KB Sigersted 1749, Lejermål

Startet af Lene Søgaard Pedersen, 15 Feb 2012 - 01:16

Forrige emne - Næste emne

Lene Søgaard Pedersen

Er der nogen der kan forklare om "hor" og tidligere "begangen lejermål" det jeg gerne vil vide er om det er frivillige lejermål der bliver opdaget, eller er det voldtægter, de må jo være anmeldt af nogen, siden præsten får det at vide.                                                                                                                                               Jeg syntes der er meget længe imellem der er noteret nogen vist det er frivillige forhold der er opdaget, og til gengæld ret ofte vist det er voldtægter der er begået.

De findes i kirkebøgerne, se f.eks. Sorø Amt, Sigersted KB 1749-1816 opsl. 83

Venlig hilsen Lene

Lene Søgaard Pedersen

Er de slet ingen af jer dygtige mennesker der har en ide om dette emne?
Venlig hilsen Lene

Inger Buchard

Normalt er det blot 'samleje uden for ægteskab' - anmeldelsen kom vel fra sognets skarpe øjne og ører.

Hvor får du fra, at disse publice Absolutioner skulle skyldes voldtægt? Det ville være en politisag, ikke en sag for moralens vogter, altså præsten.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Arne Feldborg

#3
Hor er når en gift person har et forhold til andre end ægtefællen.

Lejermål (sådan staves det egentlig) er helt generelt når personer der ikke er gift med hinanden har et forhold. Det var tidligere strafbart (lejermåsbøder) og langt op i tiden betød det at de pågældende skulle stå åbenbar skrifte.

At der måske ikke er så mange som det kunne forventes skyldes jo, at det jo kun blev registreret i de tilfælde hvor det fik følger - at der blev et barn født altså.

PS.
Jeg skulle måske lige tilføje, at åbenbar skrifte formelt blev afskaffet i 1767 og lejermålsbøder i 1812. derefter glider begrebet jo ud af kirkebøgerne, men der skulle stadigvæk stå om et barn var født i ægteskab eller ej.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Lene Søgaard Pedersen

TAK til Inge og Arne for forklaringen.

Nu kan jeg bedre forstå det, at jeg troede der måske var tale om voldtægt, var fordi de på den måde blev fremhævet i kirkebogen, men det var altså når forholdet fik følger at det noteredes.
Venlig hilsen Lene