Hanne Passer - født hvor?

Startet af Ole Dupont, 18 Mar 2012 - 17:16

Forrige emne - Næste emne

Ole Dupont

Jeg har i slægten hørt, at Hanne Passer, gift med Dirch Passer i 1970 - skilt i 1976, skulle være en del af min kones slægt.

Hanne blev født 29. marts 1943 som Hanne Bjerre Pedersen. Hun døde i Tranekær på Langeland 28. december 2007.

Er der nogen, der har en ide om, i hvilket sogn Hanne Passer er født? Evt. også gerne noget om forældrene.

På forhånd tak.
De bedste hilsner

Ole Dupont

Bente Ougtvig Dyrstad

Hejsa

kender du denne

http://www.danskefilm.dk/index2.html

hun blev viet i Søllerød kirke

måske findes der oplysninger der.

held og lykke
Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Ole Dupont

Tak Bente,

De oplysninger har jeg nu i forvejen, jeg er jo selv skuespiller  ;D

Søllerød i 1970 er jo ikke tilgængelig endnu, og det bliver ikke lige til arkivbesøg i nærmeste fremtid.
De bedste hilsner

Ole Dupont

Bente Ougtvig Dyrstad

Hejsa

en god gerning kan ikke gøres for tit, men så kan andre da få glæde af linket.

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Ole Dupont

Er der virkelig ingen, der har en ide om, hvor Hanne Passer er født??  ???

De bedste hilsner

Ole Dupont

Lise Østerberg Bahr

Hej Ole Dupont.

Bare en bemærkning.

Der er/har været Passer slægt i Dragør - fr. Hjort har skrevet om Dragør - og Ove (Wendelboe Petersen) Sprogø boede nær Kastrup/Dragør - (huset er overtaget af noget af min slægt) efter Ove Sprogøes fam. kom på plejehjem - og nu jo som bekendt - desværre - ikke er mere.

Mange film blev indspillet med inspiration fra Kongelunden/Dragør.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Henrik Brandt

Hej Ole,

Dirch Passer blev optaget i Kraks Blå Bog. Han var sidste gang med i 1980-årgangen. Man kan ofte finde oplysninger om ægtefællernes fødested og forældre i Blå Bog. Så måske kan du se mere om Hanne i årgange fra 1970erne. De optagne har dog ikke altid ønsket at give udførlige oplysninger til bogen.

mvh Henrik

Ole Dupont

Tak Lise,

Jeg har selv haft fornøjelsen af at lave TV sammen med Ove Sprogøe  :) - og jeg var godt klar over, hvor han boede, ligesom jeg også kendte til Hanne Passers bolig i Dragør.

Men hun er vist ikke fra Dragør. Mistanken går dog på hovedstadsområdet, men det er godt nok omfattende, selvom man kender den nøjagtige fødselsdato.

I flere kirkebøger kan man finde fødsler fra 1943 helt frem til 1945-46, hvor man i andre er 100% kronologiske.

Indtil videre har jeg søgt i Vor Frue, Trinitatis, Vor Frelser og Sankt Markus uden held.
De bedste hilsner

Ole Dupont

Jane Stiller

Hej Ole

Du skriver, at hun er født Bjerre, så prøv Bjerreslægtens hjemmeside http://www.bjerreslaegt.dk/slaegtstavlen , jeg kan huske, at den er meget omfangsrig fra dengang hvor den var direkte tilgængelig på nettet.

Mvh
Jane

Lis Holm

Hej Ole,

se dette link - måske kan du få et DIS-medlem, der skal på arkivet, til at bestille/se i
den rette kasse - desværre kun for Københavns kommune.

Frederiksberg og Gentofte starter først i 1953.

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=F%C3%B8dselsanmeldelser&c=&d=1&e=2012&ngid=&ngnid=&heid=2319590&henid=2319590&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=

Der står som regel forældrenes navne og adresse og hvilket sogn, fødslen er anmeldt til.

vh
Lis Holm 2730 :)

Thestrup-Bjørn

Jeg har Kraks Blå Bog 1972

Dirch Passer er med, men intet om fru Hanne  
- til gengæld står, at han 4.3.1950 blev gift med Sigrid Horne Rasmussen (ægteskabet opløst 1959).

Hans adresse er heller ikke nævnt.
Desværre er min næste Kraks Blå Bog fra 1983 - så jeg kan ikke hjælpe yderligere.

Forøvrigt ved jeg, at Dirch i ca. 1945 boede i Svendborg, hvor også Ove Sprogøe dengang boede
(mine forældre så dem tit, især den lange, tynde Dirch på cykel rundt i Svendborg).
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

Jeg har googlet lidt - og røg ind i noget ældgammelt.


Dato:   07-01-08 16:02

Der var i går i "Politiken" en dødsannonce og nekrolog over Hanne Passer.



Se, om du kan få fat i denne nekrolog (åbenbart fra 6. januar 2008).

Stedet for hendes opvækst kunne være anført, så du måske kan finde hendes konfirmation (og dermed hendes dåb - hvis hun altså er konf. og døbt! Det ved vi jo slet ikke)

-----

Jeg har tjekket Rigshospitalets kirkebog - der ses hun heller ikke.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Mia Gerdrup

På de fleste offentlige biblioteker kan man ved henvendelse til biblitekarerne få adgang til Politiken's e-pages.
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Trine Nielsen

En ide kunne vel være at kontakte Josephine Passer? Det kan da godt tænkes hun også er interesseret i sin slægt.

Ole Dupont

Tak for alle bidrag.

Ja, det ser ud til, at det er en hård nød at knække.

Jeg mener, at jeg har set nekrologen, og det eneste, der står, er, at hun havde nogle svære år, og at hendes aske er strøet ud over Svendborgsund. Hun boede sine sidste 3-4 år i Tranekær på Langeland.

Josephine bliver lidt svær at nå, for hun kommer ikke i filmbranchen (hvor jeg ofte er), men måske har hun stadigvæk deres firma, så måske kan hun kontaktes ad den vej.

Hanne og Dirch blev gift i Søllerød Kirke i 1970, så måske man kunne komme til at se et opslag på dette.
De bedste hilsner

Ole Dupont

Bente Lorentzen

Har fundet et gammelt opslag... om Hanne Bjerre Pedersen..hun skulle have gået i skole på Bryggervang skolen på Østerbro.. måske det kan hjælpe dig videre

Med venlig Hilsen
Bente

Birgitte Nielsen

Hej Ole.

Hanne Passer finder du i Sion Sogn, København 1938-1947 ops. 139.

Hanne skulle være født i Skt. Markus Sogn, København.

Venlig hilsen
Birgitte.

Ole Dupont

Tak igen!!

Bentes svar fik mig til at løbe Kildevæld Sogn igennem, inden Birgitte ramte plet  :D

Desværre står der ikke meget om forældrenes bopæl eller lignende, men nu er jeg da kommet i gang.

Et af de mange svar, samt direkte henvendelser, foreslår Jylland som slægtens hjemsted, og det faktum at faderen er politibetjent, kunne jo måske medvirke til den teori, for ligesom nu skulle alle betjente jo i tjeneste i Hovedstaden.
De bedste hilsner

Ole Dupont

Flemming A. Aasklint

Hej

Der står at  forældrene er viet 11 maj 1940
på Københavns Rådhus

København 1940  1801-2400, Opslag 95
Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

Ole Dupont

Tak Flemming.

Jeg så nu bemærkningerne ude til højre, hvor også Bellmannsgade 20 er nævnt.

Hannes konfirmation er i samme kirke den 31. marts 1957, og nu bor de i samme gade, men i nr. 18.
De bedste hilsner

Ole Dupont

Bente Lorentzen

Måske du kan finde yderlige oplysninger i folketællingen for 1940 hvor de boede i Bellmansgade.. der plejer at stå hvor de kommer fra..

jeg  har selv Dirch Passer i mit træ

Mvh.
Bente

Ole Dupont

Tak Bente.

Og Flemming, hvor finder jeg det opslag om vielsen?
De bedste hilsner

Ole Dupont

Flemming A. Aasklint

Andre arkivalier
Borgerlige Ægteskabsbøger
Amt: København
Kummune: København
Type: Ægteskabsbog(duplikat)

København 1940 1940  1801-2400, Opslag 95
Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

Ole Dupont

De bedste hilsner

Ole Dupont

Bente Lorentzen

Hej Ole.
Tjek borgelige vielser 1940 dato 1801-2400 på AO..   opslag 95, der står Harry Bjerre pedersen er fra 10.5.1915 Brande sogn, vejle Amt

Mvh.
Bente

Bente Lorentzen

Harry´s fødsel er her
Brande, Nørvang, Vejle 1913-1917 opslag 29 nr 21

Mvh
Bente

Ole Dupont

Tak igen.

Nu kommer det svære...at finde forbindelsen.

Moderen er født på RH, men der er ikke oplyst noget om forældre, bortset fra et nummer og at alderen er 20 år.

Hun er født Hansen, og får Gundersen som efternavn i 1936, formentlig i forbindelse med, at hendes mor bliver gift.

De bedste hilsner

Ole Dupont

Ole Dupont

Så er forbindelsen allerede fundet!!

Min kones farmor havde en søster, der var mormor til Hanne Passer, men fruen mente nu, at det var en søster, der hed Martha.

Det er nu Ingeborg Elisabeth Nielsen, født 15. juni 1897 i Roskilde.

OK, jeg skal lige have fundet al dokumantationen, men som nævnt står der i kirkebogen ved Hanne Passers mors (Ruth Emma Mau Hansen) fødsel på Rigshospitalet, at moderen er født 15. juni 1897, så sandsynligheden er da stor  :)

Hvis nogen skulle have lyst til at se det lidt mangelfulde opslag, findes det i Københavns Amt, Sokkelund, Rigshospitalet 1917-1918, opslag 317 nr. 1159.

De bedste hilsner

Ole Dupont

Peder Sørensen

hej
i skriver
at Dirck Passer  cykleder rundt i Svendborg i 1945, det er korrekt for han gik på
J.Lauritzens Søfartsskole i Svendborg kaldet Kogtved  Søfartsskole.

hilsen Peder

Henny Holt

Hallo!
Hanne Passer var min kusine. Mulig jeg kan hjelpe med noe.
Mvh