Johanne Kirstine Sørensen, f. ? i Kjøng - datoangivelser og opslag i indlæg

Startet af Jette Elkjær, 05 Mar 2012 - 14:44

Forrige emne - Næste emne

Jette Elkjær

Jeg kan slet ikke få det her til at passe og har virkelig brug for hjælp til at komme videre. Og beklager, at det er så langt´...

Karl Ludvig Mayer, f. 16. november 1903 i Lynge (1901-1920 Lynge-Frederiksborg, opslag 5 OG 1892-1911, Køng Hammer Præstø, opslag 58) - Der står i Lynge-indskrivning at den føres i Køng da mor er under 18 - hun angives til at være 16)

Mor: Kirsten Sophie Bentsen (f. 19. december 1886/1878-1890, opsl. 71) af Lynge Mark. Iflg. drengens dåbsindskrivning datter af Hans Bentsen, Kbh. og Johanne Kirstine Sørensen, Lynge (nu gift med Ejler Nielsen, Høveltevang - som jeg heller ikke kan finde, med mindre han er en 17 årig dreng i 1890 i Kjøng...).

Søger jeg på DDD får jeg:
De er her i Folketællingen 1890  - tror jeg i hvert fald, for her passer alderen på Kirsten Sofie Bentsen!
Præstø, Hammer, Køng, Sallerup By, Et Hus, 4, FT-1890, C4939 Hans Bentsen 31  Gift Husfader Kusk Kjøng Sogn Johanne Christine Sørensen 31  Gift Husmoder  Lundby Sogn Kirsten Sofie Bentsen 3  Ugift Barn  Kjøng Sogn Signe Kirstine Bentsen Under 1 aar  Ugift Barn  Kjøng Sogn.

Regnestykket her bliver at både Hans Bentsen og Johanne Christine Sørensen (som i virkeligheden hedder Johanne Kirstine Sørensen iflg. dåbsindskrivning) skal være født i 1859 (+-)....

Regner jeg Johannes alder ud fra datterens dåbsindskrivning, så det anderledes ud, for Johanne angives at være 19 år (sådan læser jeg det i hvert fald??) dvs. trækker 19 fra 1886 så skal hun være født i 1870 +-.

Jeg har så forsøgt at finde ud af, om jeg så kunne finde ud af det ved konfirmationen:
Hvis hun er født i 1870 skal hun være konfirmeret 1884/85 (1878-1890 Køng opsl. 119—124 tjekket– der er hun ikke)
Hvis hun er født i 1859 så bør konfirmationen jo ligge omkring 1873/74 (1868-1877, opslag 74-78 tjekket) Opslag 74 og 75 er så udtværede, at man ikke kan læse det – og de resterende til 78 er ikke meget bedre, men jeg tror faktisk ikke hun er der heller – sådan gættet ud fra "billederne" af navnene og hvad det skal passe på.

Hvor gammel er den rigtige Johanne – og hvor er hun og hvor er i øvrigt den rigtige Hans Bentsen (ham har jeg ikke selv kigget på endnu, men jeg er indtil videre stødt på rigtig mange Hans Bentsen, så tænker jeg... rent præventivt  :-[


På forhånd tak for hjælpen
Jette Elkjær

Birthe Balskov

Hej Jette
Du finder Hans Bentsen og Johanne Kirstine Sørensens vielse på ops. 150. 1886 i Køng.
Vielse nr. 6
v.h
Birthe

Henrik Brandt

Hej Jette,

Der er fejl i folketællingen fra 1890 på DDD.

Den originale:

Præstø amt, Køng sogn, 1890, opslag 33

Johanne Christine Sørensens alder er her opgivet til 22 år, ikke 31. Det passer bedre med de andre oplysninger om hendes alder, som du har fundet.

Mon ikke det er samme Johanne her:

Præstø, Hammer, Køng, Kjøng By, et Huus, 38, FT-1880, C4938
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Søren Hansen   39    Gift   Huusfader. Arbejdsmand      Vesteregitsborg Sogn, Præstø Amt
Jensine Olsen   52    Gift   hans Kone      Kjøng Sogn, Præstø Amt
Johanne Kirstine Sørensen   12    Ugift   deres Datter      Kjøng Sogn, Præstø Amt
Karen Frederikke Sørensen   10    Ugift   deres Datter      Kjøng Sogn, Præstø Amt
Valdemar Frederik Hansen   1    Ugift   deres Datters Søn      Kjøbenhavn

mvh Henrik


Gitte Johansen

Der er en Johanne Kirstine Sørensen, Præstø, Lundby, 1866-1891, opslag 43, nr. 5.

Ved ft1890 står der, hun er født i Lundby.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jette Elkjær

Tusind tak for hjælpen – jeg flytter over til tydning, for jeg fandt hende endelig her:
Køng 1857-1870, Opslag 96 - i en lettere utydelig udgave - men for pokker hun var der!!  ;D

Venlig hilsen
Jette Elkjær

Jette Elkjær

Hej Gitte
Ja, og det er det, der har været totalt forvirrende. Jeg er stødt på 3-4 forskellige aldre og Johanner der passer, men nu har jeg hende!
Tak for input
Jette

Jette Elkjær

Hej Henrik
Nu fik jeg lige læst ordentlig på det, du havde fundet. Nu bliver jeg jo helt i tvivl igen for jeg har lige fundet en Johanne Sørensen i 1868 fra 21 februar - men ingen far, der hedder Søren?? Og navnet var så utydeligt, at jeg måske bare drømmer, der står Johanne Kirstine Sørensen...

Jeg har snart ikke tal på de Johanner, jeg har været igennem uden helt at have den der NU er det rigtigt...

Jeg kigger lige nærmere på hende, du fandt  ;)

Jette


Jette Elkjær

OK - så blev det da mere mystisk!!
Når jeg leder i KB 1857-1870 Præstø, Hammer, Køng så er den eneste Johanne Kirstine Sørensen jeg finder i årene 1867-1869 den Johanne Kirstine Sørensen som jeg fandt før:
Køng 1857-1870, Opslag 96, 1868.
Jeg tyder:
Nr. 4
21. februar
Johanne Kirstine Sørensen
? I kirken 9 maj?
Husm. Niels Nielsen Pedersen Jensen og hustr. Kirstine ?Knutsson?/Kristensen? 25 år af Sallerup
Faddere:
Husm. Per ? ? ? af Lundby
?? Rasmussen af Sallerup
? ? Rasmussen af ?K... bov?
Gudmoder Høker Peder Nielsens hustru af ?Svendborg?

Og det svarer jo slet ikke til FT af 1880 - forældre er jo ikke de samme?  Jeg kan snart slet ikke hitte rede i det her. Datteren Kirsten Sophie Bentsen bliver født i Køng i 19 december 1886 - så der er hun her jo. Og jeg tror også vielsen handler om "min" tip-Johanne - de når lige at blive gifte sig 1. oktober før barnet kommer så. Men hvorfor pokker kan jeg ikke finde en dåbsindskrivelse der har de rigtige forældre? Er det mig, der er blind eller hvad?
Jette

Gitte Johansen

Jeg synes du skal kigge en gang mere på den jeg har fundet.

Det er de rigtige forældre (far), og der står jo, hun er født der.

Og den rigtige mor, Jensine Olsen.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Lis B. Jensen

Tjek og hende konformation der er jo ved vielse angivet en Vaccinationsdato
Køng Kirkebog 1878 - 1890 - opslag 115.

Forældrene er som Gitte angiver - og Vacc. dato den samme som ved vielsen
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Jette Elkjær

OKAY!!!
Nu begynder det så småt at dæmre, hvori fejlen ligger! Der er en Johanne Kirstine Sørensen, f. 29 november 1868 i Lundby og der er en Johanne Kirstine Sørensen f. 21. februar 1868 i Køng...
- altså udover de andre mere eller mindre jævnaldrende navnefæller, jeg har rodet rundt i - grundet alle mulige utilsigtede vildspor og regnefejl...  ;)

Johanne Kirstine Sørensen fra Lundby flytter til Køng og gifter sig med Hans Bentsen, Køng og føder sit barn Kirsten Sofie Bentsen i Køng. Derfor skriver præsten selvfølgelig Johanne Kirstine Sørensen AF KØNG ved barnets dåb - og jeg drager lystigt til Køng bevæbnet med navnet Johanne Kirstine Sørensen og finder så den Køng-fødte Johanne Kirstine Sørensen. 

Det er skisme da svært at holde tungen lige i munden, når det er så tæt på!

Tusind tak for hjælpen - havde det ikke været for jer, så sad jeg da stadig med blyanten i munden og spekulerede  :-D

Jette Elkjær

Niels Jørgen Engel

Hej Jette
Ønsker du flere oplysninger om Johanne Kirstine og Hans Bendtsens slægt? Jeg har lidt.

Venlig hilsen
Niels Jørgen Engel

Jette Elkjær

Hej Niels
Ja, du kan dæleme tro jeg gerne vil have flere oplysninger!! De to er ved at drive mig til vanvid, så svære de har været at få styr på!!  ;D

Det er min fars biologiske slægt på fædrende side, men jeg ved absolut intet om dem, så alle oplysningerer er nye og interessante for mig.

Du er velkommen til at maile mig privat: jetteelkjaer@mail.tele.dk

venlig hilsen
Jette

Niels Jørgen Engel

Jamen der er afsendt mail til dig med de oplysninger jeg har.
Håber du får glæde af dem.

Niels J. Engel