Hvad døde barnet af?

Startet af Ruth Neumeister, 23 Feb 2012 - 18:24

Forrige emne - Næste emne

Ruth Neumeister

Hvad betyder den latinske sætning under anmærkninger?


Kirkebog for Viby sogn, Ning herred, Århus amt 1873-1887
AO, opslag 59

Døde mandkøn 1884, nr. 20
Død dato:   (Alfred Nielsen) 16 August 1884
Begravet dato:   20 August 1884 i Aarhus
Navn:      Alfred Nielsen, Søn af Tømrer Mikkel Nielsen paa Viby Mark
Alder:      12 Uger
Alm. Jevnf.:   (Intet anført)
Anm.:      Kunsts Vej Nr. 7. Skifteattest fra Ning Herredskontor af 10-8-84
                          Antrofia infant
Hilsen
Ruth

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Ruth.

Der står atrofia infant.

infant = spædbarn
atrofi = henfald eller svind af celler, væv, organer eller en hel organisme.

Så barnet har ikke været fuldbårent, fuldt udviklet.
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Ruth Neumeister

Hej Jens.

Det er dejligt med kyndige og hjælpsomme personer.
Tak for hjælpen.

Hilsen
Ruth

Jakob Ramlau

Jeg har et lidt afvigende Synspunkt. Først vil jeg nok fortolke Forkortelserne til ""Atrophia infantilis", en Spædbarnealderen tilhørende daarlig Udvikling.
Og saa vil jeg aabenlyst erkende at denne Dødsaarsag ikke er at finde i nutidige Lægers Værktøjskasse.
Barnet blev 12 Uger -- saa den nærliggende Fortolkning som for tidligt født er ikke nødvendigvis rigtig. Jeg har set denne Atrophia infantilis opgivet saa ofte, at jeg nok mere hælder til at tro paa en
opportun Samlerodekasse for daarlig Trivsel. Og saa kan vi være tilbage ved Udgangspunktet igen: et for tidligt født Barn er jo en ledende Kandidat til at trives daarligt. Der findes imidlertid en ikke ganske sjælden medfødt Daarligdom: Pylorusstenose, hvor Passagen fra Mavesæk til Tolvfingertarm er forsnævret. Kirurgi paa et meget tidligt Tidspunkt klarer Sagen, ellers dør man af daarlig Trivsel: Mælkemaaltiderne kan ikke passere videre i Tarmsystemet.   

Ruth Neumeister

Hej Jacob.
Undskyld at jeg ikke har svaret tidligere..
Jeg tog dit første svar for gode varer, og skrev det ind, hvorefter jeg glemte alt om sagen.
Ufd fra dine observationer, må jeg så ud fra, at Alfred måske var "et bette skrawl", der var svær at holde liv i.
Det kunne evt. se ud som om, at der var én eller anden svaghed i familien, da 4 af de 6 første fødte børn dør tidligt. De små dør ikke lige efter fødslen, men bliver fra 3 mdr. til 1 ½ år. Desværre nævner præsten ikke årsagen til dødsfaldene, men der er et skifte efter et af børnene, som jeg skal have undersøgt.
Jeg ved godt, at det ikke var ualmindeligt, at mange små børn engang døde tidligt, men vi taler om tidsperioden 1878-1885, hvor flere af børnene burde have overlevet, hvis de ellers var sunde og raske fra fødslen.
Jeg finder måske aldrig ud af det, men takker dig mange gange for din indsats.

Hilsen
Ruth