Rigshospitalet - hjælp til forståelse af anmærkninger

Startet af Karen Graabæk Møller, 16 Feb 2012 - 18:13

Forrige emne - Næste emne

Karen Graabæk Møller

Hejsa

For en ven er jeg ved at trevle hans familie op, og kunne ret tidligt fortælle ham at hans mor var adopteret.

Jeg troede det hele var ligetil, men nu har jeg fundet noget som kuldkaster mine teorier!

Tove Karla Hansines fødsel findes her: Rigshospitalet, 1911-1912, opslag 213 øverst
Hendes dåb findes her: Godthåb, 1909-1919 (tilføjet: bog 2), opslag 82
Hendes adoptivforældre er Carl Steines og hustru Hansine Petrea f. Hjort.
Hendes faddere er Carl Jensen og hustru Hansine

Jeg troede (en hurtig tanke) at hendes faddere - som hun også er i pleje hos - var hendes farforældre, de hedder jo Jensen ligesom den biologiske far. Men efter at have fundet dem i FT-1911 (Benzonsvej 8, opslag 23) kan jeg se at de er for unge. Til gengæld fandt jeg Carl Jensens fødsel i Idum sogn (opslag 23), og opdager at han tager navneforandring til Carl Steines!

Så nu vil jeg jo gerne vide om jeg kan læse noget ud af oplysningerne ved Toves fødsel. Der står noget om en dato og Aalborg. Og nogle datoer i maj 82 (1882), som ikke burde kunne have noget med den biologiske mor at gøre, men hvad handler det så om.

Tilsidst et tillægsspørgsmål: kan jeg måske se noget om sagen via AOs scannede arkiver fra Overpræsidiet?

Med venlig hilsen
Karen G. Møller

Henvisning til tråd om Toves mor: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,29150.0.html

Jesper Skov

Datoerne er fra 1982.

Man har således (sikkert i forbindelse med en lovændring) indført oplysningerne fra dåbssognene (se alle de andre der bliver opdateret i 1982).


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Jesper Skov

Aalborg-datoen er adoptivforældrenes vielsesdato.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Jesper Skov

Muligvis findes bidragssager før adoptionen, men hvis moderen har "opgivet" barnet, vil der typisk ingen sag være.

Faderskabssagen er ved politiet på den tid.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Karen Graabæk Møller

Hej Jesper

Du er jo en dejlig livlinie at have!

Jeg havde ikke tænkt på at se om der stod noget lignende andre steder, men du har jo nok ret - igen!  ;)

Jeg har set efter i Aalborgs kirkebøger, men desværre findes Carl og hustru ikke dér. De må være borgeligt viede - der står jo også noget om Aalborg Magistrat ved dåben.

Hvis jeg selv eller en anden skal have fat i adoptionspapirerne, hvad skal man så vide. Vil det fx være nok at fremvise en kopi fra AO? De 75 år er jo udløbet, så der burde være åbent for alle. Og hvor går man hen? Rigsarkivet?

Jeg lurer lidt på om den biologiske far, Karl Julius Jensen, og Carl Jensen/Steines skulle have en familieforbindelse. Men ellers kunne det da stadig være dejligt at finde ud af hvad der er sket i denne sag.

Jeg må se om jeg kan finde faderskabssagen. Tror du der er noget at hente via Overpræsidiets arkiver på AO?

Åh, alle disse spørgsmål .. håber ikke du bliver træt af mig!  :) Til gengæld er den anden side af min vens familie så meget nemmere - her er jeg uden problemer tilbage i 1783 og er åbenbart stødt på allerede udforsket slægt! Det er da altid noget!

Hilsen
Karen

Jesper Skov

#5

Jesper Skov

Hun søger sørme bidrag

Overpræsidiet AJ-Journal 1912 1-700 opslag 222

men det giver ikke mere på faderen.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Jesper Skov

Og inddrivelsessagen overbeviser mig endeligt

Overpræsidiet BJ-Journal 1912 1351-2113 opslag 107

her står han som "Varietésanger".


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Jesper Skov

Flere inddrivelsessager

Overpræsidiet BJ-Journal 1913 1401-2247 ops. 268
Overpræsidiet BJ-Journal 1917 601-1400 ops. 97

som passer fint, men registerbladets oplysninger.

Den sidste sag er bidrag frem til adoptionen.
Herefter er det juridisk ikke hans barn længere, så ikke flere sager.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Jesper Skov

I det mindste virker Karl Julius "ligetil"

Den Kgl. Fødselsstiftelse 1891-1897 opslag 71 (nederst).


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Jesper Skov

Men ak, moderen Marie Theodore Christensen

Den Kgl. Fødselsstiftelse 1866-1876 ops. 134

uden nævnte forældre.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Karen Graabæk Møller

Hej Jesper

Sikke et arbejde du har gjort! Er faktisk ked af at jeg ikke var på nettet i går aftes - og at jeg ikke lige har tid her i formiddag. Men jeg skal nok få kigget på tingene senere i dag.

Hvordan du fandt Carl Julius i politiets registerblade, når jeg ikke kunne .. nå, men du må være bedre end mig!  ;)

Det eneste der undrer mig, er at han ikke står på Revalsgade 15 i FT-1911, men det kan der jo være en logisk forklaring på.

Jeg har selv ledt efter adoptionsbevillingen, men er nu ved at spekulerer på hvor længe man mon kunne komme til at vente på den, da jeg ikke kan finde navnet Steines i register til OJ-journalen 1911. Det ser ud som om man bliver indført når man søger, ikke som man får bevilling.

Jeg kigger på det, og vender så måske frygteligt tilbage (en trussel). Men foreløbigt et stort tak!

Hilsen
Karen

Jørgen Green

Hej Karen

Adoptionsbevillingens akter befinder sig i Justitsministeriet 1. kontors arkiv.

Du skal starte med at bestille journalen for 1916, som jo er det år, hvor adoptionen er blevet bevilget. Den befinder sig på Rigsarkivets nærarkiv.

I journalen er der et navneregister, hvor du skal søge på adoptivforældrenes navn.

I navneregistret er der henvisning til den side, hvor adoptionen er indført. Her står der et journalnummer.

Det journalnummer skal du bruge, når du skal bestille journalsagen frem.
Journalsagen befinder sig ligeledes i Justitsministeriet 1. kontors arkiv.
Sagerne befinder på fjernarkivet.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Karen Graabæk Møller

Tak Jørgen

Men er det ikke de arkivalier der er på AO nu om dage?

hilsen
Karen

Jørgen Green

Hej Karen

Nej, de er ikke lagt ud på arkivalieronline.

Du kan bestille journalen over Daisy, men da den er på nærarkivet, så kan man lige så godt bestille den i forbindelse med besøget på Rigsarkivet.

Du kan ikke bestille journalsagen, før du har fundet journalnummeret i journalen. Da disse befinder sig fjernarkiv, så vil der gå ca. 2-3 arbejdsdage før den ankommer.

Der er dog en lille smutvej, så man evt. kan prøve. Det er at ringe til Familiestyrelsen, og bede om at tale med den person, som har med adoptionssager at gøre. Familiestyrelsen har et kartotek over adoptioner. De kan - hvis de godkender henvendelsen - se journalrummeret i deres arkiv og ud fra journalnummeret kan man så bestille journalsagen via Daisy.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Karen Graabæk Møller

Tak, Jørgen. Jeg tror jeg vil prøve familiestyrelsen først. Måske kan jeg låne journalen hjem til mit egnsarkiv, de skulle være godkendt til fjernlån. Ellers må jeg høre om min ven har familie i Kjøvenhavn!

Har et par uger før jeg skal præsentere mit "forskningsresultat". Må se hvad jeg kan nå.

Det lyder i øvrigt lidt fjollet at journalen er på Rigsarkivet, men registret er på fjernlager. Burde det ikke være omvendt?!

Hilsen Karen