Jens Jensen Vad, Skodborg, Frøs, Haderslev

Startet af Lili Kress, 18 Feb 2012 - 21:18

Forrige emne - Næste emne

Lili Kress

Jeg kan ikke finde Jens Vad - mon nogen er stødt på ham?
Han blev født 6. juli 1851 i Skodborg (KB 1851-78, AO opsl. 6), konfirmeret sammesteds 14. april 1867 (samme KB opsl. 245.5)
Hans forældre er Jens Nielsen Vad, født 4. dec. 1816 i Fjelstrup, Sønder Tyrstrup, Haderslev (KB 1786-1820, AO opsl. 156) og Anne Maria PoulsDatter f. 25. juli 1810 i Vejen, Malt Ribe (KB 1805-14, AO opsl. 25)
Foruden i kirkebøger har jeg fundet ham i folketællingen 1855 i Skodborg.
Jens er nævnt ved faderens død 1869. (KB Skodborg 1851-78 AO opsl. 465), senere er han som sunket i jorden.
Jeg har ledt i tilgangslister, i folketællinger, i kirkebøger blandt viede og døde, men uden held. Er der andre idéer til at lede efter ham?

Hans Poulsen



Hej Lili

Lægdsrullen synes at være et oplagt sted at lede.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Hej Lili

"Jens er nævnt ved faderens død 1869".

Faderen giftede sig året før sin død. Kirkebogen vil oplyse, om han ved ægteskab nr. 2's indgåelse var enkemand eller fraskilt - jeg formoder enkemand:

Jens Nielsen Wad Pedigree
  Male   Family
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:  04 DEC 1816   Skodborg, Haderslev, Denmark

Christening:  07 DEC 1816   Fjelstrup, Haderslev, Denmark

Death:  15 DEC 1869   Skodborg, Haderslev, Denmark

Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
  Spouse:  Johanne Marie Jensen Lund  Family
  Marriage:  04 DEC 1868    Skodborg, Haderslev, Denmark


"Jens er nævnt ved faderens død 1869". I et skifte? I en nekrolog? Hvor?

Hvis begge biologiske forældre er døde ved faderens død i 1869, er det vel ikke for dramatisk at sige, at hjemmet er gået i opløsning, og at der ikke er mere for Jens at komme efter dér.

- Har du tænkt på muligheden af udvandring?

Venlig hilsen
Hans







Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



"..Kirkebogen vil oplyse, om han ved ægteskab nr. 2's indgåelse var enkemand eller fraskilt - jeg formoder enkemand:..".

Jens Nielsen Vad
VAR enkemand,
da han giftede sig året før sin død, se

AO
Skodborg sogn
1851-1878
Opslag 297 øverst

Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lili Kress

Hej Hans
Jens er nævnt i KB ved faderens død som "i live", mens et femte barn er død. (Det barn kan jeg iøvrigt heller ikke finde!)
Lægdsrullerne har jeg ikke søgt i, men jeg har fundet broderen Andreas i de tyske ruller med en oplysning om, at han er blevet slettet, fordi han er rejst til Danmark. Jeg må prøve at finde Jens der.
Jens havde to brødre, som begge udvandrede til Rochester, Monroe, New York i 1873 og 1878. I forbindelse med søgningen efter dem, er jeg ikke stødt på lillebroderen i de amerikanske kilder.
Tak for dine svar.
Med venlig hilsen
Lili

Hans Poulsen



Hej Lili

"Jens er nævnt i KB ved faderens død som "i live""

Har du et opslagsnummer?

"I forbindelse med søgningen efter dem, er jeg ikke stødt på lillebroderen i de amerikanske kilder".

Den oplysning fortærker min fornemmelse af, at Jens også udvandrede, men det er ikke sikkert, at du finder ham *klinet op ad* de to brødre, der tog til Amerika (USA).

Måske valgte Jens Argentina, New Zealand eller en helt tredje destination, men jeg hælder dog i første omgang til USA.

Hvis udvandringen foregik via København, skulle du kunne finde ham på cd'en med politiets protokoller. Jeg har cd'en, men kan ikke benytte den, da der er uorden i drevet.

Foregik udvandringe via Bremen, Hamburg, Rotterdam eller andre byer på det lag, er det andre kilder, du skal have fat i.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lili Kress

Hej Hans
Faderen, Jens Nielsen Vad, døde 1869 (KB Skodborg 1851-78, opsl. 465). Jeg har fundet første kones død og ægteskabet med Johanne, men det bringer mig ikke videre med Jens.
Navnet Vad er jo et godt navn at lede efter, så derfor kan jeg sige, at han ikke er i udvandrerdatabasen og i de amerikanske kilder, hvor jeg har fundet den ene af hans brødre. Jeg har ikke tænkt på udvandring til andet end USA, men jeg vil prøve at lede mere bredt efter ham.
Tak for din interesse og venlig hilsen
Lili