Ang. Hans Jacobsen Forbus.

Startet af Ingelise Hansen, 28 Jul 2017 - 13:52

Forrige emne - Næste emne

Ingelise Hansen

Hej Forum

Mange steder på nettet kan man læse at Hans Jacobsen Forbus døde d. 21-12-1722 i Stokkemarke på Lolland.
Hvor kan man finde kilden til denne oplysning, Stokkemarks kirkebog starter først i 1728. Findes der et skifte ??
I så fald Hvor?? Man kan også læse at han Fæster gård og får re til krohold i 1685. Skal man på rigsarkivet for at finde
dokumentationen??
Jeg håber at nogen af Forbusforskerne kan hjælpe.

Hilsen Ingelise Hansen.

Thestrup-Bjørn

#1
Dødsdatoen har jeg fundet her:

Kantor Holms Samling - filmnr. M22472 (på Rigsarkivet).

Ja, der findes et skifte efter ham - KUN hans sidste hustru er nævnt (min ane = A. C. Jørgensdtr. Schumacher).


Jeg har ikke lige tid til at oplyse mere.


--------


Krobevillingen findes også på Rigsarkivet - men der står ikke, hvor han er født.
Heller ikke hvad hans kones navn var i 1685 - men tydeligt skrevet deri er hans fulde navn Hans Jacobsen Forbus (og dengang "bonde" i Stokkemarke).


Her er skifte efter forældrene

Skifte Nakskov byfoged - Det originale findes på AO-opslag 307.

538 Jacob Pedersen i Nakskov. 13.7.1671, fol.292.
E: Johanne Jacobsdatter. LV: Laurids Nielsen i Nakskov. B:
1) Niels Jacobsen i Højreby på Lolland
2) Johanne Jacobsdatter, enke efter Jens Nielsen Læsø, [skifte 15.6.1670 lbnr.534]
3) Maren Jacobsdatter g.m. Jacob Mees i Højreby
4) Kirsten Jacobsdatter g.m. Jacob Inger i Nysted
5) Hans Jacobsen i Holland
6) Anne Jacobsdatter 17 eller 18 eller 19 år (delvis dækket i kopien)
7) Margrethe Jacobsdatter 16
8) Ellen Jacobsdatter 13
9) Peder Jacobsen 7.

---------------

Læg mærke til, at Hans Jacobsen (= senere kaldt Forbus) i 1671 som myndig var "uden Riget" formodentlig i Holland - som der står i originalen.

---------------

SE denne min ældre tråd

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,83627.0.html







v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#2
Glemte lige ang. kroholderens skifte

Jeg skrev: Ja, der findes et skifte efter ham - KUN hans sidste hustru er nævnt (min ane = A. C. Jørgensdtr. Schumacher).

Hans børn og nogle børnebørn er selvfølgelig også nævnt (som arvinger).

Et meget langt skifte.

----------

Sorry - men min (gratis!) service stopper her. Jeg har været mange år om at finde skiftet.

Men prøv selv - det er et godsskifte.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Ingelise Hansen

Hej Thestrup-Bjørn

Mange tak for dit svar. Jeg har fundet en masse af det materiale, du har lagt på nettet før, også Jacob Pedersens skifte fra 1671.
Jeg skal have studeret originalen noget mere. Jeg har fundet en del børn af Hans Jacobsen i Nakskov i 1670 og 1680erne, men desværre kun to af Hans Jacobsen Forbus og der er mindst 2 Hans Jacobsener i Nakskov på samme tid. Jeg har også fundet en vielse i Nakskov https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17117395#153909,25653528 mellem Hans Jacobsen og
Maren Hansdatter, men om det er den rigtige aner jeg ikke. Hvis kan bruge det til noget er du velkommen, men du har det jo nok
i forvejen. Endnu engang tak.

Hilsen Ingelise