Dåb 1710 Rønnebæk

Startet af Aase Madsen, 16 Feb 2012 - 21:18

Forrige emne - Næste emne

Aase Madsen

1645-1815, Rønnebæk, Hammer, Præstø, opslag 74.

1710, Johan, Henrik Chimsöns Sön i Rönnebek som Martha
...dders bar Dom .......


Jeg har lidt huller, som jeg ønsker hjælp til.
Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Vagn Lind

#1
Hej Aase

1710, Johan, Henrik Chimsöns Sön i Rönnebek som Mærthe
Skrædders bar Dom 2 ----citenal?*


* usikkert læst, men dagen er mellem 7. og 25 marts 1710.
Må betyde 2. søndag i fasten, men præstens latinske betegnelse kender jeg ikke.

Altså 16 marts 1710
Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft

Inge Hedal

Hej
Jeg mener, at der står:
1710, Johan, Henrik Chiimsöns Sön i Rönnebek som Martha
Skrædders bar Dom 2 Bacchanal?
Jeg har aldrig mødt den tidsangivelse før, men jeg gætter på, at bakkenalet var fastelavn, der faktisk blev stærkt kritiseret netop i begyndelsen af 1700-tallet. Jeg har fx fundet følgende:
I følge "Danske Lov" fra 1683 var fastelavnsløben forbudt. Forbuddet var alvorligt ment, og blev flere gange indskærpet af myndighederne.

Syndens lokkemad
Præsterne sluttede naturligvis op omkring lovgivningen. I begyndelsen af 1700-årene skrev den pietistiske præst Erik Pontoppidan en form for manual til sine embedsbrødre, hvori han beskrev nogle af de skikke, som han mente at man burde være på vagt overfor. Her beskrev han bl.a. fastelavnens væddeløb, hvor pigerne - kun iført særk - og med udslået hår løb om kamp med karlene hen over markerne. Det var, efter Pontoppidans mening, "syndens lokkemad" som Djævelen brugte til at "kildre den smagløse almues gane" med. I byerne stod det ikke bedre til, for her løb håndværkerne "bedrukne" omkring i gaderne
Kilde: http://www.historie-online.dk/special/faste/forbud.htm
Mvh. Inge



Aase Madsen

Hej Inge.

Mange tak for din hjælp, det må være fastelavn. På Family Search, står der han er døbt 2. marts, men der var måske flere dage de fejrede fastelavn dengang, ved du noget om det??

Hilsen Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Inge Hedal

Hej Aase
Dom. 2 Bacchanal burde være den 16. marts i 1710 (2. søndag i fasten).
Vi ved jo, at vi altid skal være lidt skeptiske, når det drejer sig om FS, så mon ikke det er 2-tallet, der har ført tyderen på afveje? Men vi er da under alle omstændigheder enige om, at udtrykket har noget med fasten at gøre.
Mvh. Inge

Aase Madsen

Hej Inge.

Ja når der står 2. Bacchanal kan det ikke være fastelavn, men det du foreslår lyder rigtigt.
Hilsen Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen