Tydning af tvillingedåb og en vielse, Vejle i 1700-tallet

Startet af Helle Rau Hartmann, 27 Feb 2012 - 16:10

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Jeg spekulerer mig gråhåret over, hvad bruden hedder til efternavn ved denne vielse. De er mine direkte aner.

Vejle Kirke, Vejle Købstad, kb 1714-1785, opslag 296:
14 Novembr: Trolovet Endre Sigvartsøn Skræder og Clara Maria ????.
Cop. d 5. April 1748.


(jeg ved nu ,a t det var Endres andet ægteskab, og at han var nylig enkemand)

Omme på opslag 295 ser man, at Endre Sigvartsøn Skræders kone dør (hans første kone, som jeg nu ved hed Anne Thomædatter Thenover og var fra Horsens).

På samme opslag (295) ses, at Endres og hans første kones små tvillingebørn døde kort tid før deres mor (nogle måneder forinden).

Og endelig ses de små tvillingepigers dåb på opslag 288. Her kan jeg ikke læse det hele, og er lidt ude efter nogle bestemte faddernavne, især:

Dom: 2. p: Epiph: Endre Sigvartsøn Skræders Tvillingebørn N: Anna Rebecha og Catharina Margretta.
? ? ? Henrich Handskemagers K: og Johan Skomagers K: ? Andreas Laursens Kone og Christen Jens Hans Datters K: ? Simon Skræder og ? Oluf ?ing Skræder, Johan Lauritzen ? Smedsvend.


Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

John Hauerberg

#1
Hej

Mit forslag:

d 17 Novembr: Trolovet
Endre Sigvartsøn Skræder
og Clara Maria Anders(datter)
Cop. d 5. April 1748

Dom: 2. p: Epiph: Endre Sigvartsøn
Skræders Tvillingebørn N:
Anna Rebecha og Catharina
Margretta. Susc ?  
Henrich Handskemagers K:
og Johan Skomagers K:
? Andreas Laursens
Kone og Christen Jens(en)
skræders K: Test: Simon
Skræder og ?
Oluf Krag Skræder,
Johan Klejnsmed og
Niels Lauritsen Klejn
smedsvend


Vh
John

Helle Rau Hartmann

Tusind tak, John, det ser meget sandsynligt ud - ikke mindst ud fra mit kendskab efterhånden til de navne, som går igen og igen i samme kirkebog for perioden  :)

Med hensyn til min ane, Clara Maria, kommer du frem til det samme resultat som mormonerne på FamilySearch - så du har sikkert fuldkommen ret.

Det var en stor hjælp. Jeg kunne simpelthen ikke selv afgøre, hvad der stod.

Oluf Krag er også rigtig fint læst. Der var en sådan i byen, så det lyder rigtig fint.

Mange tak for hjælpen!
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle