Søger forældre til Thomas Jørgensen f. 26.12. 1846 i Gesten sogn, Ribe amt

Startet af Vagn Hansen, 20 Feb 2012 - 19:11

Forrige emne - Næste emne

Vagn Hansen

Kære Dis-forum læsere.

Thomas Jørgensen født den 26.12. 1846 på Gesten mark, Gesten sogn, Ribe amt (opslag 6,15) og
Jørgen Jørgensen født den 30.3. 1850 (opslag 10,3) samme sted.

Deres forældre var:

Peder Jørgensen f. ca  1816 i Givskud sogn, Vejle amt ? og hustru Johanne Thomasdatter f. 7.4. 1822 i Gesten sogn, Ribne amt (opslag 23,9)

Jeg har fundet data på deres mor, men hvem var deres far?

FT-1845 Gesten sogn, Ribe amt oplyser, at han skal være fra Givskud sogn, Vejle amt - men da jeg har ledt forgæves efter ham, håber jeg på hjælp til hvor og hvornår han blev født.

Mvh, Vagn Hansen, Billund

Ellen Marie Kaae

#1
FT 1850 peger også på Givskud

Ribe, Anst, Gesten, Vestergjestengrde, et Huus, 113, FT-1850, D3643
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Jørgensen 34  Gift  Huusmand, Lever af sin Jordlod Givskov Sogn Veile Amt
Johanne Thomasdatter 28  Gift  hans Kone Her i Sognet
Thomas Jørgensen 3  Ugift  deres Søn Do [Her i Sognet]
Thomas Jensen 73  Gift  Ejerens Svigerfader, der af ham forsørges Egtved Sogn, Veile Amt
Mette Kirstine Jensdatter 71  Gift  hans Kone Thistrup?? Sogn

12. søndag efter trinitatis i 1816 får Jørgen Pedersen Smed i Givskud døbt en søn Peder - mon ikke det er ham.

Se KB Givskud, Nørvang, Vejle, 1798-1818, opsl. 37

Jørgen Pedersen er her i 1834 - der er Peder flyttet hjemmefra, men hans konfirmation skal nok findes i Givskud

Vejle, Nørvang, Givskud, Givskud Bye, et Huus, 24, FT-1834, C1373
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jørgen Pedersen 53  Gift  Smed  
Karen Hans Datter 48  Gift  hans Kone  
Jens Christian Jørgensen 14  Ugift  deres Børn  
Hans Jørgensen 5  Ugift  deres Børn

Konfirmationen findes i KB Give 1827-45, opsl. 59. Her er mors nanv angivet som Sidsel Madsdatter, så Karen i FT 1834 må værfe kone nr. 2.

Peders vaccinationsdag - 29 aug 1819 - er oplyst ved konfiramtionen. Hvis du finder samme dato ved hans vielse, er det med stor grad af sandsynlighed den rigtige, vi har fat i. Har du Peders vielse?
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Vagn Hansen

Kære Ellen.

Det var nogle rigtig gode data, du her har fundet og som jeg straks vil efterprøve.

Mvh, Vagn

Ellen Marie Kaae

Nå jeg sad og skrev lidt mere, mens du skrev - så du skal nok lige læse det igen
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Vagn Hansen

Hej ige Ellen.

Lad mig bare få lidt flere data, hvis du har sådanne, da jeg i aften holder en lille pause.

Mvh, Vagn

Ellen Marie Kaae

Peder Jørgensen og Johanne Thomasdatter er gift den 21. okt 1843 i Gesten, se Gesten KB 1843-64. opsl. 1.

Der står dog ikke noget, som vi bliver klogere af,
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Vagn Hansen

Hej igen Ellen.

Nu lysner det:

Jeg har nu fundet drengenes konfimationsregistrering og heraf fremgår det, at Jørgen Pedersen var gift to gange.

Første gang omkring 1815 med Zidsel Madsdatter, som er mor til Peder f. 6.5. 1816 i Givskud og Jens Christian f. 20.5. 1820 i Givskud kirke (opslag 6,2)

anden gang den 17.6. 1827 (opslag 27,2) i Givskud kirke med Karen Hansdatter, som er mor til Hans Jørgen f. 21.2. 1829

Zidsel døde den 24.11. 1826 i Givskud sogn (opslag 37,4)

Mvh, Vagn