Dåb Våbensted/Musse hrd./Maribo amt

Startet af Oluf Skaaning, 23 Feb 2012 - 16:55

Forrige emne - Næste emne

Oluf Skaaning

Årene 1814 - 1833 opslag 29 føste post:
Christian Wilhelm.
Forældrene opgives som: Mølleren i (?) Jens Enoch og hustru Ane Marie (?).
Ved søgning  på DDD angives i en FT-1834:
Jens Enoch Valboung 40 gift og staldkarl og hustru Ane Marie Valboung 34, hans kone
og flere børn bl.a. Christian Vilhelm 8 , men her med efternavnet Jensen.
På trods af forsk. navne og titler: kan det være samme personer ?
Hvis nogen kan hjælpe er jeg meget taknemlig.
Med Venlig hilsen
Oluf Skaaning.

Jørgen Thue Pedersen

#1
Hej!

I kirkebogen læser jeg:

Christian Wilhelm.
Forældrene opgives som: Mølleren i Wentepose Jens
Enoch og hustru Ane Marie Stegelmann

---
I FT-1834:

Maribo, Musse, Vaabensted, Kragvig Bye, 1 Huus, 61, FT-1834, B9337
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Enoch Valboung 40  Gift  Staldkarl  
Ane Marie Valboung 34  Gift  hans Kone [Jens Enoch Valboung]  
Christian Vilhelm Jensen 8  Ugift  deres Børn [Jens Enoch Valboung og Ane Marie Valboung]  
Carl Theodor Jensen 4  Ugift  deres Børn [Jens Enoch Valboung og Ane Marie Valboung]  
Et Nyfødt Drengebarn 1  Ugift  deres Børn [Jens Enoch Valboung og Ane Marie Valboung]  
Stine Ludvigsdatter 2  Ugift  Pleiedatter [Jens Enoch Valboung og Ane Marie Valboung]  
Caroline Rosengaard 16  Ugift  Tjenestepige [Jens Enoch Valboung og Ane Marie Valboung]  

---

Jeg tror bestemt, det er de samme.
Men hvor navnet "Valboung" (hvis det er indtastet rigtigt) kommer fra har jeg ingen idé om.
Har du fundet de andre børns indførelse i KB, og evt ledt efter vielse, konfirmation m.v.?

mvh

Jørgen

--
tilføjet:
at børnene kaldes "Jensen" er jo logisk, da faderen hedder Jens.
mvh
Jørgen

Jørgen Thue Pedersen

Hej!

Jeg har rodet lidt i KB 1784-1814 og fundet noget forskelligt på opslag 25-28:

Enoch Skovfoged

Gartner Walboum

Anne Dorte fød Brun

---
hvilket via googlesøgning på "Walboum" førte til en tråd på gamle "dis":

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,50085,382742

Prøv at undersøge det nærmere.

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Oluf Skaaning

Hej Jørgen.

Tak for din indsats.
Ja, jeg har stødt på alle de navne, som du nævner. Blot i andre sammenhænge end der hvor jeg umiddelbart har haft brug for dem, så jeg må jo "pusle" videre. Det er vel også det der er charmen ved slægtsforskning.
Jeg havde håbet, det ville være muligt at lokalisere Jens's mølle, men ikke noget af det vi har kunnet tyde/skønne er tilnærmelsesvis at finde. Hverken i "Trap Danmark" eller på hjemmesiden "Danske Møller". Sidstnævnte indeholder overhovedet ingen møller i Våbensted sogn.
Nå, men jeg kan se på de oplysninger du har sendt mig, at jeg er på rette spor, så endnu en gang takfor din hjælp.
M.v.h.
Oluf

Jørgen Thue Pedersen

Hej Oluf!

I min Trap (3. omarb. udg. 1899) står der under Våbensted sogn bl.a "Ventepose Mølle".
(Du kan få et scan hvis du vil, men om det er meget værd for dig, må du selv tage stilling til).

Jeg havde fundet dette sted på google, men syntes nok det lå lidt langt væk, (men er der en forbindelse?):

http://www.moellearkivet.dk/index.php?id=1000&mill=77

mvh

jørgen
mvh
Jørgen

Jørgen Thue Pedersen

Hej igen!

Du har vel set Carl Theodors dåb?
KB 1827-33 , Vaabensted, opsl. 4.
Der ser ud til at stå:
Carl Theodor Bruun (rettet fra Enochsen)
forældre:
Jens Bruun (rettet fra Enoch) og Ane Marie
Stegmann, Indsidderfolk* i
Wentepose Mølle
(der mangler lidt kopiering midt på)

og KB 1833-46, opsl 1:
August Ferdinand Enoch ( der er sat kors ved)

Staldkarl Jens Enoch og
Hustru Ane Marie ....

*de har måske bare boet til leje i møllen?

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Oluf Skaaning

Hej Jørgen.

Tak for dit svar.
Jo, jeg har Carl Theodor.
Det der gør situationen så "pernibel" er, som jeg ser det - at der må være to linier.
Dels har vi Enoch Rasmussen, født i Gottorp/Slesvig ca. 1746.
I FT- 1787 står han som tjener på Nielstrup og gift med Johanne Dorthe Brun.
Enoch bliver begravet på Våbensted kirkegård 31 marts 1796 og er nu blevet skovfoged.
Ved FT-1801 er hun blevet gift med Johannes Just Walboum der er gartner på Nielsrup.

Den anden linie drejer sig om Heinrich Wilhelm Klaus Enoch. Han er født 1824 i Langwedel/Slesvig-Holsten, er instrumentsliber og dør i Tingsted og bliver begravet på Nyk.Fl. kirkegård 15. juni 1893,
men inden da, har han været en tur forbi Birkende/Bjerge sogn/Odense amt og fået en søn Edvard Ditlev Heinrich Enoch født 27. marts 1852, som er gift med Pouline Mathiasen den 28 maj 1880 i Herredskirke på Lolland.

Når man på det tidpunkt skulle fra Fyn til Lolland så sejlede man jo fra Svendborg til Vindeby kørte til Vemmenæs og sjlede derfra til Rudkøbing. Derfra kørte man så til Spodsbjerg, hvorfra man sejlede til Nakskov.
Lidt poppet sagt kunne han jo være blevet træt og har taget sig en slapper på Wentepose Mølle.
Den har jo ligget på vejen.
Nå, men det er vel til at finde ud af.
M.v.h.
Oluf

Jørgen Thue Pedersen

Hej Oluf!

Ja, alt det ved jeg jo ikke noget om. Det har jeg ikke studeret.

Men så er det bare, at det undrer mig, at der i min TRAP, 3.omarb. udg, står Ventepose Mølle under Våbensted sogn.

Se vedhæftet udsnit. (Jeg kan dårligt tro det er en fejl deri). Men der må vel være lokalhistorikere, dér også, som kunne svare på det.

mvh

Jørgen

[vedhæfting slettet af admin]
mvh
Jørgen

Jørgen Thue Pedersen

Hej igen!

I FT-1801 findes en familie i Wentepose mølle, AO Vaabensted, opslag 7 nederst (efter Buderup, før Kraarup)
samt indtastet på ddd.dda.dk:

Samtlige personer i husstanden

Maribo, Musse, Vaabensted, Wentepose Mølle, , 51, FT-1801, b9304
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Jørgensen 41  Gift Huusbonde Møller 
Karen Jørgensdatter 28  Gift hans kone [Lars Jørgensen]   
Anne Magrete Larsdatter 5  Ugift Deres Børn [Lars Jørgensen og Karen Jørgensdatter]   
Karen Larsdatter 3  Ugift Deres Børn [Lars Jørgensen og Karen Jørgensdatter]   
Jørgen Larsen 1  Ugift Deres Børn [Lars Jørgensen og Karen Jørgensdatter]   
Henrich Rasmusen 26  Ugift Tienestekarl [Lars Jørgensen og Karen Jørgensdatter]   
Boel Pedersdatter 57  Enke logerende hos Dem [Lars Jørgensen og Karen Jørgensdatter] lever af sine hænders arbeide 
 
--
så det må nok konstateres, at det ikke er Ventepose på Taasinge, der er tale om her.

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Oluf Skaaning

Hej Jørgen.

Det er helt klart, at der ikke længere kan være tvivl om lokaliteten.
Tak for det.

M.v.h.
Oluf