Slægten Niendahl

Startet af Karsten Damén, 21 Nov 2010 - 13:26

Forrige emne - Næste emne

Karsten Damén

Mit indlæg drejer sig ikke om en enkelt person men en slægt, som omfatter efterkommere af teglmester (teglværksejer) Johann van Niendahl, der kom til Åbenrå omkring 1640 efter en afstikker til Slesvig by, hvor han i 1634 forpagtede et teglværk af byen.
Johann var af hollandsk afstamning og kom så vidt jeg kan se oprindeligt fra Frederiksstad (nu Friedrichstadt) i Sydslesvig. Slægtsnavnet "von Niendahl" er en "fortyskning" af det oprindelige "van Nijendal", og i øvrigt har jeg fundet det i mange varianter.  Første led ses stavet Nyen-, Neyen-, Nijen-, Nien- eller enda Nie-.  Andet led ses som –dal, -dael, -daal og –dahl (endda med dobbelt l i visse tilfælde).
I Åbenrå var der en talrig efterslægt, som bl.a. nævnes i Åbenrå borgerbog og i byhistorien.

Sammen med en slægtning (som i modsætning til mig er en ægte Niendahl efterkommer) har jeg opstillet vedhæftede oversigt over Niendahl'erne i Åbenrå.  Vi har ikke medtaget efterslægten længere end til begyndelse af 1700-tallet, idet vores interesse på det tidspunkt svinger over til familien Köllner.  Se nederst til venstre på oversigten.

http://www.slaegt.info/niendahl/Niendahl_6.jpeg

Bemærk, at der er nogle "løse" individer, som det ikke er lykkedes os at få placeret i slægtstavlen.

Vi regner med, at Johann van Niendahl stammer fra den remonstrantiske prædikant Goswin (Gossen) van Nijendahl, som er født i Utrecht.  Han har skrevet en slægtshistorie, hvor det originale manuskript nu befinder sig på KB i den Haag (NL).   En kopi findes i håndskriftsamlingen på KB i Kbh. (som mikrofiche ?) (reference fra den Haag: Foto; Kopenhagen, KB: Ms. micro 3186/22).

Oplysninger fra Åbenrå borgerbog og byhistorie har vi selv fundet.  Men evt. yderligere godbidder fra Landsarkivet vil have stor interesse.

Og nej – vi har ikke været på KB i Kbh. endnu (der er et stykke vej fra det mørke Jylland), men vi planlægger at bestille en udskrift; hvilket dog ikke bliver helt billigt !  Vi vil dog nok vælge ved lejlighed at aflægge håndskriftsamlingen på KB et besøg for at vurdere materialet, inden vi tømmer bankkontoen.

Hvis der er andre her på forum, som har beskæftiget sig med slægten, kunne vi godt tænke os at høre Jeres bemærkninger til den vedhæftede oversigt, herunder:
- fejl og mangler,
- indplacering af "løse" personer og grene,
- evt. viden om Niendahl'ernes oprindelse i Friedrichstadt,
- evt. kendskab til Goswin van Nijendahls manuskript.

Med venlig hilsen
Karsten Damén

Inger Buchard

Har I haft fat i Otto F. Arends: Gejstligheden i Slesvig-Holsten med henblik på spor omkring Gossen van Nijndahl i Friedrichstadt?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Karsten Damén

Inger

Næh, vi har ikke set efter "officielt" gejstlige.  Goswin van Nijendahl var prædikant - ikke præst - for en afvigende protestantisk trosretning (remonstranter = anti-calvinister).  Vi finder ham næppe registreret som gejstlig.
Men ved lejlighed vil jeg lave et opslag i bogen, som jeg også af andre årsager skal have fat i.

hilsen og tak
Karsten