Axel Marius Møller, f. 8.maj 1906 (Kbh.), død 1988 (Roskilde)

Startet af Lise Marie Birk, 22 Feb 2012 - 13:39

Forrige emne - Næste emne

Lise Marie Birk

Hej alle

Jeg ved at det er en ret nutidig person jeg spørger på i subject, men på min morfars side er jeg ja ikke gået i stå, men slet ikke kommet i gang (se ellers lise.birk.com/slaegt for alle mine andre aner).

Ang. min morfar tænker jeg, om jeg som direkte slægtning, kan få lov at se hans dødsattest - men hvem skal jeg spørge? Den må da indeholde hans forældres navne og hans eget fødested?

Skulle der være nogen af jer der er stødt på ham i 1906 i Kbh., kan jeg fortælle at hans mor hed Elisabeth Hansen (f. 2. maj 1883 i Holbæk) og hans far hed Henning Møller (ingen dato eller sted).

Jeg takker for en hver kommentar!

Med venlig hilsen Lise Marie Birk Andersen.

Martin Bjarklev

#1
Hej.

På din Morfars dødsattest står ikke hans forældre. Så den kan ikke hjælpe dig.
Forældrene står kun på hans dåbsattest.

Din Morfar er døbt i NATHANAELs kirke, 1903-1908, opslag 117.

Her er hans Mor's registerblad: http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1356567&searchname=polit_simple

;D

mvh
Martin

Jens-Christian Emborg

#2
Hej Lise

Se Henning Marius Møller denne side:
http://soranerarkivet.dk/biografi/index.php/Henning_Marius_M%C3%B8ller_(R1877)

NB! linket vil ikke tage den sidste parentes med, så den må du selv lige tilføje, når siden kommer frem uden alle hans data.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Lise Marie Birk

Kære Martin og Jens-Chr.

Tusind tak for jeres hurtige svar.

@Martin: Jeg vil snarest se på kirkebogen og se hans forældres navne, og forhåbentlig også fødselsdato og -sted.

Må jeg spørge hvad Politiets Registerblad viser? Har de blot registeret hvor hun har boet, eller er det fordi hun har været i uføre?

@Jens-Chr.: Mange tak for linket til Axels fars side i soranerarkivet. Kunne du genkende hans navn derfra fordi du selv har brugt det meget, eller må jeg spørge hvordan du fandt på at søger deri? Indeholder arkivet blot specielle profiler fra Sorø Akademi eller alle? Axels søn gik der faktisk også, men ham finder jeg ikke. Kan alle blive brugere og få adgang til flere oplysninger?

Det ser jo ud til at passe meget godt på at være Axels far, men det er jeg jo nødt til selv at tjekke det ved at finde respektive Folketællinger, for at koble Axel som søn til ham?
Derudover kan jeg heller ikke se Hennings giftermål med Axels mor Elisabeth - mon han var et uægte barn mellem de ellers tre andre koner?


Til andre: skulle I falde over andre spændende steder med information, så hører jeg selvfølgelig meget gerne om det!


Mange hilsner Lise Marie Birk Andersen

Jens-Christian Emborg

Hej Lise

Jeg kendte ikke soranerarkivet, men søgte blot med hans fulde navn, fra kirkebogen, i Google og fandt ham bl.a. i soranerarkivet.

Som jeg ser det, er Axel Marius Møller et sidespring. Han er født som uægte barn og hans forældre blev ikke efterfølgende gift. Der er vist heller ingen fra farens slægt blandt fadderne.

Hvis du ser Axel's fars 2. vielse den 30/10-1910 i Kalundborg, opslag 178 i kirkebogen, står han som enkemand efter sin første kone som var død i 1907, men som han allerede i 1896 var blevet skilt fra. Så Axel's far har altså været fraskilt, da han blev far til Axel i 1906, men gift med en anden kvinde, end Axel's mor, 4 år senere.

I FT-1906 bor Axel's fars første kone på Engtoftevej 4. Her bor hun med to Møller-sønner der er født i 1885 og 1886, det er opslag 22. Axel's far har altså andre børn.

I FT-1911 bor Axel's far og kone nr. 2 på Nylandsvej 81, opslag 102, senere på året dør hans 2. kone 2/7-1911 i Godthåb sogn, opslag 81.
Axel's far bliver gift for 3.gang i 1912 i Snostrup kirke, opslag 110, her står han som enkemand efter sin anden kone.


I FT-1916, FT-1921 og FT-1925 bor Axel's far på Nylandsvej 77, opslag 266, 105 og121, med sin 3. kone og deres fælles søn (Jørgen Erik Henning Møller, født i Godthåbs sogn 12/9-1913, opslag 148).
Det ser ikke ud til at Axel har boet hos sin far.

Med hensyn til Politiets Registerblade, var det politiets register, så de kunne vide hvor folk boede i København, læs om det på deres hjemmeside:
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=64&Itemid=70&lang=da
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg