Kartoffeltyskere i Sønderjylland i gl. Tinglev og Tønder kommuner

Startet af Sofie Petersen, 12 Mar 2012 - 18:28

Forrige emne - Næste emne

Sofie Petersen

Der afholdes møde tirsdag d. 27. marts kl. 19.30 i den gamle kommuneskole i Rens i gymnastiksalen.

Her vil Ruth Christensen og Helfred Jensen fortælle om kolonierne, beliggenhed og hvad man ved om de familier der blev på egnen. Det er altså på en måde en fortsættelse af historien fra februar, der sluttede med "indtoget" i 1760´erne.

Venlig hilsen,Sofie Petersen
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Sofie Petersen

Hej igen!
Beboerne i området kalder sig kolonister og ikke kartoffeltyskere- så nu laver jeg en ny tråd med den rigtige betegnelse- jeg brugte bare overskriften fra den første annonce. Så blev jeg så klog- jeg kan godt se, at betegnelsen kolonister er mere omfattende end kartoffeltyskere.
Kan man fjerne den gamle tråd? Eller hvad er mest praktisk?
Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Christian Konstmann Autzen

Hej Sofie

Du kan da have ret i at ordet "kolonister" kunne være en bedre betegnelse. - Men jeg tror nu nok, at du rammer mere præcist din målgruppe ved at bruge betegnelsen "kartoffeltyskere" i dette tilfælde; her er der så ingen tvivl om, hvilken periode og hvilke kolonister der menes.

Kolonister er jo mange ting og kan være i mange perioder - f.eks. hollænderne som kom til Amager.

Jeg håber, at arrangementet bliver godt - desværre er jeg også denne gang forhindret i at komme.

Hvis du ønsker at få ændret overskriften skal du skrive til administrator for "Slægtsforskning - metode og teknik".

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Sofie Petersen

Kære Christian!
Jeg kan godt se hvad du mener, men det var en af foredragsholderne der kom med indsigelsen, og den fulgte jeg.
Nu har jeg lavet en ny tråd med "kolonister" som overskrift. Jeg gør hvad jeg kan for at fortælle folk om mødet også mundtligt. Jeg håber, vi ses en anden gang!
Venlig hilsen, Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk