Vognmand Aage Jensens død 1. juni 1944 iC

Startet af Inge Lyngby, 15 Mar 2012 - 12:27

Forrige emne - Næste emne

Inge Lyngby

Hej derude,
Håber der findes en der kan hjælpe mig videre med min afdøde mands fars død. Vognmand Aage Jensen født 21. maj 1918 i Hjørring (KB Hjørring 1910-18) død 1. juni 1944 Sørup Buderup Sogn, Hornum Herred, Aalborg Amt, Begravet 5 juni i Hjørring, Vennebjerg, Hjørring AO 74. 26 år gammel.
Hvad jeg husker at have fået fortalt om Aage Jensens død den 1. juni 1944.
Lyset på lastbilen var gået i stykker på vej hjem mod Hjørring og han stod ud af bilen for at undersøge, hvad der var galt, da lastbilen blev beskudt af fly. Hans medhjælper blev såret, men Aage Jensen overlevede ikke beskydningen.
Jeg vil gerne finde ud af, hvad der virkelig skete, var det engelske eller tyske fly, der beskød lastbilen, som jo nok har kørt, efter den tid, hvor det var tilladt, og måske også uden ordentlig lys. Aage Jensens efterlevende kone Lea Johanne Jensen, fødte deres fælles søn (også kaldet Aage Jensen) den 7. juni 1944.
Der er aldrig blevet talt meget om hændelsen, men da krigen nu er så meget på afstand, og begge hans sønner døde, melder spørgsmålene sig hos efterkommerne. I øvrigt er det jo også meget interressant i forbindelse med min øvrige slægtsforskning. Kød på historien.
Venlig hilsen
Inge 8600

thorkild kanstrup jensen

Du kan jo prøve at henvende dig til Vendsyssel Historisk Arkiv Måske der står noget i avisen fra dengang.



http://www.vhm.dk/page.asp?sideid=54&zcs=2
Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Inge Lyngby

Hej Thorkild,
jeg kommer ofte til Hjørring, sært jeg slet har tænkt i de baner. Har mere tænkt på retsprotokollen eller sådan noget, for det område, hvor hændelsen fandt sted. Tak for tippet.
Venlig hilsen
Inge 8600

Eva Morfiadakis

Jag kunde inte låta bli att "kige" i kyrkboken. Prästen har varit tydlig. Aage J..  dödades av en 20mm maskinkanonprojektil fra flyvemaskin.

Jag har googlat på den här projektilen. Flera Royal Airforce-plan var bestyckade med 20mm machineguns.

The Allied air forces used 20 mm cannons (machineguns) on aircraft during WWII. The Spitfire Mk. IX, Hurricane IIC, Typhoon and Tempest are well known examples. These guns were of the Hispano-Suiza type, that used a different ammunition than the Oerlikon.

Det står säkert om händelsen i en avis från det här datumet. Det finns säkert en rättsmedicinsk attest, annars hade ju prästen inte kunnat vara så detaljerad.

Eva M

Eva M

Inge Lyngby

Kære Eva,
mange tak for din oplysning. Hvilken kirkebog har du kigget i? Jeg har søgt på AO Kirkebogen Hjørring, Vennebjerg, Hjørring 1943-1948, Opslag 74. Der skriver præsten ikke noget. Jeg vil være meget taknemmelig for at få oplyst, hvor du har slået det op.
Det er meget interessant med de de engelske fly, Aage Jensens bror har for mange år siden har forsøgt at få oplyst, hvilke fly der havde været inden over det område på det tidspunkt, og fik oplyst at ingen engelske fly havde været der. Familien har således altid gået med en formodning om, at det var et tysk fly.
Håber at høre nærmere fra dig. Tak.
Venlig hilsen
Inge 8600

Gitte Johansen

Ålborg, Buderup 1935-1946, opslag 181.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Sanne Andersen

Hej Inge

Det står i KB for Buderup Sogn.

Mvh Sanne

Inge Lyngby

Tak til Gitte og Sanne,
Nu har jeg også fundet det. Tænk at man kan gå og fundere over noget i så mange år, og i dag kan forklaringen findes på få timer ved gode venners hjælp. Tak til fagre nye verden. Det ar bare en skam, at min afdøde mand aldrig fik det at vide. Men nu kan hans børn og børnebørn jo få oplysningerne.
Venlig hilsen
Inge 8600

Eva Morfiadakis

Du har fått svaret ang. kyrkboken.

Jag har googlat vidare och funnit att vissa tyska Messerschmitt-plan också var bestyckade med 20 mm maskinkanoner.

Det bör finnas en rättsmedicinsk attest. Redan då kunde man säkert identifiera var ammunitionen kom från, men frågan är om man fick ange de.

Likaså vet jag inte hur pressen hanterade saken om man angav nationalitet på flygmaskinen.
Det fanns väl tidningar som var tyskvänliga. Dessa skrev nog att det var ett engelskt plan. Vad övriga tidningar skrev vet jag inte. Jag tror inte att de kunde skriva att det var ett tyskt plan för då blev de väl censurerade. Kanske utelämnade de händelsen helt. ??

Min mors väninnan växte upp på västra Jylland under kriget. Hon har berättat att engelska plan flög utmed kusten och släppte ner saker med fallskärm. Fallskärmarna var eftersökta för man sydde blusar av dem.

1 juni 1944 var bara några dagar för D-dagen. Jag tror nog att engelska plan var ute på uppdrag, men kan man få reda på det?

Eva M
Eva M

Lone Kuhrt Valery

Hej

I Politiken d. 2. juni 1944 er der en lille notits på side 7

Man kalder dog vognmanden for Otto Jensen, men det lyder som den "rigtige" historie

mvh.

Lone Valery
Egense, Øster Skerninge, Lintrup, Faster

Eva Morfiadakis

Kan man läsa Politikens arkiv utan abonnemang? Kan du inte göra en "screen print"?

Eva M
Eva M

Inge Lyngby

Kære Lone,
jeg ville gerne sende dig en personlig besked, men den mulighed er desværre "nede" på nuværende tidspunkt. Jeg har forsøgt at komme ind på politikkens arkiv, hvor du har fundet den lille notits, men det kan man ikke uden ab. Har du mon mulighed, for at lægge notitsen ud på tråden. Det ville jeg blive meget glad for.  :)
Mange venlig hilsener
Inge 8600

Lone Kuhrt Valery

Vender tilbage så hurtigt jeg kan. Er voldsomt arbejdsramt pt.

kh

Lone Valery
Egense, Øster Skerninge, Lintrup, Faster

Inge Lyngby


Lone Kuhrt Valery

Hej Inge (og andre interesserede)

Har forsøgt at vedhæfte hele avisen fra d. 2. juni 1944, men filen er for stor, håber det lykkes mig på denne måde.

For at læse Politikens (og Ekstrabladets) e-avis skal man abonnere på enten papirudgaven eller e-udgaven som er lidt billigere.

Man kan også spørge på biblioteket om de vil være behjælpelig med at logge på en af deres maskiner. Grunden til, at man ikke bare deler abonnr. ud til højre og venstre er, at man på denne måde giver  fremmede adgang til oplysninger om økonomi og levering mm. og det er jo ikke så smart.

Jeg selv benytter bibliotekets abonnr. da jeg er ansat på Gribskov Bibliotekerne og tillader mig at bruge dette lille "fryns".

Hvis de på biblioteket ikke er helt bekendt med denne mulighed for søgning, så hav tålmodighed, det kan tage et par dage at grave sådan et abonnementsnr. frem  ;)

Det kan anbefales at man læser Olav Rye Hintzes indlæg i Slægt og Data 2011 nr. 2. Her forklares hvordan man bruger e-aviserne.

hilsen

Lone Valery


[vedhæfting slettet af admin]
Egense, Øster Skerninge, Lintrup, Faster

Eva Morfiadakis



Jag gör så när jag kopierar från en stor fil. Jag tar fram notisen så att jag ser den bra på min skärm. Sen trycker jag på tangenten fn och home prt sc. Sen öppnar jag programmet Paint och trycker på klistra in. Då har jag bara bilden på min skärm. Jag har windows 7, möjligtvis att man gör på annat sätt om man har XP eller Vista.

Eva M
Eva M

Vagn Altmann

Hej Eva,

Metoden er den samme i XP og Vista, men <fn> tasten findes normalt kun på bærbare.  På en stationær PC skal man holde <shift> nede og trykke på <Prt sc>, så kopierer man det aktuelle skærmbillede til udklipsholderen, men det er et bitmapbillede, som fylder meget.

I Windows Vista og 7 har man et program, der hedder "Klippeværktøjet", som man nemt kan bruge til at udklippe hele- eller dele af et skærbillede. Billedet gemmes i formatet .jpg og fyldet ikke meget.

Vedhæftede eksempel fylder 274 KB. Et tilsvarende bitmapbillede lavet med <Prt sc> fylder 5.000 KB.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen

Vagn Altmann 6360

Inge Lyngby

Kære Lone, (og andre)
Tak for den vedhæftede fil, men jeg må bryde sammen og tilstå, at jeg ikke kan åbne den.

Måske, der er andre derude, der har haft held med det. I så fald vil jeg gerne vide, hvad i gjorde?

Jeg kan åbne Vagn Altmanns fil.

Jeg har dog fået din fil gemt på min PCér, og må så afvente, at der kommer en "ekspert" forbi eller følge dit råd, om at gå på mit lokale bibliotek, der kommer jeg ofte alligevel. Du skal i hvert fald have tusinde tak for din indsats. Jeg er vil stadig arbejde mig dybere ned i emnet, indtil jeg har fundet, hvad der er at finde.
Ha´en god uge.
Mange hilsener
Inge 8600

Vagn Altmann

Mojn Inge,

Jeg tror, at dit problem med den vedhæftede fil er at den er skrevet i en nyere Wordudgave end din.  Der findes et program, der kan hentes på Microsofts hjemmeside, så man kan åbne de nyere filer i gamle udgaver af Word.

Jeg vedhæfter filen som PDF fil, den kan du åbne med Adope Reader, som du sikkert har installeret.



[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen

Vagn Altmann 6360

Inge Lyngby

Kære Vagn Altmann,
Tusinde tak for din hjælp. Nu har jeg også læst artiklen, og gemt den på min computer. Du har nok ret, min computer er en ældre stationær, og har sikkert ikke de nyeste udgaver af programmer installeret. Overvejer også at købe en bærbar - men den gamle fungerer jo fuldstændig upåklagelig, og er altid stabil. Det er jo vigtig, når man slægtsforsker.
Venlig hilsen
Inge 8600

Eva Morfiadakis


Det uppges att det är en allierad flyvemaskin. Men är detta sanningen?

Den får man nog aldrig veta.


Eva M
Eva M

Inge Lyngby

Nej Eva, det gør man nok ikke - Det var nok også det, Aage Jensens bror, undrede sig over og forsøgte at få oplyst. Jeg husker, at han havde fået oplyst at ingen engelske fly havde været inde over landet på den tid - men hvem ved, hvad der passer, der var jo så mange ting dengang, som ikke kom frem i lyset.
Mange hilsener
Inge

Eva Morfiadakis

#22
Hej Inge!

Jag känner en man i England som sysslar en del med andra världskriget, bl a med Royal Airforce. Jag har bett honom att se om han kan finna något, dvs om det fanns RAF plan runt Aalborg den aktuella natten. Det är kanske inte möjligt att finna något.

Det verkar till att vara ett flygplan ute på spaning eftersom det kommer tillbaka och stryker över ambulansen. Det skulle lika gärna kunna vara ett tyskt plan, ett plan som inte sen hade bråttom hem.

Eva M
Eva M

Inge Lyngby

Hej Eva,
tak for din indsats. Alle oplysninger er meget velkomne.
Lige et par ord jeg ikke forstår: "spanning" . "bråtom". Skriver du svensk? Beklager min uvidenhed.
Inge

Eva Morfiadakis

Jag skriver på svenska spaning är när en flyvemaskin är ute och recogniserar/undersöger.

Bråttom: han tog det roligt. Stannade kvar i området.

Eva M
Eva M

Jakob Ramlau

Jeg er desværre bange for at det har været et Engelsk Fly. Englænderne lagde sig efterhaanden efter "strafing": lavtgaaende Fly jagtede Lastvogne og Jernbanetog og beskød dem med Maskinkanon.
Og lavtgaaende skal tages helt alvorligt: det var ikke ukendt at komme hjem med Trægrene klemt ind i Flyet. Saa overlevendes evt. Beskrivelse af Nationalitetsmærker paa Flyet kan bygge paa Iagttagelse paa nært Hold.
Der er i England en betydelig Interesse i 2nden Verdenskrig og en vistnok meget aaben Holdning omkring Arkivalier -- jeg har i maritim Sammenhæng faaet enestaaende Hjælp af en Englænder der kunde finde "war diary" for et Orlogsskib frem. Saa man skal nok finde et RAF-Forum og søge om Hjælp.

Inge Lyngby

Hej Jacob,
tak for din oplysning. I første omgang afventer jeg, hvad Eva´s engelske forbindelse evt. kan bidrage med, men jeg har ikke opgivet at komme videre med sagen.

Og til Eva - tak for oversættelsen. Jeg lærte svensk i skolen 1 år for snart 60 år siden, så meget er nok gået i glemmebogen. De sidste par år har jeg gået til intensiv russisk, og skal af sted i aften. Det er også et meget spændende sprog.

Venlig hilsen
Inge

Eva Morfiadakis

Thank you for your enquiry of 16th March, according to the Air Staff Operational Summary for the night of the 1st/2nd June 1944 four Lancaster flew a mine laying operation in the Aalborg area dropping a total of 24 mines, no losses were suffered.

Det här har jag fått veta av RAF Museum.

Eva M



Eva M

Inge Lyngby

Tusinde tak Eva - Ja, så har det jo nok været et engelsk fly. Men hvorfor beskyde en lastbil? Det kan nok aldrig opklares.
Endnu engang tak for din indsats.
Venlig hilsen
Inge

Vagn Altmann

Citat fra: Eva Morfiadakis Dato 17 Apr 2012 - 13:26
Thank you for your enquiry of 16th March, according to the Air Staff Operational Summary for the night of the 1st/2nd June 1944 four Lancaster flew a mine laying operation in the Aalborg area dropping a total of 24 mines, no losses were suffered.

Det här har jag fått veta av RAF Museum.

Eva M


Jeg er ikke særlig flykyndig, men hvis disse Lancasterfly er de eneste britiske fly i området, kan vi nok frikende englænderne. Præsten, som begravede vognmanden, har omhyggeligt noteret at vognmanden blev ramt af et 20 mm projektil, men Lancaster var ikke bestykket med 20 mm våben, men med 8 stk. 7,7 mm maskingeværer ifølge denne Wikipediaartikel:

http://da.wikipedia.org/wiki/Avro_Lancaster
Venlig hilsen

Vagn Altmann 6360