dødsdato og sted for Mette Kirstine Jensdatter og Efraim Nielsen i Vandborg

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 06 Mar 2012 - 14:26

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Efraim Nielsen var husmand og smed i Vandborg - Vandfuld - Ringkøbing
han var ved Ft. i 1834 53 år

Mette Kirstine Jensdatter *20 juni 1788 i Dybe - ved Ft. 1834 var hun 48 (46) år

Jeg har ledt efter en dødsdato på dem begge to, naturligt nok i Vandborg, også i Dybe, men uden resultat.
Hvor kan det så mon være sket?

Vh.
Karl-Peter Dammeyer

Ingelise Modis

Hej.
Efraim Nielsen finder du död i Vandborg 1845-1876 opsl.136
Venlig hilsen Ingelise født Bylov
Koldingenser med bopæl i D 21379 Scharnebeck (Lüneburg)Tyskland


http://www.hovawarte-von-almodis.de

Karl-Peter Dammeyer

Hej igen!
tak for dit svar - men det jeg er allermest interesseret i er, hvornår Mette Kirstine Jensdatter er død.
Hun er mor til en søn Jens Knud Christensen *15.04.1815 i Dybe - Mette Kirstine blev ikke gift med faderen.
Mette Kirstine er derfor i lige linie i slægten, det er hendes mand Efraim så ikke.
Vh
K-P Dammeyer

Vibek Bogner

Hej.

Hendes død.

Ringkøbing Hammerum Tvis 1845-1874 opslag 223 nr 7

Hun flyttede ned til sin datter og svigersøn.

Andres Nielsen og Johanne Ephraimsdatter.

dem finder du Fkt 1860 i Tvis.


Vh. Vibek Bogner.

Karl-Peter Dammeyer

Til Vibek Bogner!
Du er godt nok skrap til at finde svar på opgaverne, tusind tak for det.

Så kan du måske også hjælpe mig med følgende, selvom jeg allerede har skrevet det ind på listen.

Det drejer sig om Mariane Thomasdatter - død i Ramme 1894 - 79 år. det er noteret, at hun er født i Lille Nygaard i Hygum, og må så være i 1816

i Hygum-Vandfuld-Ringkøbing  -  1815-1835 opslag 12 står der:

født d 12 Juni 1817 - døbt 27 Juli 1817

Videre står der:
Gaardmand Niels Madsen Aalg. og Hustru
Anne Catrine Jensdatter
Aalgaard i Hygum

Det er fristende at tro at det er denne Mariane, men det passer ikke rigtigt med, hvad der står om forældrene, men jeg kan ikke finde andre Mariane i Hygum omkring dette tidspunkt 1

Vh.
K-P Dammeyer

Karl-Peter Dammeyer

Undskyld!
Jeg har allerede fået et svar fra anden side

K-P Dammeyer

Vibek Bogner

Hej

Nem var hun ikke.

Hun er i Fkt 1860 Vandborg der står hun med navnet Mette Kirstine Knudsdatter enke.

og i 1860 kun som Mette Knudsdatter.

Datteren får de 2 første børn døbt i Vandborg.
Kirsten i 1845 og Ephraim  1847.

derefter flytter de til Tvis.

Vh. Vibek Bogner.

Karl-Peter Dammeyer

Hej!
Jeg har studeret dit sidste indlæg, og fandt følgende:

Det var Ft. 1850 opslag 16 jeg fandt Mette Kirstine (kun synes jeg) Knudsen 63 år født i Dybe
Det passer jo godt nok med årstal og fødested. Men den anden Ft. du henviser til, fandt jeg ikke noget, 1860.
Men hvorfor det lige er Knudsen/Knudsdatter?

Hendes søn, som hun fik i 1815 kom til at hedde Jens Knud Christensen, men hvor det Knud stammer fra, er jeg ikke stødt på nogen steder, måske det er fra noget af hendes øvrige familie.
Jeg har nemlig ikke fundet hendes fædrene ophav, måske det er derfra!
Christensen, er fra faderen som hedder Christen.

Vh.
K-P
Dammeyer

Vibek Bogner

Hej.

Mette kirstines far hvis jeg har forstået det var

Jens Også kaldet Pugholm han blev gift 1784 med Bodil Pedersdatter.

dernæst bliver Bodil gift med Knud Christensen (Pugholm)

Fkt Dybe 1801.
Knud Christensen 49
Bodil Pedersdatter 40
Peder Jensen 15 Hans stedsøn
Mette Jensdatter hans steddatter14
Anne Jensdatter ----------------12
Bodil Knudsdatter 8
Jens Knudsen 2

Fkt 1860 Vandborg.
Peder Chr Offersen
Mariane Bertelsen
Offer Pedersen
Mette Knudsdatter 72 enke Aftægtskone Lever af sin Aftægt.


Det svarer jo også fint til data ved Jens Knuds Fødsel (pige i Pugholm)

Ved at Google Jens eller Knud Pugholm kan du sikkert finde ud af mere.

Vh. Vibek Bogner.

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Jamen det er da helt fantastisk, hvad du her har fundet ud af, det vil jeg arbejde videre med, og det ændrer helt på den lille historie, jeg skriver om slægtens bevægelser
Det er det, der gør det rigtigt sjovt at arbejde med slægtsforskning
Tusind tak!
Vh.
Karl-Peter

Nå, jeg kommer lige i tanker om at referere Jens Knud Christensens dåbsindførsel 15.04.1815 i Dybe
den del der indeholder fadderne, jeg har nemlig indtil nu haft den opfattelse, at der ikke var noget af
Jens Knuds og Mette Kirstines familie der stod faddere til Jens Knud, af skamfuldhed, de var jo ikke gift - jeg husker ikke lige opslaget.

Der står:
Grdmand Christen Gammelgaards Kone Ane Cathrine, Ane Pedersdatter, Bondepige i Pugholm,
Christen Gammelgaard, Gaard Mand, Tjenestekarl Christen Knudsen Knakker og Tjenestekarl Jens Christian Knudsen; samtlige af Dybe Sogn.

------
Lige en ting til, nu jeg sidder og funderer:
Jeg kan ikke helt få placeret Mette Knudsdatter 72 enke - fra ft. 1860 - hvem er hun enke efter?
Det ser ikke ud til det er familien hun bor hos.
Vh. Karl-Peter

Vibek Bogner

Hej.

Nu må du ligesom bruge logisk tankegang
Mette Knudsdatter er enke efter Efraim.
;D heller ikke idag bor de ældre hos familien,nu hedder det jo pension.
og hun har haft midler så hun ikke kom på fattiggården.

Vh. Vibek Bogner.

Jens Kristian Noe

Hej Karl-Peter -Dammeyer

Jeg har meget om Efraim Nielsen smed.
Hen er født ca 1781 Ydby thy

Samtlige personer i husstanden
Ringkøbing, Vandfuld, Vandborg, , et huus, 84, FT-1845, B1003
ntblNavn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:ntbl Efraim Nielsen 64  Gift Smed Ydby sogn, Thisted Amtntbl
Mette Marie Knudsdatter 58  Gift hans kone Dybe, Ringkjøbing Amtntbl
Ane Johanne Efraimsdatter 24  Ugift deres Datter her i sognet
Han døde den 10 juni i 1848 af alderdoms svaghed 67 år gammel, han er aftægtsmand i Dybemark (hos ??)
Hans datter Johanne er Fadder for Johanne Marie i L. Katkjær  den 12 april
1838.
Se døde Vandborg 1853
Mads Peter som døde 2,5 år gl  "et ulykkelkigt tilfælde?"
Se hus 24 i  FT 1850

Hans far er den berømte smed Niels Jensen katkjær.

Niels Katkjær Smed, var "klog mand" (efraims far)
"David Katkjærs fader, Niels Smed, var "klog mand" på (Lemvig-)egnen. Han boede hos sønnen, i Lille Katkjær og havde der et værelse, hvori fandtes et altid aflåset skab, der indeholdt hans bøger, hvoriblandt også fandtes en Cyprianus og medicinalvarer. Han var meget af tiden på vandring rundt i store dele af Vestjylland og øvede vidunderkure på syge og "forgjorte" mennesker og dyr. Han regnedes for at være no-get af en "troldmand" og ville vist også nok give sig ud-seende af at være det.

Han havde forudsagt, at han skulle dø
i et bestemt år, og at han ikke skulle dø en naturlig død.
Begge dele kom til at passe. Han kom i en forrygende snestorm i det angivne årstal 1807 gående fra Vemb, og ved Bækmarksbro kom han udenfor vejen og faldt i åen, hvor han druknede.
Da David Katkjær fik meddelelse om Faderens død, gik han først ind i Faderens stue og brød det aflåste skab op, hvorpå han i smedien holdt bål over dets indhold, idet han sagde: "Det har gjort ondt, men nu skal det være forbi."  Og efter denne bedrift spændte han hesten for og kørte efter sin døde Fader."
Kilde: David Katkjær Davidsen, 1937. / Jens Kristian Noe 2012.

Du skal passe på ikke at blande de to kvinder sammen
Efraim var ikke gift med Mette Kirstine men Mette Marie Knudsdatter.

Jeg har meget stof om familien i Lille Katkjær i Vandborg., samt noget om Efrims efterslægt.Har også en del om Niels Madsen Aal.

Med venlig hilsen  Jens Kristian Noe, Holstebro
jenskristian.noe@gmail.com

adresse  7500 Holstebro

Karl-Peter Dammeyer

Til Vibek Bogner og Jens Kristian Noe!

Ja, jeg skal nok tænke mig om, det har jeg gjort nu en rum tid, skulle lige have udredt de oplysninger der kom fra dig, Vibek.
Man kan godt blive lidt rundtosset af alle de forskellige navne, f.eks. var Mette Kirstine Jensdatter i aftægt hos en anden/fremmed familie i Vandborg, hvor hun nu ikke hed Jensdatter men Knudsdatter,
og hun flyttede først til sin datter og svigersøn i Tvis mellem 1860 og 1865, hvor hun så døde.


Og tak for den gode historie om Niels Jensen Katkjær.

Men der er lidt forskellig opfattelse af navne - diverse årstal på personer passe godt nok med mine tal, men se lige her:

"Torsdagen d: 15 Juni 1820 blev begjort Tillysning til Ægteskab for Enkemand Efraim Nielsen Smed i Vandborg og Mette Kirstine Jensdatter af Dybe Sogn.............."

Efraim var altså enkemand, kunne det ikke tænkes, at hans første kone hed Mette Marie Knudsdatter?

Men lidt indviklet kan det jo godt blive, når Mette Kirstine Jensdatter efter Efraims død nu hedder Mette Knudsdatter, som aftægtskone.

Den videre historie om familien i L. katkjær osv. lader vi ligge, jeg arbejder kun med familiens lige linie, med de sidespring der nu måtte være.
Men tak til jer begge to for jeres angasament!
Venlig Hilsen
Karl-Peter Dammeyer

Vibek Bogner

Hej Karl Peter.

Nu holder du lige op hat og briller.

Kirkebogen Vandborg Vandfuld 1815-1824 opslag 37 Nr 1.1820 døde.

Maren Clemmensdatter husmand Ephraim smeds kone i Hummelkjær død 62 år.

Og han bliver så gift med din Mette Kirstine Jensdatter  med lysning 15-6-1820.

så langt så godt.

og hus de der skrev Fkt listerne kan skrive fejl,om hun hedder Kirstine eller Marie er jo liggyldig hun er stadig gift med Efraim så nej du blander ikke noget sammen.

Med hensyn til efternavnet hun var jo ikke så gammel da faderen døde og har betragtet Knud som sin far

og selfølgelig en god Historie om Efraims far, men han er ikke relevant.

datteren og svigersønnen som også var smed boede først i Vandborg måske fra dem hun fik aftægt,da de flytter til Tvis Flytter hun så med.

Vh. Vibek Bogner.

Karl-Peter Dammeyer

Hej Vibek!

Ja, nu nærmer vi os sandheden om de gamles liv og færden, tak for det.
Jeg er af den slags der går ud fra, at det er rigtigt, hvad folk meddeler, men er dog også godt klar over, og har også selv fundet fejl i kirkebøgerne.
Men en navne ændring fra Mette Kirstine Jensdatter/Mette Jensdatter/Mette Knudsdatter/Mette Kirstine Knudsdatter kan nu godt forvirre mig.
Men jeg kan godt gennemskue nu, hvorfor Mettes søn kom til at hedde: Jens Knud Christensen

En anden ting:
I 1820 var Efraim 39 år (iflg. hans alder i ft. 1834 -53 år) hans kone Maren Clemensdatter dør 1820 62 år
Han gifter sig igen 1820 med Mette Kirstine 32 år - så det har da været en gammel kone han først var gift med!

God weekend
K-P Dammeyer

Vibek Bogner

Hej.
Det kunne være marens 1 mand vars smed og han var svend der, så er det med at gifte sig med enken så man kunne få smedien. ::)

dum var han vel ikke.

godt du kan finde rundt i det ha en god weekend.

Vh. Vibek Bogner.

Jens Kristian Noe

Hej igen Dammeyer.
Efraim Nielsen er begravet 16.6.1848 i Vandborg
Dybemark  ligger i vandborg sogn.

Ak ja mængden af info kører lidt rundt for mig.
Fandt dette under hans hustru:

I lemvigarkiv.dk kvitterer Efraim Nielsen, Hummelkjærhus for på sin hustrus vegne at have modtaget en arv på 143 rbd. sk sølv. (nu lemvighistorie.dk - estrid bay ejendomsudviklingen i Vandborg)(jeg kan desværre ikke finde datoen)
Her kaldes hun Mette Kirstine Jensdatter. Efraim er jo bror til David katkjær.
Han bor både i 1820 og 21 i Hummelkjærhus.
For mig er det interessant at Hummelkjærhus har ligget på en ca 4 tdl. jord
SV for Blåbjerg i Vandborg, som er mit hjem.
Jeg husker tydeligt at jeg når pløjede som ung kom til en lavning i marken, hvor der blev pløjet rester af teglsten op. Området var ofte ramt af oversvømmelser og måske har et surt kær været en god vokseplads for humle til ølbrygning.
Jeg formoder at Hummelkjærhus er nedlagt i begyndelsen af 1900-tallet.

Han skylder i 1820 437 rbd i skat (landbrugskrisen)
Han har i 1820 arveskifte efter Maren Clemensdatter skylder 163 rbd sølv

Han får Mågårdshus vurderet i 1826 efter brand, vurdering 320 (rdl)

Han må i 1821 opgive hummelkjær. Ejes i 1822 af mads dahl
Han er nævnt i dybemark i 1834.
jenskristian.noe@gmail.com

adresse  7500 Holstebro

Karl-Peter Dammeyer

Det var så den weekend!

Det var en fiffig konklution med smedens gamle kone, man skulle næsten tro han havde kommet noget i hendes havregrød, så han kunne blive gift med den unge Mette Kirstine Jensdatter, de er jo blevet gift kort efter den gamle kones død. Sjov historie.

Og tak for den fyldestgørende udredning af salg og gældsbreve m.m. i Hummelkjær.

Jeg mener at være kommet til vejs ende i denne eftersøgning, nu skal jeg have det sat sammen til en sammenhængende historie, tak for hjælpen.

Vh. Karl-Peter