Hvordan læse jeg et skifte?

Startet af Marianne N Hansen, 28 Aug 2012 - 20:11

Forrige emne - Næste emne

Marianne N Hansen

Hej

Jeg er forholdsvis ny slægtsforsker ca. 9 mdr., nu er jeg så for første gang blevet præsenteret for et par skifter i forbindelse med min forskning, men hvordan læser jeg disse skifter - hvad er det de fortæller mig?

Johanne Michelsdtr i Sandbye               9 Jun 1809       pg 341
HUSB:    Hans Madsen hmd
CH:        Knud Hansen 18
             Ane Hansdtr 15
             Mikkel Hansen 12
gd: Stephen Jensen gmd i Sandbye
[Conradsborg Birk & Gods, Soro skiftepro; Book 1 1785-1809; FHL film 41133]

Mikkel Sorensen gmd i Sandbye        12 Feb 1794    pg 106 123
WIFE:    Pernille Madsdtr
CH:       Mads Mikkelsen 33
            Soren Mikkelsen 22
            Sidse Mikkelsdtr = Jens Larsen inds i Sandbye
            Johanne Mikkelsdtr = Hans Banke inds i Sandbye
            Birthe Mikkelsdtr = Jens Hansen gmd i Sandbye
            Karen Mikkelsdtr = Ole Monsen gmd i Kirke Fienneslev
wgd: Jens Andersen gmd i Sandbye
[Conradsborg Birk & Gods, Soro skiftepro; Book 1 1785-1809; FHL film 41133]

Håber en eller anden vil hjælpe - på forhånd tak.

mvh

Marianne N. Hansen

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Marianne.

Det første siger, at skiftet efter afdøde Johanne Michelsdtr i Sandby bliver behandlet 9 Juni 1809 i skifteprotokollen for Conradsborg Birk & Gods, Sorø, for årene 1785-1809 side 341.
Hendes efterlevende ægtemand er husmand Hans Madsen. Og hendes/deres  børn er: Knud Hansen 18 år, Ane Hansdtr 15 år, Mikkel Hansen 12 år. Formynder for børnene er gårdmand Stephen Jensen i Sandby.

Det næste siger, at skiftet efter afdøde gårdmand Mikkel Søorensen i Sandby bliver behandlet 12 Februar 1794 i skifteprotokollen for Conradsborg Birk & Gods, Sorø, for årene 1785-1809 side106 og 123.
Enken hedder Pernille Madsdtr, og han/de har børnene:  Mads Mikkelsen 33 år, Søren Mikkelsen 22 år, Sidse Mikkelsdtr gift med Indsidder Jens Larsen i Sandby, Johanne Mikkelsdtr gift med Indsidder Hans Banke i Sandby, Birthe Mikkelsdtr gift med gårdmand Jens Hansen i Sandby, Karen Mikkelsdtr gift med gårdmand Ole Monsen i Kirke Fienneslev. Lagværge for enken er gårdmand Jens Andersen i Sandby.

Disse skifteekstrakter giver i kort form hovedindholdet af skiftet med de involverede personer.
Hvis man vil vide mere (først og fremmest hvad de ejede, hvad de havde af gæld) så må man have fat i skifteprotokollen og læse det der. Det kan også være oplysning om, hvorvidt det er den afdødes særbørn eller det er ægtefællernes fællesbørn.
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Marianne N Hansen

Hej Jens

Tusinde tak for hjælpen, det var super at få en forklaring, skifteprotokoller må være næste step i min slægtsforskning, jeg er "kun" nået til Kirkebøger og Folketællinger.

Endnu en gang tak for "undervisningen".

mvh

Marianne

Jesper Beenfeldt Nielsen

Virkelig nyttigt for os, der ikke er nået så langt. Tak Jens.