Svanninge-Sallinge-Svendborg før i 17tallet .Hvilken kirke ? Hvad står som efter

Startet af Anette Nielsen, 22 Feb 2012 - 23:58

Forrige emne - Næste emne

Anette Nielsen

Svanninge, Sallinge , Svendborg 1768-1813 opslag 52 bliver Hans Jørgensen 24 jan 1779 .Hans far hedder Jørgen , men hvad hedder han til efternavn?Hans mor er Dorthe Vincensdatter , Svanninge.
Kirkebogen går kun yderligere 10 år bagud-hvilken kirke-sogn skal man så kigge efter Dorthe Vincensdatter i?
Mvh Annette Nielsen

Regelsen

Hej Anette

Den 38 årige enke (Dorthe Wintzentdatter) sad med 3 børn på 6, 3 og 1 år, inden 6 md. efter gift med Jørgen Hansen.
Venlig hilsen
regelsen

Anette Nielsen

Hej.
Er det så børn , som hun har med sig ind i ægteskabet?Hvor ser du det?Ved hans død?
Mvh Annette Nielsen

Regelsen

Hej Anette

Det er Rasmus Larsens børn med Dorthe.
Jørgen oplevede udflytningen af gården. De 2 sidste år af sit liv (D. 1810) sad han
som aftægtsmand hos sin ældste søn - Rasmus Jørgensen.
(Tidselkroggaard)
Venlig hilsen
regelsen

Anette Nielsen

Hej
Jamen siger du ikke Jørgen døde inden 6 mdr gift med Dorthe Vincensdatter?
Hvordan kan Jørgenså opleve udflytningen?
Har du datoen og stedet for deres vielse og Jørgens død?Ser du på godsprotokoller med fæstninger eller hvor ser du?
Mvh Annette Nielsen

Regelsen

Venlig hilsen
regelsen

Anette Nielsen

Jeg forstår ikke rigtigt disse oplysninger.Kan de skøres ud i pap?
I ft 1801 finder jeg en Jørgen Hansen med en Dorthe Vintzensdatter Svanninge, Sallinge ,Svendborg 1801 opslag 8
Mvh Annette Nielsen

Regelsen

Hej

"Pap" - Dorthe Wintzentdatter var gift 2. gang med Jørgen Hansen, fæstegården blev 1803
udflyttet til markerne nord for byen, tæt ved Enemærket og fik da tillagt sit navn - Tidselkroggaard.
Jørgen Hansen døde 1810. Sønnen Rasmus Jørgensen havde overtaget gården (1808).

Dorthe var gift 1. gang med Rasmus Larsen der døde (1774), de havde 3 børn.
Venlig hilsen
regelsen

Anette Nielsen

Tak for oplysningerne.Hvor finder jeg yderligere om fæsteprotokollen og om Tidselkrogsgården?Det er ikke meget , som står derom på google.Jeg prøver at finde Rasmus Larsens død og Jørgen Hansens vielse med Dorthe Vintzensdatter.
Mvh Annette Nielsen

Regelsen

Hej Anette

Lauritz Pedersen fæster gården 1726, han var født i Svanninge.
(Dorthe W. var fra Kaleko)
Venlig hilsen
regelsen

Anette Nielsen

Hej og tak
Skulle jeg så kunne finde slægten tilbage til denne første fæster?Kirkebogen går ikke så langt tilbage-så hvad gør man?Hvilket gods hørte de under?
Kaleko kan jeg måske finde på Krabsen.
Jeg har fundet i kirkebogen 1768-1813 Svanninge,Sallinge,Svendborg opslag 185 Rasmus Larsens død.Men der står intet om hans enke.Kan jeg finde et skifte et sted?
Hun fik et barn Lauritz med Rasmus Larsen samme kirkebog opslag 52  26 dec 1775
Med Jørgen Hansen fik hun Rasmus 3 marts 1776 og Hans 24 jan 1779. Jeg kan ikke finde andre børn.
Med venlig hilsen Annette Nielsen

Regelsen

Hej


Rasmus Jørgensen gift med Gjertrud Marie Rasmussen fra Lang mølle, Gjertrud døde 1824,
5 børn, skifte inden for 2 md. Forvalter Trolle fra STEENSGAARD...
Venlig hilsen
regelsen

Anette Nielsen

Hej
Nu gør du mig meget nysgerrig-hvor kan man se , at der skal være skifte inden for 2 mdr?
Tænkte at godset de fæstede under kunne være Brahetrolleborg men du nævner Stensgård!!Hvor kan man se set??
Mvh Annette


Anette Nielsen

Tænke , tænke, tænke hvordan hænger mon det sammen?
Mvh Annette Nielsen

Anette Nielsen

Hej.
Jeg har ikke fundet noget , der kan tyde på , at "min" slægt har tilnavnet Lang!
Hvor skal jeg kunne se det?
MVH Annette Nielsen

Regelsen

Hej Anette

Det var en henvisning til området, Svanninge bestod jo kun af 29 gårde.

Din Rasmus Jørgensen blev gift igen som 48 årig - med den 21 årige Maren Christensdatterfra Svanningegaard.

NB. Opret evt. en tråd under aneefterlysning!
Venlig hilsen
regelsen

Poul H. Jensen

Hej.
Præstegaarden i Svanninge brændte 2 gange 1715 og 1768,
der findes ikke kirkebøger før 1768.
Kaleko hører til Diernæs sogn.
Langs Mølle lå i nærheden af Faaborg-
Prøv at google godarkiver Brahesminde.

Poul Henning Jensen

Anette Nielsen

1821-1833Svanninge,Sallinge, Svendborg opslag111
enkemand og gårdmand  Rasmus Jørgensen, udflytter af Svanninge 42 år gifter sig med pigen Maren Christensdatter  født i Svanninge.
Samme kirkebog opslag 135
død 1824 ,22 feb begravet 26 feb Gjertrud Marie Rasmussen ,datter af Rasmus Rasmussen af Millinge.
Der er ikke 2 mdr mellem hans kone dør og han gifter sig igen.
Hvilket sogn mon Millinge hørerr under?Jeg ser på Krabsen.
Jeg har ledt efter Wintzensdatter i Diernæs , men har endnu ikke fundet hende.
Tak for al hjælpen , er der mere at hente ::) :o :o
MvhAnnette Nielsen

Poul H. Jensen

Hej

Ad. Vincentzdatters skifte findes i Brahesminde(Østrupgaard Godsarkiv)
i kopien fra LAO er data for hendes ægteskaber.
Børnene skal søges i skiftet på arkivet.

m v h
Poul Henning Jensen

Anette Nielsen

Det ser ikke ud til , at man kan gogle dette arkiv??
Til gengæld tror jeg , at jeg har fundet En Doethe Wintzensdatter i Ft  for Svanninge 1802 opslag 8.Eller driller mine trætte øjne mig?
Mvh Annette Nielsen

Anette Nielsen

Dorthe Vincentsdatter døde først  1 marts 1825.Hun boede da hos sin søn Rasmus Jørgensen på aftægt.Han fremviste aftægtskontragten og da Ladefogeden Trolle  ( ham som sjovt nok er nævnt i tråden)vurderede , at der var efterladt så lidt at arveafgiften på under en halv % ikke ville kunne udregnes.
Fra sit 1 ægteskab med  Rasmus Larsen havde hun 3 børn.-Vincent Rasmussen 6 år , -Mette Pedrine 3 år og Lars 1 år. Den 1 gang hun blev enke blev den afdøde mands bror indsat som værge for børnene  gårdmand Peder Larsen , Håstrup og lavværge for hende var en Jørgen Buur af Millinge, Svanninge .
Kan der findes et skifte for 1gang hun blev enke?