Postbud Frederik Carl Købke

Startet af Werner Nielsen Wittekind, 18 Mar 2012 - 10:20

Forrige emne - Næste emne

Werner Nielsen Wittekind

Jeg forsøger mig igen med at få gode råd for at løse mit problem vedr. Frederiks Carl Købke og moder Julie Magdalene Marie Jacobsen:

Hun angives som født i København den 8.12.1845. Hun dør 9.5.1924 på Skt. Josef i Griffenfeldtsgade, København, begravet 14.5.1924 Vestre kirkegård, kat.afdl.
Hun føder 12.8.1873 Frederik Carl Købke på Fødselsanstalten i København, dåb sammesteds 16.8.1873.
Intet fundet vedr. faderen.

Mulig FT 1885 som tyende hos Otto Bull, Store Kongensgade 66, København. Sønnen ikke nævnt.
Jeg har følgende på Frederik:
Ansat ved Postvæsenet 1.6.1900 Hans løbebane kan følges frem til 1940 via Post og Telemuseet (årbog, billeder m.m.).
I "officielle Meddellelser for Posttjenestemænd " oplyses, at han den 10.12.1940 er afgået ved døden.
Intet fundet.
FT 1880 oplyses, at han er plejebarn hos sejlmager Carl Frederik Hinriksen, bopæl Borgergade 94, København
FT 1885 plejebarn hos Christen Hansen, Klerkegade 9
Den 28.5.1903 viet i Skt Ansgar med Janette Frederica Christine Schelhase, f. 13.12.1903 i Paris.
Jeg har henforslægt, men intet om hendes død.
FT 1906 siger, at han er katolik, tilflyttet fra Franrig i 1897 bor Esben Snaregade 1
med hustru og et barn Anna Rigmor f. 13.6.1904.
En søn født Carl Oluf Peter Marius Købke 24.10.1909, døbt 24.10. samme år i Sankt Mariæ, Frederiksberg
Bliver skilt omkring 1924 (ifølge ansøgning om lån til moderens begravelse til Postetaten)
Sidste fundet adresse i Politiet registerblade 1.5.1910 Dybbølsgade 13, st.
Folkeregister København og Frederiksberg forespurgt, men ingen oplysninger derfra.

Har I nogle gode råd, jeg kan gå videre med for at finde oplysninger over ovennævnte personer?
Werner Nielsen Wittekind
Werner Nielsen Wittekind
werner@wittekind.dk
Endelave, Slesvig og Aabenraa

Alice Oppenheim

#1
...Julie Magdalene Marie Jacobsen:

Hun angives som født i København den 8.12.1845. Hun dør 9.5.1924 på Skt. Josef i Griffenfeldtsgade, København, begravet 14.5.1924 Vestre kirkegård, kat.afdl.
Hun føder 12.8.1873 Frederik Carl Købke på Fødselsanstalten i København, dåb sammesteds 16.8.1873.

Tjaah.... det er vel det der lille "kat.afdl", der er nøglen? Hvis hun bliver begravet i den katolske afdeling, så er hun nok også døbt i den katolske afdeling...? Hvilke katolske kirker kender vi i 1845?

----------------------------------------------

København, København (Staden), Store Kongensgade (lige numre), St. Annæ Øster Kvarter, Store Kongensgade 66 Matr. 247 Forhus 2. Sal, 3, FT-1885, C9516
Otto Bull   36    Gift   Husfader   Kapitain , Adjudant hos H. Kgl. H. Kronprindsen   Kjøbenhavn
Mathilde Louise Henriette Bull   30    Gift   Husmoder      Kjøbenhavn
Karen Mathilde Augusta Bull   2    Ugift   Barn      Kjøbenhavn
Agnes Carla Henriette Bull   Under 1 Aar    Ugift   Barn      Kjøbenhavn
[...]
Julie Marie Magdalene Jacobsen   39    Ugift   Tjenestetyende      Kjøbenhavn
[...]

Werner Nielsen Wittekind

Hej
Jeg har pløjet alle katolske kirkebøger igennem, jeg har været i historisk afdl. ved Bispedømmet for Danmark, men uden resultat pt.
Werner
Werner Nielsen Wittekind
werner@wittekind.dk
Endelave, Slesvig og Aabenraa

Alice Oppenheim

Mystisk!


Kan det være din JULIE?


København, København (Staden), Fredericiagade, Skt. Annæ Østre Kvarter, Frederiks Hospitals Rode, 180 f, 8, FT-1880, D3037
Louise O Ferrall   74    Ugift   Frøken      St. Croix
Sophy de Castonier   26    Ugift   Frøken      St. Thomas
Suzanne de Castonier   24    Ugift   Frøken      København
[...]
Julie Jacobsen    34    Ugift   Kokkepige      København
[...]

Kilde:    FT-1880   Kildehenvisning:   Optællingsliste 43   
Navn:    Julie Jacobsen   Køn:    K
Fødselsdato:    34
Stilling i husstanden:    Kokkepige   Civilstand:    Ugift
Fødested:    København
Sogn:    Fredericiagade   Herred:    København (Staden)
Amt:    København   Stednavn:    Skt. Annæ Østre Kvarter, Frederiks Hospitals Rode
Husstands-/familienr:    8   Adresse:    Fredericiagade 18, 2.sal b
Matrikel:    180 f
Trossamfund:    Katolik
Indtastningsnr:    D3037   Løbenr.:    1945

Werner Nielsen Wittekind

Tak
Det er nok sansynligt, at det er Julie, selv om der er et år til forskel
Werner
Werner Nielsen Wittekind
werner@wittekind.dk
Endelave, Slesvig og Aabenraa