Hvor findes skifter i Sydslesvig

Startet af Finn Frederiksen, 18 Feb 2012 - 07:56

Forrige emne - Næste emne

Finn Frederiksen

Hej,
hvor kan man finde et skifte fra Sydslesvig fra 1830'erne?

Arvingen opholdt sig i Vendsyssel ved forældrenes død. Kan man evt. finde noget i nordjyske arkiver?

Hilsen
Finn

Christian Konstmann Autzen

Hej Finn

Du stiller et godt spørgsmål, som jeg desværre ikke kan besvare - vi kan så håbe på andre, som ved det.

Men de burde jo kunne findes på landsarkivet i Aabenraa - og muligvis også på Rigsarkivet.

Jeg planlægger en tur til Rigsarkivet inden for 1 uges tid - og jeg vil her spørge til det. Et skifte efter Ouwe/Owe Jensen i Jørl sogn omkring 1760 har min meget store interesse.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Hej Finn

Rigsarkivet har ikke noget om skifter i Sydslesvig - og heller ikke om ejendomsskøder m.v.; fik jeg oplyst i går ved mit besøg dér.

Så eneste mulighed er landsarkivet i Aabenraa - forhåbentlig har de dem så, hvis ellers de tyske myndigheder har leveret til dem til Danmark (?).

Sydslesvig er og bliver således et meget stort problem for vi slægtsforskere med behor for at se i Sydslesviske dokumenter.

PS: Rigsarkivet har skifterne for Danmark på film, og her skal man så kende herredet - og så søge oplysning om filmnummer i deres edb-system.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.