Jyde død i Slesvig - H.M.Vagtberg

Startet af Anders Hansen, 29 Feb 2012 - 07:01

Forrige emne - Næste emne

Anders Hansen

Jeg har her opstillet de oplysninger jeg har om Hans Mortensen Vagtberg. Nederst har jeg tilføjet en fødsel som kunne være den som jeg har ledt efter. Jeg har nu ledt, men ikke kunnet finde andre forbindelser til denne fødsel, hverken konfirmation, tilgangslister eller afgangslister har kunnet hjælpe mig.
Så er der nogle skarpe hjælpere der kan/vil løse mit problem?


Hans bliver gift i Branderup sogn, Nr. Rangstrup, Haderslev, Med Zille Cathrine Rebsdorf, 1837, opslag 144, nr.1

Hans dør Højrup ,Hviding, Tønder AO 1860-1887, 26. nov. 1871 opslag. 153 nr. 8. i Arnum
Der står, at han er født i Jylland

I jævnførelsesregistret i kirkebogen 1834-1862, kaldes han Vartborg (opslag 522).
Han er ikke registreret i tilgangslisten i 1834 eller derefter, så han må være kommet til sognet inden da, men han er ikke konfirmeret i Branderup.

Hans datter, Hanne Cathrine Marine Vagtberg, bliver viet 16 år(15 år) gammel i Lintrup sogn, Haderslev amt i 1856, AO 1854-1870, opslag 158. Faderen er ikke forlover.
Hun er født i Branderup, AO 1834-1862, opslag 54. Her er både hendes og faderens efternavn Wartburg. Faderen hedder Hans Mortensen Wartburg.

Navnet har været stavet på mange måder. Vartburg, Wartburg, Wartborg, Vagtberg, Wagtberg, Vartborg.


   FT 1845

[Hans M: Wagtborg, 38, Gift, , Hufner, Wartenburg
Sille Chat: Ribsdorf., 36, Gift, , seine Frau, Rurup]

Chatrine Mar: Wagtborg, 8, Ugift, , ihr Kind, Rurup

[Hans K: M: Wagtborg, 4, Ugift, , ihr Kind, Rurup
Pauline M: Wagtborg, 2, Ugift, , ihr Kind, Rurup]

fra husstanden: Haderslev, Nrre Rangstrup, Branderup, Dorf Rurup, ,
Hufengeb:, , FT-1845
 



John Hauerberg
Skrev til mig

 

--------------------------------------------------------------------------------

Hej Anders

I FT 1845 er hans navn Wagtborg, som er en lokalitet i Torstrup Sogn i Ribe Amt.

I 1807 fødes en dreng Hans i Wagtborg (Vagtborg), (Torstrup-Horne 1775-1814 opslag 146) som kunne være ham. Hans fader Morten Hansen var fra Bevtoft Sogn, hvilket måske forklarer hvorfor Hans er rejst til Branderup.

Tirsdags Morgen d. 8de December 1807 føddes et Uægte Drenge
Barn Navnl: Hans af Benedikte Oles Datter i Wagtborg. Til Barne
fader Anmeldt Morten Hansen i Trodsenborg Beftoft Sogn i Holsteen.
Dets Daab publicertes 3die Advents Søndag d. 13 December. Baaren
af Stine Oles Datter af Wagtborg, faddere Peder Chrestensen af Siig. Christian
Olesen af Wagtborg, Jeppe Pedersen af Tange, Maren Oles Datter af Wagt
borg, Appelone Laurids Datter af Siig.