Svenskt barn fött i Danmark

Startet af Karl-Olov Fentorp, 13 Mar 2012 - 22:43

Forrige emne - Næste emne

Karl-Olov Fentorp

Jag letar efter alla upplysningar kring en släkting.
Ett barn Ingrid Nelly Birgitte föddes i Köpenhamn 1923 19 juli. Modern var Susanna Ingegärd Karlsson född 1897 22 november i Trosa, Sverige. Modern bodde strax före barnets födelse i Göteborg. Fadern kan vara uppgiven till Gustaf Oskar Harald Oskarsson född 1892 30 mars. Eventuellt finns annan fader uppgiven.
Det verkar också som om barnet befann sig i Danmark en tid efter födelsen.
Modern och dottern flyttade 1929 från Stockholm till USA och där har jag inte lyckats hitta några spår efter Ingrid Nelly Birgitte
Från Sverige har jag inte möjlighet att söka i födelselängder i Danmark. Kan någon hjälpa mig.

Lissa Pedersen

#1
Hej Karl-Olov,

Jo, du har mulighed for at søge Ingrids fødsel online. Du kan finde Ingrid Nelly Birgitte Karlsson's fødsel i København amt, Sokkelund herred, Rigshospitalet under 1922-1923 - opslag 469 på Arkivalieronline. Alle har adgang til www.arkivalieronline.dk.

Moderen syerske Susanne Karlsson f. 25.11.1897 i Trosa (?) i Söderxx län.

Hilsen Lissa

Eva Morfiadakis

#2
Enl. rotemansarkivet bor barnet hos modern i Stockholm mellan 1924-1925. Barnet står som inflyttad 1924 från Sundbyberg och utflyttad 1925 till Köpenhamn.
I den danska födelseboken står det att hon är gift med Oscarsson, i Stockholm är de sammanboende 1925-1926. Eftersom rotemansarkivet upphör 1926 finns det ingen fortsättning.
Gustaf O. dör i Stockholm 1959.
I födelseboken står det att modern bor hos skomakarmästare Hagström på Dalgas Boulevard 42. Jag har försökt finna Hagström i folkräkning 1925 och 1930 men jag kan inte finna nr 42 på Dalgas Boulevard. Jämna nummer 1925 börjar med 48.
Eva M

Jag tittade också på nr 72.
Eva M

Eva Morfiadakis

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-20825-126532-27?cc=1838804

Här har du Susanna I Oscarson ansökan om amerikanskt medborgarskap. Hon har ändrat sitt namn till Ingrid Oscarsson.

Hennes död:

Name: Ingrid Oscarson
State of Issue:  Illinois
Date of Birth: Monday  November  22, 1897
Date of Death: May 1992
Est. Age at Death: 94 years, 5 months
Last known residence:
City:  Chicago; Lincolnwood; North Town
County:  Cook
State:  Illinois
ZIP Code:  60645
Latitude:  42.0040
Longitude:  -87.7052


Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Mitt förslag är att du kontaktar Stockholms stadsarkiv och frågar om det finns en bouppteckning efter Gustaf Oscarson. Nu har jag inte dödskivan så jag vet inte om han dog i Sverige. Min uppgift om hans död har jag från databasen begravda i Stockholm. Han kan ju ha dött i USA och blivit gravsatt i Sverige.

Om det finns en bouppteckning ger den upplysning om hans arvingar.

Eva M
Eva M

Karl-Olov Fentorp

Tack Lissa och Eva.
Det bekräftade en del jag visste och tillförde ytterligare uppgifter. Spåren efter Nelly upphör i USA. Kanske dog hon tidigt. När Ingrid Oskarsson besöker Sverige 1950 har hon med sig sonen William Bengt . Bouppteckningen efter Gustaf Oskar Harald Oscarsson (som dog 1959 26 okt i Högalid Stockholm) visar endast arvingarna Ingrid Oscarsson och William Bengt, båda boende på 933 Fletcher Street, Chicago 13. Intressant är att det huset fortfarande står kvar och kan ses i Google Maps. Jag har skrivit till den okände ägaren av huset för att få vet om den vet något om familjen. Har ännu inte fått svar.
Intressant är att Nelly vid ca 2 års ålder står som utflyttad till Köpenhamn men senare åter finns i Stockholm.

Karl-Olov

Eva Morfiadakis

#6
Ett annat alternativ skulle kunna vara att hon blivit bortadopterad. Hon finns inte i Illinois death indexes som går till 1947 ca.

Den 2 april kommer Census 1940. Kanske kan du hitta Susanna/Ingrid O., vem som bor tillsammans med henne. Du har ju en adress från 1943.

Du skulle kanske kunna beställa hennes ansökan om medborgarskap eller försöka finna en obituary för kvinnan f. 1897.

Eva M
Eva M

Karl-Olov Fentorp

 Eva
Jag har också funderat på möjligheten av att hon adopterats.
Att beställa kopia om medborgarskap verkar vara bra idé. Jag vet inte vart man vänder sig för att göra den. Kan du berätta?
Karl-Olov

Eva Morfiadakis

#8
Jag vet inte precis vart man vänder sig, antar att det finns ett national archives i USA.

Eva M

http://www.archives.gov/
Eva M