Ringk. Vandfuld, Ramme sogn - Hvorfor hedder Henrich pludselig Madsen

Startet af Gurli Kristensen, 15 Feb 2012 - 17:25

Forrige emne - Næste emne

Gurli Kristensen

Hej

Jeg har en ane Henrich Christensen, der bliver født i 1754 - Ringkøbing Amt, Vandfuld Herred, Ramme sogn kb 1711-1815 opslag 64 - som søn af Christen Synder Hiortkiær.

Hvad faren hedder til efternavn er ikke nævnt ved dåben.

I 1780 (samme kb opslag 288) er der en trolovelse mellem Henrich Hiortkiær og Magrethe Christensdatter, her er bl.a. Christen Madsen Hiortkiær forlover - kunne være Henrichs far, så dette er grunden til, at han kaldes Hiortkiær og ikke Christensen.

I 1782 - opslag 110 - får Henrich Synderhiortkiær og Magrethe Christensdatter en datter - Mette Marie

I 1783 - opslag 113 - får Henrich Hiortkiær og Magrethe Christensdatter en søn - Christen

I 1785 - opslag 117 - får Henrich Christensen Hiortkiær og Magrethe Christensdatter en datter - Mette Kierstine.

Disse tre børn har jeg som udgangspunkt, som børn af samme forældre.

I FT 1801 er disse børn med Magrethe Christensdatter som mor og med Henrich Madsen som far, dog kaldes den ældeste datter for Anne Marie.

I 1810 dør Henrich Madsens hustru Magrethe Christensdatter - opslag 262 og i 1836 dør Henrich Madsen - kb 1827-1841 - opslag 50.

Hvorfor hedder Henrich pludselig Madsen.

Kan nogen hjælpe mig med at finde ud af om Henrich Christensen også hedder Madsen efter faren, eller er det en sammenblanding af 2 familie med navnesammenfald.

Jeg har ikke fundet Henrich Christensen død fra sidste barn blev født og til FT i 1801, så Magrethe Christensdatter evt. kunne være gift igen med Henrich Madsen.

Håber meget på lidt hjælp.

med venlig hilsen

Gurli


Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Hanne Kirstine Vestergaard

Har du prøvet at sammenligne fadderne ved de forskellige dåbshandlinger.

Hvad med forloverne ved vielser.

Da der jo er en Heinrich Madsen, og en Heinrich Christensen ved konfirmation, er der jo tale om to personer.

Hilsen
Hanne Kirstine

Gurli Kristensen

Hej Hanne Kirstine

Mange tak for dit svar.

Jeg har nu sammenholdt fadderne fra de 3 børns dåb og der er flere sammenfald af faddere. For mig at se, må det være samme familie. Ved det sidste barns dåb må præsten have skrevet Christensen i stedet for Madsen.

Men mit problem er jo stadig, hvor bliver Henrich Christensen af. Det har været mig helt umuligt at finde ham i FT 1787.

Jeg hører meget gerne hvis nogen har et råd.


Hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen