Kan ikke læse fadderne og deres stillinger

Startet af Helle Rau Hartmann, 20 Feb 2012 - 23:50

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Jeg har problemer med at læse, hvem og hvad fadderne er ved denne dåb:

Horsens Vor Frelsers Sogn, 1819-1829, opslag 41.

Jacob Jochumsen.

Endnu et lille spørgsmål: Ved de andre børn på siden står kun fornavnet.
Mon så ikke jeg kan gå ud fra, at barnet faktisk hed Jacob Jochumsen Jacobsen, idet barnets far hed Jacob?

Jeg ved, at barnets far - som også hed Jacob Jochumsen og er min ane, faktisk hed Jacob Jochumsen Christophersen. Hans far hed Christopher, og alle børnene i denne flok var opkaldt efter gode venner og naboer, således at mellemnavnet var et sen-navn eller andet normalt efternavn. Efterfulgt af barnets rigtige patronym som efternavn.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Helle.

Jeg læser:

Fadderfeltet:
Pigen Johanne Petrine Rommel, og
Pigen Martha Ebling, Vertshuushol-
der Søren Erichnauer, Tømmersvend
Rasmus Kattrup, Kornmaaler Christen
Aale.

Dit spørgsmål om efternavn, er lidt mere usikkert. Netop i byerne er der tendens til, at navneskikken er en anden, end den vi ellers benytter på den tid med patronymer. Den første på siden, Jens Andreas Thomasen, har tydeligvis fået faderens efternavn på samme måde som med din Jacob Jochumsen.
Mens den tredje på siden, Rasmus Thorkildsen, tilsyneladende har fået efternavnet "ud af den blå luft".
Også blandt fadderne ses tydeligt byeboernes anderledes navneskik.
Så mit klare, éntydige svar på dit spørgsmål er: Tja, måske.
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Helle Rau Hartmann

Hej Jens, mange tak for tydningen og svaret :-)
Vidste ikke dét med de anderledes navneskikke i byerne. Det forklarer en del vedrørende mine familiegrene, som næsten alle kører rundt i købstæderne, selv langt tilbage.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle