Hvem var Anna Henrichsdatters forældre og hvor er hun født?

Startet af Steffen Kejlberg, 20 Feb 2012 - 10:03

Forrige emne - Næste emne

Steffen Kejlberg

Gennem de seneste 12 år har jeg forsøgt at kortlægge slægten Keilberg/Kejlberg/Keglberg.
Resultaterne af denne forskning kan for største partens vedkommende ses på min fætter Per Kejlberg hjemmeside www.kejlberg.info hvor de er udlagt. Bare så ingen henviser mig til den side når jeg nu spørger.

Mads Jensen Keilberg blev 8. januar 1787 i Vor Frue Kirke i københavn viet til Anna Henrichsdatter (opslag 49) (Keilberg her stavet Keyerberg)

Ved Anna Henrichsdatter står der at hun da boede hos Professor Colbiørnsen. Det fremgår også hun er pige hvad i kirkebogens kontekst er ugift.

Professor Colbiørnsen er i denne sammenhæng lig med Jacob Edvard Colbiørnsen som på daværende tidspunkt var enkemand. Anne Henrichsdatter kan nærliggende have været husjomfru her, men der synes at være mere end lige det på spil.

Mads Jensen Kejlberg og Anna Henrichsdatter fik deres først fødte søn Rasmus døbt i Sct Nikolai Kirke i København 28. november 1787 (opslag 368)
Ved denne fødsel ses flere prominente faddere:

Justitsråd Falbe alias Carl Frederich Falbe Justitsråd og Assesor i Hof og Statsret

Conferanceråd Møller alias Friderich A. Møller (Müller) Conferanceråd og Stempelpapirforvalter

Skibsbygger Erich Eschildsen (Ham arbejdede Mads Jensen Keilberg for som drejerformand.

Fru Kløcker (Her kunne der være tale om Caroline Kløcker født Hoppe men jeg er ikke sikker, da der ikke står enkefrue men fru ved hende.

Endelig er Maren Jens alias Maren Jensdatter som var Mades Jensen Keilberg søster nævnt.

Man synes jo det er en lidt hård besætning hvis Anna Henrichsdatter bare skulle være en frøken hvem som helst. Men det er aldrig lykkedes mig at læse denne gåde.

I mine overvejelse har jeg reflekteret over om Anne Henrichsdatter skulle være et uægte barn af en relateret til Kløcker familien her kunne man overveje Henrich Güntelberg eller Henrich Stampe (som eller oplyses barnløs). Men der kan selvfølgelig være andre forklaringer som er nærliggende, hvis man er mere inde i disse slægter end jeg er.

Hvis man se frem til dåben af Mads Jensen Keilberg og Anna Henrichsdatters andet barn Jens Henrich Jensen Keilberg synes fadderbesætningen noget mere folkelig. Den rummer Madam Luise Marcker alias
Skipper Rasmus Marckers kone Louisa født Beling, Maria Eschildsen (som er datter af skibsbygger Erich Eschildsen), Lars Christian Møller, Marius Heilmsøe og Jens Hansen (De tre sidste synes at hae været arbejdskolegaer til Mads jensen Keilberg)

Hvor hvornår var Anne henrichsdatter så født?
Tjah.... FT-1787 København siger hun da var 32 år FT 1801 Svendborg angiver hendes alder til 46 og endelig ved hendes død i 1825 opgives 73 år. (KB Finderup Holbæk Amt opslag 448) Så et sted mellem 1752 og 1757 burde hun vel være født men hvor vides ikke. Det kan heller ikke udelukkes hun har været med Jacob Edvard Colbiørnsen da denne ankom til Danamrk fra Norge i 1771.

Så langt så godt.

Håber der er en eller anden der kan hjælpe mig med denne gåde.

Venlig hilsen

Steffen Kejlberg

Anna N Rasmussen

#1
Hej Steffen,

For et par måneder siden, da du postede indlægget, kiggede jeg en lang række konfirmandlister for de københavnske sogne igennem. Det er min erfaring at de er nemmere at arbejde med end dåbsfortegnelserne, dels fordi de dengang mange børn der døde inden konfirmationen ikke blander sig på listerne, og dels fordi børn der af forskellige årsager blev kendt under et andet navn end deres dåbsnavn (typisk hvis de i det daglige begyndte at bruge fornavn nummer to som fast fornavn, eller et mellemnavn som efternavn) i reglen som unge var begyndt at blive omtalt fast med dette navn.

Men jeg fandt ingen Anna Henrichsdatter. Så måske var hun ikke opvokset i kbh.

Nu er jeg så kommet til at spekulere på endnu en ting, nemlig om hun mon oprindeligt/også havde et andet efternavn. Fordi: Det er da Mads og Anna, samme år som deres vielse, som er registrerede her i Grønnegade, ikke?

København, København (Staden), Købmager Kvarter, Grønnegade, 227, 5, FT-1787, B5770
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mads Jensen 24  Gift Husbond Tømmermand 
Anna Hansdatter 32  Gift Husmor

Og der hedder hun jo pludselig Hansdatter?

Jeg har selvfølgelig også spekuleret på, om Mads kan have mødt Anna via sin storesøster Maren (som i parantes bemærket jo er min egen 3xtipoldemor  ;))  - Marens mand Andreas var københavnsk født, og de to må, trods officiel bopæl i Korsør, have haft gode kontakter i Kbh og opholdt sig der i perioder, for de fik fx en datter døbt i Nikolaj Kirke 1783, og satte tre sønner i lære hos københavnske håndværksmestre. Men jeg kan indtil videre ikke umiddelbart finde nogen i omgangskredsen som kunne være relaterede til Anna Henrichsdatter.

Ikke meget konkret hjælp til dig, men det var lige mine overvejelser - men jeg skal selvfølgelig nok holde udkig efter hende.   

Med venlig hilsen
(din "grandkusine") Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.