Søger aner med navnet Weibel

Startet af Susanne Poulsen, 17 Apr 2012 - 21:47

Forrige emne - Næste emne

Susanne Poulsen

Er der nogen der kender til Weibelslægten i Danmark ?
Jeg er nået til Martin Johannesen Weibel født omtrent 1752. Gift med Kierstine Anders datter - to børn
Johannes og Christiane Mette Catrine. Der er flere Weibels på den tid. De er alle smede.
Venlig hilsen
Susanne

Regelsen

Hej

Der er da også en præst i Fole - Johs. Weibel (1615-99)
Venlig hilsen
regelsen

Jan Koefoed Baastrup Rømer

#2
Hvor i landet?
Der er en Weibelslægt med medlemmer både nord og syd for Århus (Syd: Holme, Nord: Elsted), årstallene husker jeg ikke præcist, men det må være 1800-1850, jeg har set. Slægten findes stadig i og omkring Århus (og sikkert også andre steder). Jeg har ikke taget noter, da familien kun havde perifer berøring med min kones aner.
I DDD 1845 er der 9 hits.
Prøv evt. en udvidet DDD-søgning.
Mvh. Jan R.

Susanne Poulsen

Johannes Weibel som døde i horsens i 1763, fik en del børn som er i det område du beskriver. Hans Kone hed Mette cathrine Thisdatter. Han var smed og var ver en tid i Fredericia. Mange af hans sønner og efterkommere blev smede.
Men selvom jeg kan se at der er en præst ved navn Johannes Weibel (kaldet Hans) mangler jeg forbindelsen. Kirkebøgerne findes vist ikke så tidligt. Er det mon andre muligheder ?
Jeg har gennemsøgt Nygårds sedler og søgt på ddd.dda og derved kan jeg se at de fleste weibels stammer fra denne smed i Horsens...
Hilsen og Tak  :)
Susanne

K. Thidemann

#4
Ringkøbing, Skodborg, Lemvig Købstad, Søndergade, 7, 7, FT-1801, B8755
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Martin Johannesen Weibel 49  Gift Huusbonde Smed  
Kierstine Andersdatter 54  Gift Hans Koene  
Johanis Weibel 8  Ugift Deres Børn  
Christiane Mette Kathrine Weibel 10  Ugift Deres Børn  
Jørgen Jensen 20  Ugift Tienestedreng Læredreng

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=399405&sort=e

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=399403&sort=e


Ham må stå i en borgerskabsprotokollen fra Lemvig by

Hans skifte findes måske under Lemvig byfoged.


http://www.brejl.dk/
1291 Johannes Weibel i Horsens. 26.11.1763, fol.795B.
E: Mette Cathrine Thisdatter. B: Cathrine 26, Nikolaj 25, Johan 20, Martin 6, Eva Marie 4, Christiane 2.


2119 Nikolaj Weibel  i Horsens. 23.7.1804, fol.478, 483, 484.
Enkemand efter [Anne Mikkelsdatter], skifte 6.11.1798 lbnr.2008. B: Johannes, student i København, Anne Cathrine 35, Andreas, smedemester i Horsens, Hans Christian, rytter i Horsens, Frederik 24. FM: Christen Taaning i Horsens.

mvh K.Thidemann 9000

Susanne Poulsen

Tusind Tak for oplysningerne. Der er lidt unøjagtigheder i deres alder og antal børn, når jeg finder dem ved forskellige folketællinger. Men ingen tvivl, det er den samme familie.
Og præsten Johannes weibel (1615-1699) er sikkert en oldefar eller bedstefar, men det kan jeg nok ikke komme videre med, pga. kirkebøgerne
Med venlig hilsen
Susanne

K. Thidemann

Har du denne vielse.


MARTHIN WEIBEL
Marriages:
  Spouse:  KIRSTINE ANDERSDR RONDAL  Family
  Marriage:  27 JAN 1786   Nikolaj Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

mvh K.Thidemann 9000

Susanne Poulsen

Nej det havde jeg ikke - Den er jeg superglad for !!!
Jeg havde opgivet at finde ud af hendes linie pga. navnet Andersdatter

Mange Tak  :)
Hilsen
Susanne