Hvad er der sket med familien?

Startet af Pernille Lauenborg Kay, 23 Feb 2012 - 21:31

Forrige emne - Næste emne

Pernille Lauenborg Kay

Findes der en måde at finde ud hvad der er sket for en familie imellem 1860-1870?
De er bosat i Køng sogn, i Holte i mindst to generationer, men i folketælling fra 1870 findes forældrerne på fattiggården med de to yngste børn, og deres ældste børn er spredt for alle vinde som tjenestefolk. Det er selvfølgelig interessant at prøve at finde ud af hvad der sket.

Egon Hansen

Hvis du kender drengenes opholdssted ved deres konfirmation,kan du finde dem i lægdsrullerne.
Der må vel også være en fattigprotokol i kommunearkivet som fortæller om hvorfor familien er kommet på fattiggården?
Spørg på lokalarkivet der hvor familien boede, eller på landsarkivet.
Mvh Egon

Pernille Lauenborg Kay

Jeg vil prøve at spørge efter de protokoller hernede på lokalarkivet:) Vidste ikke der var mulighed for at finde sådan noget. Jeg takker for hjælpen:)

Pernille Lauenborg Kay

Citat fra: Egon Hansen Dato 23 Feb 2012 - 21:49
Hvis du kender drengenes opholdssted ved deres konfirmation,kan du finde dem i lægdsrullerne.

...undskyld.... Hvad er en lægdsrulle?


Pernille Lauenborg Kay

Mange mange tak for jeres hjælp! Det her bliver jo sværere og sværere jo mere nysgerrig man bliver....efter tre år er man jo åbenbart stadig grøn i slægtsforskning ;D men hvor er det dejligt med et forum hvor man kan lære af hinanden :)

Egon Hansen

Jeg regner med at du har læst linket om lægdsrullerne. Ulempen ved disse er, at de unge drenge efter 1849 først blev indskrevet i rullen ved konfirmationen.
Jeg glemte at fortælle dig at alle bevarede kommunalarkiver, efter den sidste kommunalreform er samlet på arkiver oprettet af de nye storkommuner. Det vil sige at efterhånden som der bliver etableret stadsarkiver i forbindelse med de nye rådhuse vil kommunalarkiverne blive udskildt fra landsarkiverne.
Men der er jo desværre mange af de gamle sognerådsarkiver som ikke er bevaret.
Mvh Egon