Chresten Jensen, Ferup dannebrogsmand ?

Startet af gitte nicolaysen, 11 Feb 2012 - 13:33

Forrige emne - Næste emne

gitte nicolaysen

Jeg har brug for dokumentation af min oldefar som dannebrogsmand.Jeg har et fotografi af ham  med ordenen. Jeg har søgt i festskriftet, hof- og statskalender og på ddd uden resultat. Hans navn er Chresten Jensen, husmand i Ferup,Lejrskov 23/3 1838, har haft bopæl i Vester Nebel ved Kolding. Død 22/2 1916 i Harte. Håber meget, nogen kan hjælpe, tak.
Venlig hilsen Gitte Nicolaysen

Niels Aage Specht

Hed han mere end Cresten Jensen ??
Under Dannebrogsmænd fra 1864
Dato en 27/6-1864 findes en person ved
Navn Frederik Christian Jensen.
Kan det være ham.

Hilsen
Niels

gitte nicolaysen

Godt tip, men nej - men tak.
venlig hilsen gitte nicolaysen

Pernille Rosenberg Nielsen

Jeg har faktisk præcis det samme "problem". Jeg har et billede af min tipoldefar, iført sin orden. Han blev efter sigende Dannebrogsmand som følge af sin tjeneste i de slesvigske krige i midten af 1800-tallet. Jeg har også søgt alle de steder du nævner, uden held. Jeg undrer mig derfor over at jeg ikke kan finde hans orden yderligere dokumenteret.

Jeg har overevejet at skrive til Ordenskapitlet, som er dem der uddeler og administrerer ordener, i håbet om at de kan kaste lys over sagen.
Jeg har dog ikke fået det gjort endnu.


gitte nicolaysen

Hej Pernille.
Efter at have tilsendt billede til Ordenskapitlet, fik jeg at vide,  at det sandsynligvis er en medalje for krigsdeltagelse. Indstillinger dertil foreligger i Rigsarkivet på selvbetjeningshylder. Måske er det også løsningen på dit problem ?.

venlig hilsen
gitte

Pernille Rosenberg Nielsen

Tak for dit svar.

Ja, det kan da sagtens være at ordenen "blot" er en medalje for krigsdeltagelse.
Jeg vil prøve at indsende billedet til Ordenskapitlet, i håbet om at de kan se hvilken type det drjer sig om, og ellers må en tur på Rigsarkivet!  :)