Ane Pedersdatter født ca. 1775 fra Torup. Frederiksborg Amt.

Startet af Marianne Bøhmer Jensen, 28 Feb 2012 - 11:02

Forrige emne - Næste emne

Marianne Bøhmer Jensen

Jeg efterlyser forældrene til Ane Pedersdatter fra Torup Frederiksborg Amt, som er min tipoldemor i tredie. Jeg ved, at hun er født ca. 1775 i Torup. I FT 1787 opslag 8 er hun nævnt som konens søsterdatter og værende 10 år.
Hun blev gift 12/10 1800,opslag 135 med Niels Larsen og dør i februar 1808, jeg tror, det er opslag 198.
Jeg synes at vide, at hendes onkel, Morten Nielsen, og hendes mands far var brødre!
Jeg har prøvet mange ting, men kan slet ikke finde hendes biologiske forældre. Måske ligger nogen inde med lidt viden, det ville være dejligt, så jeg kunne fortsætte.
Venlig hilsen
Marianne B. Jensen.

Morten Ingemann

Hej Marianne..

Jeg er efterkommer af Niels Larsens far Lars Nielsen og hans anden hustru Maria Magdalene Mohrland.. Og har forsket en del i Torup sogn..

Så lidt i familie er vi  :D

Tilbage til Ane Pedersdatter, hun er døbt i Torup den 26 nov 1775, som datter af Peder Jensen, Indsidder i Uglerup. Han er gift med Maren Hansdatter den 8 jan 1775 i Torup kirke, med forloverne Jens Christensen og Rasmus Pedersen.

Som du nævner bor Ane Pedersdatter ved FT1787 hos Morten Nielsen:
Frederiksborg, Strø, Torup, Hald Bye, , 31, FT-1787, A0857
Morten Nielsen 43  gift Husbonde Bonde og Gaardbeboer 
Dorthe Hansdatter 49  gift Madmoder   
Anne Pedersdatter 10  - Konens Søsterdatter   
Niels Sørensen 21  ugift Inderste Skudtrygget og Skræder af Profess.

Ved Morten Nielsens vielse til Dorthe Hansdatter den 24 apr 1768 er angivet at forloveren Rasmus Pedersen er Dorthes stiffader.

Denne Rasmus Pedersen er den 17 Sep 1752 gift i Melby kirke, med Ane Poulsdatter - som er enke efter Hans Michelsen - der er begravet den 15 Mar 1752.

Ane Poulsdatter og Hans Michelsen er gift i Melby 23 Aug 1739.

Så det kan vel konkluderes at Dorthe Hansdatter og Maren Hansdatter er døtre af Hans Michelsen og Ane Poulsdatter i Melby..

Jeg har ikke tjekket fødsler i Melby kirkebog ;-)

Så er jeg iøvrigt lidt nysgerrig efter i hviilken gren du er efterkommer af Niels Larsen og Ane Pedersdatter.

Mvh
Morten Ingemann


Marianne Bøhmer Jensen

Hej Morten.
Jeg begyndte at forske i min mors familie for nogle måneder siden og er blevet meget grebet af det.
Jeg er stødt på dit navn i min søgning og håbede at kunne få dig i tale. Dorthe Kirstine Jensen er min tipoldemor. Hendes første barn, Inger Jensine Jensen er min oldemor.Jeg har læst siderne"min oldemor" og fik mange nyttige links. Jeg har lige meldt mig ind i Slægt og Data,det er meget spændende, der er meget at holde styr på. Jeg ved ikke, om det er en slægtning fra Norge, der bidrager med "vulkaner",jeg har fået mange nyttige oplysninger.
Der er åbenbart forsket meget i slægterne fra Torup.Jeg ved ikke ,om det er fra en af dine grene i familien,men jeg har  ud fra mine grene fundet familier i Utah med rejsebeskrivelse til,det er yderst spændende.
Vi er i en slags familie med hinanden Jeg synes, at medlemmer af familien fra denne gren døde hurtigt og giftede sig på ny. Jeg har spekuleret på ,om der findes billedmateriale nogen steder,så det var muligt at sætte ansigt på nogle af personerne. Ved du noget om dette?
Jeg har igennem DIS fundet ud af, at Mohrland stammer fra Norge, er du kommet yderligere videre?
Jeg håber ikke, at jeg forskrækker dig med alle de spørgsmål, men det er meget spændende at beskæftige sig med alt dette her.
Venlig hilsen Marianne B. Jensen

Morten Ingemann

Hej Marianne

Har skrevet en privat besked til dig ;-)

Mvh Morten