre. Fantastisk at få en afslutning på denne Andreas Nielsen, væsentlig mindre godt, at jeg nu er på bar bund mhs til hvem i familien, der så var ølbryggeren i København og Andreas fader, kan der bestemt ikke være tale om, for han er jo gårdmand, som du skriver... Måske finder jeg ud af det en dag - eller måske finder jeg aldrig ud af det.

Tak af hjertet for dit input  :)

Med venlig hilsen
Christine Hansen