Christian Frederik Jochumsen 1893-1971/72.

Startet af Jess Per Hildebrandt-Eriksen, 14 Feb 2012 - 16:29

Forrige emne - Næste emne

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

Christian F.J. var født 17 april 1893, Dybbelsgade 1, Århus. Han døde på plejehjemmet Bethesta 1971 eller 72.  Hans kone var Helene Henriette Marie Würtz, og de blev gift 11august 1917 i Klosterkirken i Horsens.
Jeg har fået oplyst, at der blandt Christian F.J,s forfædre er en Jochum Hermansen.

I min slægt er Jochum Hermansen 1724-1784.  Han dør i Tamdrup sogn.

I 1788 begraves en Herman Jochumsen i Horsens.

Er der nogle som ved, om Jochum Hermansen der dør i Tamdrup er i slægt med Christian Frederik Jochumsen ?

Med venlig hilsen

Jess
 

Jens-Christian Emborg

Hej Jess

Jeg vil mene at din Jochum Hermansen der dør i Tamdrup sogn er tipoldefar til Christian F.J.
Der står også i kirkebogen ved hans død i 1784, at han boede i Enner i Tamdrup sogn ved sin død.

Året før i 1783 bliver der i Tamdrup sogn døbt en Morten der er søn af Jochum Hermansen i Enner, KB 1727-1784, opslag 245.
Denne Morten Jochumsen bliver konfirmeret i Tamdrup sogn i 1799, hvor der også står at han bor i Enner, KB 1785-1814, opslag 387.

Denne Morten Jochumsen er oldefar til Christian F.J. i følge denne flotte og fyldige hjemmeside:
http://familytreemaker.genealogy.com/users/m/a/d/Tina-N-Madsen/WEBSITE-0001/UHP-0073.html
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

Hej Jens- Christian.

Mange tak for dit svar, med henvisning til den fine hjemmeside.  Men såvidt jeg kan se, fortæller den intet om Jochum Hermansen,s fødested og forældre.  Jeg kontakter nogle af de nulevende slægtninge, for at høre om de har et svar.

Med venlig hilsen

Jess

Jens-Christian Emborg

Hej igen Jess

Det er rigtigt at hjemmesiden ikke fortæller noget om Jochum Hermansen,s fødested og forældre, men det er heller ikke det du spurgte om.

Med hensyn til Jochum Hermansens fødested og forældre, skal du måske søge i gamle skifter.

---------------------------------------------
Her vil jeg tro det er ham der er nævnt i et skifte efter Bodil Mortensdatters død, fra 1762, det :

Bjerre gods Skifteprotokol 1719-1780, G 350-3

116 Bodil Mortensdatter i Trebjerg. 28.5.1762, side 394.
Enkemand: Offer Nielsen, hyrde.
Arvinger:
søster Anne Mortensdatter g.m. Christen Nielsen i Brædstrup,
søster Mette Mortensdatter i Tamdruplund, død. 2Børn uden for ægteskab: Thomas Pedersen i Underup, Jochum Hermansen,
halvsøster Sidsel Mortensdatter i Enner, død. 1Barn uden for ægteskab: Laurids Mortensen,
bror Peder Mortensen i Ring, død. 2Børn: Søren i Tyrsting, Morten i Holsten.

Hvis det er ham der er i dette skifte, skulle han være født uden for ægteskab af en Mette Mortensdatter der var død i før 1762 og have en halvbror Thomas Pedersen.

----------------------------------------------------

Her er hans eget skifte:

Urup gods Skifteprotokol 1768-1818, G 358-1

2210 Jochum Hermansen i Enner. 11.3.1785, fol.133.
Enke: Johanne Jensdatter.
Lavværge: Søren Jepsen i Vinten.
Børn: Jens 15, Mette 13, Marie 11, Anne 5, Morten 2. Formynder: Søren Pedersen i Enner.

Han havde altså flere børn end Morten og hans kone hed Johanne Jensdatter.

Jeg finder Joachim Hermansen og Johanne Jensdatter er viet i Tamdrup sogn den 23.3.1768, KB 1727-1784, opslag 215.

-------------------------------------------------------

Denne hjemmeside indeholder også Jochum Hermansen og familie:

http://www.milloup.dk/hvh/hhtdbs/getperson.php?personID=I5398&tree=hht

her er hans mor også antaget at være Mette Mortensdatter.

-------------------------------------------------------

Måske bringer ovenstående dig lidt videre i din jagt.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

Hej Jens -Christian.

Mange tak for dine anvisniger vedrørende Jochums fødsel.  Eller rettere sagt, adskillige muligheder for at finde denne, og dermed måske hans fader.  Men Mette Mortensdatter er hans moder.

Med venlig hilsen

Jess