Sønderborg, viede 1797 - 1827 opslag 2 tysk tekst

Startet af Christian Konstmann Autzen, 10 Feb 2012 - 17:58

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Hjælp til tydning af teksten i kirkebogen for Sønderborg, viede 1797 - 1827, opslag 2, ud for nr. 6 på siden:

Jeg ønsker meget gerne teksten ud for nr. 6 på siden tydet i sin helhed - for at få den fulde mening.

Smedesvend Niels Sandbeck, hvis forældre er Niels Sandbeck og Hanna født Linnroth i Hällestad i Sverige, som 9. februar gifter sig med Anna Maria Larsen.

Anna Maria er født som uægte barn af Augusta Maria Jacobses - men så kommer der noget mere, og det forvirrer mig.

På forhånd tak

Christian



Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Buchard

Der Schneidergesell Niels Sandbeck, des Hegereiters Niels Sandbeck zu Hellstadt
in Schweden und seiner Ehefrau Hann geborene Linnroth eheleiblicher Sohn
mit Anna Maria Lassen aus Sonderburg, der Augusta Maria Jacobsen
unehelichen Tochter. Zeugen waren der Grobschmid HInrich Schmid und
der Weisgärber Pror hie selbst

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Christian Konstmann Autzen

Hej Inger

Du skal have tusind tak for din tydning af teksten.

Her er Niels så sy-svend og ikke smede-svend, som jeg ellers synes at have læst under begravelsesteksten; - det skal jeg da have tjekket efter.

Mange venlige hilsener
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Buchard

Nej, det er en af mine indgroede fejllæsninger: der står Schmiedegesell begge steder - jeg må se at lære at tælle buer efter ..de..; her er ikke plads til at læse et ...r

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Christian Konstmann Autzen

Hej Inger

Tak for din supplerende oplysning og rettelse; - og det er jo nogen gange, at man er lige hurtig nok  :)

Der er jo rigelig lang vej fra smed til syning  ;) Og det var jo også derfor, at jeg ønskede en tydning - for at sikre mig, hvad der rent faktisk stod.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.