Nye arkivalier på AO

Startet af Sofie Heiberg Plovdrup, 11 Mar 2012 - 19:29

Forrige emne - Næste emne

Sofie Heiberg Plovdrup

Kære alle,

jeg har netop været inde og læse op på de nye arkivalier, der er blevet tilgængelige inde på AO, men jeg blev ikke så meget klogere.
Jeg vil meget gerne høre hvordan I bruger disse nye arkivalier, da jeg synes det er svært at få afklaret hvad de "kan" helt præcist, og ikke mindst hvordan man finder ud af hvor man skal søge henne, fx. aner jeg ikke forskellen på "Birkefoged", "Birk" og "Byfoged".

Jeg håber på at nogle af jer har mod på at bruge et par minutter på, hvad disse nye arkivalier kan bruges til og ikke mindst hvordan I bruger dem i jeres slægtsforskning.

De bedste hilsner

Sofie
Forsker i Holmsted, Kock, Krohn og Zander.

Søren Agersnap

Kære Sofie.

Særligt skiftearkvalierne kan være en guldgrube. Hvis man kan finde skiftet efter en ane, får man mange gode og sikre oplysninger om personens familieforbindelser.

I købstæderne har byfogeden i hele perioden taget sig af skifterne, så det er ret enkelt.

På landet var reglen, at godsejerne var skifteforvaltere indtil slutningen af 1700-tallet, og det gjaldt alle af bondestanden, hvad enten de var fæstere eller selvejere. For de få landboere, der var over bondestanden, var amterne skiftemyndighed. Ca. 1780 gik skifterne også på landet over til domstolene, dvs. til herredsfogederne de fleste steder. Men der var stadig birkeretter - det var de store godser, der fra gammel tid havde en særordning.

Når man skal finde et skifte efter en bondefødt person, skal man altså i den første del af perioden finde ud af, hvilket gods det pågældende sted hørte under. Der findes oversigter, men mange gange skal man undersøge flere muligheder, fordi flere godser kan have gårde i de pågældende landsbyer. I den anden periode skal man finde ud af, hvilket herred landsbyen ligger i, og om der muligvis kan være et birk, den falder ind under.

Det betyder, at der kan være en del søgen, inden man finder den rette skifteprotokol. Men arbejdet kan lettes, fordi der i de fleste skifteprotokoller er lavet en person register, som normalt står på de sidste sider.

Så er der desuden gode mennesker, der har lagt ekstrakter af de forskellige skifteprotokoller ud på nettet. For de skiftearkivalier, der nu er på nettet, Sjælland med omliggende øer, er det særlig Aurelia Clemons, der har bidraget - med denne side: http://aurelia-clemons.dk/probate.htm.

Venlig hilsen.

Søren