Hjælp, jeg vil igang med slægtsforskning

Startet af Lars Danielsen, 16 Feb 2012 - 10:25

Forrige emne - Næste emne

Lars Danielsen

Hej alle

Jeg har længe gået med et brændende ønske om at finde ud af noget mere om min slægt. Da min 11 årige søn (på baggrund af dr's udsendelser) også viser interesse, vil vi så småt begynde.

Men hvordan kommer jeg bedst igang?

Jeg har intet læst eller undersøgt, men jeg forestiller mig at vi i første omgang vil kontakte familien, særligt de ældre generationer, for at få så mange oplysninger som muligt - ud fra hukommelsen.

Men hvilke oplysninger er relevante?

Jeg forestiller mig mine bedsteforældre, efter bedste evne skal udfylde følgende oplysninger på de familiemedlemmer de har kendskab til:

Navn:
Fødselsdato:
Fødested: (er det by/ hospital/ sogn?)
Skole/ uddannelse:
Arbejde:
Gift: (årstal/ kirke/ sogn?)
Hjemby: (evt. andre byer personen har boet i)
Ægtefælle:
Børn:

Interessante anekdoter eller historier fra personens liv, eller karaktertræk.

Er der andre data der er vigtige at få indsamlet, eller beder jeg allerede om for meget?


Findes der i øvrigt online slægtstræer/programmer, som flere familiemedlemmer kan registrere i?


På forhånd tak!

Anne Mortensen

Hej Lars

Tag sønnen i hånden og gå til det lokale bibliotek - der er mange bøger om slægtsforskning lige til at låne - god fornøjelse  ;)
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Lars Danielsen

Tak, jeg værdsætter alle råd!

... og vi skal da helt sikkert på biblioteket, på et tidspunkt!

Men først skal vi vel lige have indsamlet noget data på den nærmeste familie?

Jeg må nemlig tilstå at selv min viden om min nulevende farmor på 91, er sparsommelig!
Det vil vel gøre min søgen langt lettere hvis hun eksempelvis gav mig en række informationer?



Lars

Kaj Arne Jørgensen

Hej Lars.

Velkommen i rækken af slægtsforskere !
Ønsker dig og familien en stor glæde med denne spændende hobby.....som tager sin tid !    :)

Hvis du nu ikke når frem til biblioteket inden det lukker...så lige et par gode steder at starte,
når du har nogle relevante oplysninger, som jeg kan se du har gjort dig fornuftige tanker om,
hvad det er for oplysninger der kan være gode.

Folketællinger  http://ddd.dda.dk/ddd.htm
Kirkebøger      http://www.sa.dk/ao/default.aspx

Skifteprotokoller (hvis familien har levet i de områder dette link dækker)
http://www.aurelia-clemons.dk/probate.htm

Det med slægtsprogrammer vil jeg overlade til andre.
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Mikkel Eide Eriksen

Hej Lars

Ja, det vigtigste er at få så meget info fra de ældste i familien som du og de orker! Det er det bedste udgangspunkt for den videre forskning. De oplysninger der vil være mest brugbare i den egentlige forskning vil være fra berøringsfladen med det offentlige; kirkelige handlinger (dåb, konfirmation, bryllup, begravelse), boskifte, osv. - men alle anekdoterne er jo det der giver farve på slægtstræet, så de skal heller ikke glemmes :)

Dernæst kan man med en kombination af Arkivalier Online (scannede kirkebøger, folketællinger, skifter), Dansk Demografisk Database (søgbare folketællinger, enkelte kirkebøger, plus en masse andet) og FamilySearch (mange søgbare samlinger, bl.a. danske kirkebøger) søge en stor del frem online.

En hovedregel: Tjek altid oplysninger efter i primærkilden (kirkebog, folketælling, etc). Meget af det man kan finde online er fra almindelige slægtsforskere som kan have været mere eller mindre kildekritiske.

Og hvis du har spørgsmål, så kom endelig til disse fora (husk at læse de øverste tråde med tegnestifterne, der er mange gode råd for hvordan man får det hele med og dermed den bedste hjælp).

Af online-programmer har jeg prøvet et par stykker men har ikke fundet nogen særlig tilfredsstillende så jeg afholder mig fra at anbefale. Men der er nok andre her der har gode råd, også til gode bøger.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jesper Skov

Hvis det er kirkebøgerne online, så

hvor og hvornår hun er døbt, og hvor og hvornår hun er gift.

Hvis Sjælland og øer, så (ideelt set) enhver person født før 1960: fødselsdato og sogn.

Hvis Jylland eller Fyn, så (ideelt set) enhver person født før 1925: fødselsdato og sogn.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Karen Graabæk Møller

Hej Lars

Her er et andet godt sted at starte: http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/

Og på biblioteket, hvor du går hen fordi både Anne og jeg foreslår det, låner du Slægtsforskerens ABC af Jørgen Green og Michael Green Schmidt. (Eller du køber den, den kan nemt bestilles ved boghandleren). Den giver særdeles gode tips til hvor du kan starte, og hvordan du gør det rigtigt fra starten.

Online slægtsforskningsprogrammer findes - men for at være ærlig vil jeg ikke anbefale dig de gratis online programmer. Der er dog programmer du kan købe, hvor du kan lægge dine data ud på nettet og hvor du kan invitere familiemedlemmer med. Men det er en verden helt for sig selv. Hvis du kigger lidt i forummet Program og Webproblemer, kan du finde en fortaler/modstander for næsten alle programmer!  :)

Det vigtigste er at du ikke forventer at "blive færdig" med dine aner her og nu - ting tager tid, og slægtsforskning tager dobbelt så lang tid! Og husk at dokumentere det du finder - skriv ned hvor du fandt det.

Hilsen
Karen G. Møller

Christian Konstmann Autzen

Hej Lars

Det første du skal gøre er, at anskaffe et slægtsprogram, når du så har det, så kan du taste dine data ind her. Selv bruger jeg Brothers Keeper, men der er flere og alle har hver sin mening om hvad der er bedst. Få en registreret udgave - for ellers vil du være begrænset i brugen af det (ikke mindst udskriftsmæssigt).

Det næste du skal gøre, og det er absolut nr. 2 - er at få dig en (mange) snak med din gamle farmor. For hun vil være et leksikon for dig for den del af familien, som ligger inde for rækkevidde.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Jørgen Bodholdt

73 de oz3jbp Jørgen
http://www.oz7aik.dk/

Legacy 7,5,0,208 Deluxe + Win 7
TNG 'The Next Generation' v.9.1.0

Anne Mortensen

Tak, jeg værdsætter alle råd!

... og vi skal da helt sikkert på biblioteket, på et tidspunkt!

Men først skal vi vel lige have indsamlet noget data på den nærmeste familie?



Hvorfor jeg foreslog en tur på biblioteket var fordi du spørger om hvordan man kommer igang og det kan bøgerne om slægtsforskning hjælpe med - altså du får et grundlag til at komme igang også  med alle de iøvrige gode råd du har fået.

Et kursus i slægtsforskning er heller ikke dårligt at deltage i.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Niels Bjøreng

Jeg er uenig i Christians prioritering.

Få interviewet din farmor i en fart. Slægtprogram kan sagtens vente.

Jeg har slægtsforsket i over 30 år og har ikke et slægtsprogram- og får det heller ikke.

Venlig hilsen
Niels Bjøreng   9400

Kaare Grodal

Hej

Hvorfor nøjes med at snakke med farmor, hvis der er flere bedsteforældre ;D

Din liste er ganske god, du har blot glemt, at kikke billeder, og sørg for at få navn og familierelation på personerne. Dine bedsteforældre har garanteret flere fotoalbum med familemedlemmer kun de kender.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Lars Danielsen

kan jeg opsummere med dette:


Fase 1 - dataindsamling
Tal med alle nulevende forældre, bedste forældre osv.

få dem til at levere følgende oplysninger på så mange familiemedlemmer (og relationer) de kender til:
Navn:
Fødselsdato:
Fødested: (er det by/ hospital/ sogn?)
Dåb:
konfirmation:
Skole/ uddannelse:
Arbejde (CV):
Gift: (årstal/ kirke/ sogn?) evt. Giftenavn?
Hjemby: (evt. andre byer personen har boet i)
Ægtefælle:
Børn:
Begravelse:

Gerne fotos af familiemedlemmer (med påført navn).
Gerne interessante anekdoter eller historier fra personens liv, eller karaktertræk

Husk kilde angivelse.

Fase 2 - organisering af data
Anskaf et program som jeg kan taste det ind i.

Fase 3 - finde yderligere oplysninger
Låne / købe bøger om slægtsforskning
benytte de oplyste links i tråden til at finde længere tilbage samt lukke huller
Hvor finder jeg en overskuelig oversigt over hvilke links jeg kan bruge til hvad uden at skulle bruge alt for meget tid?


Har jeg overset noget eller bør jeg prioritere noget højere end andet?

Jeg er helt klart i fase 1 (tildels fase 2). Fase 3 ved jeg ikke lige hvornår jeg begiver mig ud i.

Camilla Hallingby

Ja find endelig også billeder.
Har selv en familie der er ret meget op i årene og det er rart at få sat navne på familebillederne og prøv at få så meget information som muligt ud af dem.
Simpelthen alt, skole, hvor de boede alt information kan bruges og i starten er det bare om at skaffe så mange som muligt. prøv om du får lov til at få dåbsattester fra dem, så kan de kopieres ellers så skriv dem korrekt ned.

har et slægtsprogram men lad hver med at tænke på det først, du kan downloade papirer hvor man kan skrive informationerne ned.
Skal selv snart se at få hjælp til at få mine informationer samlet korrekt, det er der jeg synes er mest uoverskueligt.
her inde, er folk så hjælpsomme til at hjælpe en når man så går i stå eller ikke har informationer man selv kan finde.

Kim Melchior

Hej,

Prioritet no 1: Tal med Farmor!!!!!!

Du ved ikke om hun er her naeste uge! Hvis du har en baandoptager eller andet som kan optage hvad hun siger, tag det med. Stil sporgsmaal hun ikke kan besvare med ja eller nej, men som vil faa hende til at tale. Lad vaere med at afbryde hende mens hun taler. Hvis hun kommer i gang saa kan hun vaere en guldgrube for oplysninger. Sporg om hun har billeder, og hvis du kan faa lov at se disse billeder og saa se om hun vil fortaelle om hvad der er paa billederne. Sporg om hun har nogle faetre eller kusiner der stadigvaek er i live. Hvis det er tilfaeldet, faa fat i dem saa hurtigt som muligt. Hvis hun har gamle familie papirer som for eksempel attester, avis udklip, sange fra familie fester og saa videre, se om du kan faa lov at kopiere disse ting. Vaer sikker paa at du faar alle navnene paa dem der er paa billederne.

Paa nuvaerende tidspunkt har jeg over 700 familie billeder. Jeg har vaeret i stand til at faa fat i kopier af billeder fra 1500-1600-1700-1800-1900-2000 tallet af direkte forfaedre, samt et originalt koppestik af en 6 x tip oldefar fra 1727. Jeg var ogsaa saa heldig at faa fat i en kopi af en bog en anden forfader forte med personlige optegnelser. Forste indforsel var fra 1692 hvor han naevnte hvor og hvornaar han var fodt i 1665, fulgt af oplysninger om hans vielse og fodsler og daab af hans born samt af hans virke gennem livet. Sidste optegnelse var en indforsel af hans son der beskrev faderens begravelse i 1740.

Tal med andre aeldre slaegtninge, tanter og onkler, faetre og kusiner. Mine forste sporgsmaal har altid vaeret : Er der andre slaegtninge der maaske har nogle gamle billeder eller som kan fortaelle mig om familien. Derefter det samme som ovenstaaende.

Dokumentere alle de oplysninger du faar saa du ved hvor de kom fra, men paa et senere tidspunkt skal du gaa tilbage til de originale kilder som kirkeboger og folketaellinger (Hvoraf de fleste er tilgaengelige paaInternettet) saa du er sikker paa at oplysningerne er korrekte.

Du bor faa et slaegtsforsknings program som du kan fore oplysninger som fodsel/daab,vielser og dodsfald/begravelser ind i efterhaanden som du faar disse oplysninger. Og dokumenter i programmet.  Vaer sikker paa at du har en backup af alt hvad du laegger paa computeren. Det ville vaere aergeligt om du mister det hele paa grund af en malfunktion af computeren.

Faa din son involveret, han kan muligvis laegge nogle af oplysningerne ind paa computeren. Saa vili begge have en dejlig hobby at arbejde sammen paa, og han vil ogsaa have et ejendomsforhold til slaegten

Men vaer opmaerksom paa at slaegtsforskning er en farlig sygdom! Hvis du virkelig bliver inficeret er det noget du aldrig slipper af med igen og det vil tage mange timer i fremtiden.  Men du vil nyde den tid du bruger paa det.

God arbejds lyst og held og lykke med projectet.

mvh,

Kim Melchior (USA)



Christian Konstmann Autzen

Hej Lars

Din prioritering bør (læs: skal) være at få et slægtsforskningsprogram som noget af det absolut første - for når du lægger de første oplysninger ind i systemet vil du blive opmærksom på, hvad og hvordan du kan bruge de oplysninger du får fremgravet samt de data, som kan være brugelige i det lange løb. Du kan så hurtigt få afklaret, hvor detaljeret du skal være - herunder om detaljeringsgraden for noteringen af de oplysninger, som du får gravet frem (hvor de findes og hvordan du kan notere i systemet, hvor de er fra). Altså data om data, eller såkaldte metadata.

Altså - har du ikke systemet på plads, så vil du komme til at arbejde ustruktureret og kan derved komme lidt skævt ind på din begyndelse.

Ideen med at lade din søn deltage  - f.eks. ved at indtaste data, synes jeg er utrolig god. Han vil så blive en del af projektet, og I vil derfor få et fælles projekt.

Niels Bjøreng's input er jeg således direkte uenig i. - Et slægstforskningsprogram er alfa og omega; uden et sådant program vil du blive begrænset til et meget lille udsnit af den opgave, som du nu går igang med.

I dag har jeg - efter godt 3 år - lidt over 13.000 navne i mit program, og det ville jeg aldrig kunne have klaret uden et program. Om du nogensinde kommer op på et så stort antal kan da være tvivlsomt - men hvorfor lægge en dæmper på dig selv, for du ved jo ikke hvor du ender - og din søn kan jo bygge videre, når du engang om mange mange år opgiver ævred.

Og godt nok har jeg da mange navne, som ikke umiddelbart kan bruges, men omvendt har netop denne massive opbygning af databasen vist sig som den helt store hjælper og noget jeg ikke ville have undværet. Min database indeholder nu data for så godt som hele min familie - mine søskende og deres ægtefæller, deres børn og børnebørn og så selvfølgelig også disse ægtefællers aner. Og mine 3 brødres ægtefællers aner sammen med min kones går alle tilbage til samme ane, nemlig herredsfoged Troels Winther på Astruåpgård i Brøns sogn i Tønder amt.

Så - anskaf nu det slægtsforskningsprogram og kom så igang. Kan downloades via nettet.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Rune Sckerl

Hej.

En væsentlig kilde til at give slægten farve er breve, rigtig mange ældre mennesker ligger inde med mange gamle breve og brevkort der ofte kan fortælle om deres liv og gøren, red dem eller få dem kopieret inden de ryger i "småt brændbart".

mvh Rune Sckerl

Niels Bjøreng

Mens græsset gror, dør horsemor.

Venlig hilsen
Niels Bjøreng   9400

Lars Danielsen

#18
Jeg takker igen alle for svar.

Jeg prøvede i går aftes at downloade den gratis version af 'Myheritage' her indtastede jeg mig selv, min kone samt vores børn.

Egentlig ville vi (min søn og jeg) taste mere ind, men programmet 'havde fundet' mig i et online stamtræ.

I dette stamtræ var mere end tusind personer opført, og den følger min mors farfars slægt langt tilbage i tiden.

Er dette totalt tilfældigt (det man kan kalde held), eller er det helt normalt at efterhånden som man indtaster familie finder man dem i andre stamtræer online?

Disclaimer: Det er i øvrigt højst sandsynligt, at det IKKE er min mors farfar, da min mors farmor nok var gravid da de mødte hinanden - dette er dog en velbevaret og tiet familie hemmelighed (og bl.a. en af grundene til jeg vil se nærmere på mine aner)


----
@ Rune
Jeg noterer selvfølgelig lige at jeg også er interesseret i breve, svendebreve, alle former for attester.
Tak

----

mht valg af program, kan jeg se det mere eller mindre er en religion for slægtsforskere, både enten/ eller diskussionen men også hvilket et?

Jeg er forvirret på dette punkt?



Lars

Bo Skjoldhof

Det med at finde det rigtige program for dig kan du ikke få hjælp til. Som du selv er inde på er det næsten et 'religionsspørgsmål' som med mange andre ting i PC-verdenen.

I din situation vil jeg dog anbefale at holde sig væk fra de Internetbaserede (Myheritage etc..) da du skal i gang med at forske og nemt kan falde i andres gjorte fejl fordi de tilsyneladende berører din slægt - du har jo gode muligheder for at staret qva 'Olde' m.fl.

Vælg et program som passer dig, Legacy, ancestral,Brothers Keeper og gå i gang! Bl.a. Legacy findes jo i gratis udgave til at komme i gang med og hvis det passer din arbejdsfacon så kan det købes og fortsætte uden du behøver at taste ind igen!
Prisen for disse programmer er jo ikke særlig høj, så...

Louise Marie Rygaard

Hej Lars!

Velkommen til en livslang og spændende hobby.

Af bøger kan jeg (udover Jørgen Greens "Slægtsforskerens ABC) også anbefale:
- "Slægtsforskning på nettet" af Gitte Christensen og Kathrine Tobiasen
- "Find din slægt - og gør den levende" af Jytte Skaaning & Bente Klercke Rasmussen

Derudover findes der også bøger rettet mod børn - måske der findes nogle på din søns skolebibliotek? (Det var i hvert bl.a. på denne måde, at jeg blev grebet af denne hobby tilbage i slut-90'erne).

Af programmer er der et stort udvalg. Så prøv nogle forskellige af inden du beslutter dig for en.
- Selv bruger jeg Legacy, men har også prøvet MyHeritage.

Du kan læse mere om programmer her:
http://www.slaegtogdata.dk/vaerktoejer/programmer/slaegtsprogrammer

Pøj pøj med det.

Mvh. Louise

Inger Huus

hej Lars
Jeg bruger My Heritage og har fundet mange slægtninge via smart Match.jeg tjekker naturligvis alle oplysninger i kirkebogen inden jeg skriver dem ind derforuden skriver jeg alle relevante opslag ud påført kilde .Jeg bruger også Google meget,også her tjekker jeg alle oplysninger

det er en spændende men tidkrævende hobby

Mvh.Inger Huus

Inge Hedal

Hej Lars
Her er nogle nyttige skemaer til download: http://www.landsarkivetkbh.dk/hovedst/txt/print/lister.htm
God fornøjelse.
Mvh. Inge