Københavns skiftearkivalier - hvordan bruges disse arkivalier?

Startet af Kim Vium Jørgensen, 17 Feb 2012 - 19:09

Forrige emne - Næste emne

Kim Vium Jørgensen

Jeg har i dag for første gang forsøgt at bruge de københavnske skiftearkivalier - det var desværre ingen succes. Sagen kort: Min tipoldefar Niels Frederik Hansen, død i København 11. august 1875. Jeg finder ham i Københavns skiftekommissions navneregister (hovedregister) fra 1875 til 1875, opslag 103. i Kolonnen står anført 2/841 samt nogle initialer (formoder jeg) Spørgsmål: hvad betyder disse tal? Henviser de til en bestemt protokol? Jeg har kigget i Hvidbog 1874-1876 m.fl., men uden resultat.
Findes der et klogt hoved, der kan hjælpe mig på vej?

Venlig hilsen
Kim R. Jørgensen

Jesper Skov

Først prøv at søge igennem forum, og se om andre har haft samme problem (og det har de!).

Hvis du ikke finder mening i svarene, så spørg igen, så hjælper vi gerne.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Kim Vium Jørgensen

Ja, det har jeg så gjort, men det var ikke til stor hjælp. Jeg formoder, der er andre, der har samme problem? Men øvelse gør jo mester, så mon ikke det lykkes!

Med venlig hilsen
Kim R. Jørgensen


Kim Vium Jørgensen

Tusind tak! Det vil sige, at 2/841 3C ikke henviser til de såkalde hvidebøger på Arkivalieronline, men til en Forseglings- og Registreringsprotol, der befinder sig på Rigsarkivet?


Med venlig hilsen
Kim R. Jørgensen

Jens Thomassen

Hej

Ja det er korrekt. Prøv at se nærmere på dette indlæg:

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,26034.msg140520.html#msg140520

Her har Jørgen Green givet en god forklaring på, hvordan disse skiftearkivalier findes.
Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Kim Vium Jørgensen

Hej!

Tak skal du have; det var en stor hjælp.

Med venlig hilsen
Kim R. Jørgensen