Skifte for indsidder og aftægtsmand

Startet af Egon Hansen, 14 Mar 2012 - 21:04

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Gaardmand (fæster under Aagaard i Gørlev,Holbæk amt) og enkemand Anders Rasmussen og pige Dorthe Hansdatter bliver gift 1819 (AO 179) i Gørlev.
En søn af Anders Rasmussen (i hans første ægteskab) Rasmus Andersen, bliver konfirmaret 1823. Han tjener på Aagaard, og opgives som søn af aftægtsgårdmand Anders Rasmussen og hustru Johanne Pedersdatter (AO 141)
Anders Rasmussen dør 1826. Han angives som indsidder og aftægtsmand,
Der er ikke bevaret fæstebreve fra den periode (1807 - 1823) hvor Anders Rasmussen har haft fæstet af gården, som har matr nr 12 af Gørlev, derfor kender jeg hverken forgænger eller efterfølger, eller grunden til at han må afstå fæstet. og ved herler ikke om han fortsat boede sammen med den nye fæster eller i et aftægtshus på gården.
hvor skal jeg finde et skifte efter ham. ?

Mvh Egon

Nurhanne Reckweg

Hej

Jeg tillader mig at mene at du har læst forkert - Gørlev, 1813-1834, opslag 284. Det er Ole Simonsen der er indsidder og aftægtsmand. Anders Rasmussen er gårdmand.

Og mon ikke det der er skrevet under anmærkninger er henvisninger til hvor skiftet skal findes. I al fald så ses Peder Jacobsen her http://aurelia-clemons.dk/bostrupx.htm, og Morten Hansen, Ole Simonsen og Søren Christensen ses på AO, Herredsfoged, Holbæk, Løve herred, Skifteprotokol II, 1824-1829, hhv. opslag 48, 78 og 80. Anders Rasmussens skifte skulle så findes under Aagaard, men skifteprotokollen for den periode ses ikke på Daisy, så måske den er gået tabt.
Med venlig hilsen,
Nurhanne Reckweg
Kuala Lumpur, Malaysia

"Inquiring minds want to know."

Egon Hansen

Det ser ud til at du har ret med det dødsfald, men hvad så med at Anders angives som aftægtsmand i 1823 ved sønnen Rasmus's konfirmation AO 141.
Jeg kan se af det gamle matrikkelskort at den gård som Anders Rasmussen fæster er ret stor, så det skulle være mærkeligt at sønnen skulle tjene på Aagaard ved sin konfirmation hvis der var god brug for hans arbejdeskraft  hjemme. Det er matrikkel ne 11 og arealet an gives til 73622857 kvadratalen, altså ca 56 tdr land.Jeg beklager at have nævnt matr ne 12. det er fra et gammelt notat,jeg ved ikke hvorfra det stammer. på det kort vi idag kan se på KMS, står navnet tydeligt på matr nr 11,
Jo, jeg har også søgt Anders Rasmussen i Løve Herreds skifteprotokol,der skulle han jo være hvis han ikke har mere havde med Aagaard at gøre, men hvis han bor i et hus på gårdens grund?
Ja så er der vel ikke mere at gøre.
Mærkeligt for fra omkring 1830, hvor Aagårds ejer, slægten Molkte, også køber Nørager, og lægger Aagaards fæstegods herunder er både fæsteprotokoller og skifter bevaret.

Mvh Egon

Egon Hansen

Jeg prøver at lægge "anmærkninger" til tydning.så hører i nærmere hvis det giver resultat.
Mvh Egon

Egon Hansen

Hej igen
Der var hurtigt svar. Jeg klipper lige svaret ind

Hej Egon.

Jeg læser hans stilling som: Huusmand. (der er ikke noget "d")
Anmærkning læser jeg som: Aagaard

Hvis dette er korrekt, var Anders altså ikke på gården mere, og så stemmer oplysningen ved sønnens konfirmation, om at faderen var aftægtsmand, men har fået et hus under Aagaard.
Han er nok ikke kommet helt "frivilligt" fra gården,men har måttet arbejde som husmand på Aagaard, for evt at afdrage på sin gæld.
Så er der altså ikke noget at gøre for at få fat i et skifte, når han stadig var underlagt godset.
Mvh Egon

Nurhanne Reckweg

Ja, selvfølgelig står der Huusmand og ikke Gaardmand - det er  der ingen tvivl om når man sammenligner med det der står længere oppe på siden ved Lars Andersen. Jeg undskylder.
Med venlig hilsen,
Nurhanne Reckweg
Kuala Lumpur, Malaysia

"Inquiring minds want to know."