LØST Anne Marie Høxbroe fra Lynge/Randers(Lyngå/Århus)

Startet af Teis Thomsen, 14 Nov 2010 - 19:41

Forrige emne - Næste emne

Teis Thomsen

Hej,

Jeg leder efter Anne Marie Høxbroe fra Lynge/Randers - fødsel, men den eneste jeg tror kunne være hende, kan ikke rigtig passe da jeg mener at hendes far hedder Mads Sørensen.
opslag 158 øverst i kirkebogen Randers, Mols, Rolsø, 1791-1813.

Jeg har fundet hende her, med en masse forskellige navne, - godt hendes mand hedder noget "nemt" :)

Thisted, Morsø Sønder, Nykøbing Mors Købstad, Nørregade 65 FT-1834 er ikke lagt på nettet.
Poul Sepstrup                39    Gift      Købmand             Nykøbing
Anne Marie Høgspung   29    Gift      hans kone            Lynge Sogn Randers Amt

Thisted, Morsø Sønder, Nykøbing Mors Købstad, Nørregade 86 FT-1845 opslag 31
Poul Sepstrup             49    Gift           Skipper           Nykøbing
Anne Marie Høxbroe   39    Gift           Hans Kone      Lynge Sogn Randers Amt

Thisted, Morsø Sønder, Nykøbing Mors Købstad, Nørregade 72 FT-1850 ej fundet
Poul Sepstrup                54    Gift      Lever af Søen    Nykøbing
Anne Magrethe Højslev 44    Gift           Kone              Lynge sogn Randers amt

Thisted, Morsø Sønder, Nykøbing Mors Købstad, Nørregade 203-F2 FT-1860 opslag 34
Poul Sepstrup           63    Gift           Købmand, Husfader   Nykøbing
Ane Marie Høebroe   53    Gift           Hustru      Lynge Sogn, Randers

- det er muligt at jeg skal hen under AneEfterlysning, men jeg tror på at det er mig der bare ikke kan tyde de der gamle bøger, - på forhånd tak
- - - også hvis du leder, og IKKE finder hende :)
De bedste hilsner
Teis Sidney Thomsen

John Damm Sørensen

#1
Hej,

Du kan finde hende i Nygaards sedler.

Hun dør på Vestergaard i Sulsted i 1877, se KB1864-1877 opslag 204.

Formentligt hos en datter:
Aalborg, Kær, Sulsted, Sulsted Sogn og By, Vestergaard, 40, FT-1880, C4309
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Peter Andreas Lorentzen   44    Gift   Husfader, Gaardmand      Aistrup Sogn, Aalborg Amt
Severine Sepstrup   39    Gift   hans Kone      Nykjøbing Mors
Peter Andreas Lorentzen   11    Ugift   deres Børn      Sulsted Sogn, Aalborg Amt
Ane Marie Lorentzen   9    Ugift   deres Børn      Sulsted Sogn, Aalborg Amt
Poul Sepstrup Lorentzen   7    Ugift   deres Børn      Sulsted Sogn, Aalborg Amt
Ellen Magrethe Lorentzen   6    Ugift   deres Børn      Sulsted Sogn, Aalborg Amt
Kirsten Lorentzen   4    Ugift   deres Børn      Sulsted Sogn, Aalborg Amt
Emma Lorentzen   3    Ugift   deres Børn      Sulsted Sogn, Aalborg Amt
Kristian Schmidt Lorentzen   2    Ugift   deres Børn      Sulsted Sogn, Aalborg Amt
Kresten Larsen   51    Gift   Arbejdsmand i Agerbruget      Mou Sogn, Aalborg Amt
Pouline Jensine Barengren   22    Ugift   Lærerinde      Flensborg

Hilsen
John

Teis Thomsen

#2
John, -

Jeg er VILDT imponeret, jeg er ikke god til de der sedler, men jeg kan godt se at de også kan bruges hvis man finder teknikken, - men kirkebogen?, hvordan kom du overhovedet i tanke om at søge hendes død i Sulsted af alle steder?

Ja, jeg er rystet over hvad nogen af jer der ude kan  ::)

og tak for det, men jeg ville nu også gerne finde hendes fødsel, og dermed hendes forældre...

- - - noget af svaret kom medens jeg skrev svar, - ok, men jeg er stadig imponeret . . . . :)
De bedste hilsner
Teis Sidney Thomsen

John Damm Sørensen

#3
Hej Teis,

Jeg skulle lige se Borgen, så derfor den ret korte besked.

Hvad jeg gjorde var, at søge på Ane Marie Høxbroe i Google, og der var Nygaards sedler blandt de første resultater.

Ved at søge efter Povl Sepstrup i Nygaards sedler fandt jeg ligeledes, at parret bliver viet i Øsløs, Vester Han, Thisted i 1827, hvor Ane Marie er 20 år gammel. Se opslag 108 i KB1814-841.

I Nygards sedler fandt jeg også en oplysning om, at Ane Marie skulle være født i 1806.

Så er jeg tilbage til kirkebogen for Rolsø 1805-1815, og på opslag 158 den Ane Marie, der var født i 1806, og som har en far ved navn Mads Sørensen, som du selv antyder.

Lidt mere søgen i Nygaards sedler afslører, at vielsen mellem Anne Marie Høxbroe og Poul Sepstrup også er registreret i Flade kirkebog, hvor der er noteret, at vielsen blev fortaget i Øsløs Kirke, opslag 135 i KB1814-1842 Flade, Morsø Nørre, Thisted. Her er Ane Maries alder angivet at være 22 år, og hendes opholdssted er Flade Præstegård

Hun kunne jo så være konfirmeret i Flade, og i 1821 findes en Marie Høxbroe født i Lyngaae 7 juni 1805, som datter af afdøde pastor Høxbroe. Hun kunne være en søster.

Ane Marie findes i Lyngaa i 1806 opslag 22 i KB1754-1813, som datter af præsten Høxbroe. Hun er født 5. januar 1806 og døbes 9. april samme år. I følge Wiberg danske Præstehistorie hedder faren Hans eller Johannes Christian Høxbroe eller Høgsbroe. Han bliver præst i Lyngaa i 1797.


Hilsen
John

Teis Thomsen

Jeg sidder her Mandag meget tidlig morgen, og er måbende måløs,

er jeg misundelig? - også på de detektiver der der bare lige finder den skyldige(nårh nej, de har et manuskript :))

Tusind tak, jeg vil forsøge at bruge dit "manuskript" i fremtiden, - ellers ved jeg jo hvor jeg skal hen.
De bedste hilsner
Teis Sidney Thomsen

Teis Thomsen

Hej John, - jeg forsøger at følge efter dig, og studser lige over de to søstres fødselsdage....
Marie er ganske rigtigt født 7 juni, men det er svært at læse årstallet, for er det 1805, er der kun 7 måneder til Ane Marie fødes 5 januar 1806 ???
Jeg kan ej heller se Marie i 1805.
De bedste hilsner
Teis Sidney Thomsen

John Damm Sørensen

Hej,

Jeg var også i tvivl om datoen, og jeg fandt heller ikke Marie i Lyngå. Måske er der skrevet forkert dato ved konfirmationen.
Jeg fandt en fortegnelse over pastor Høxbroes børn på Nygaards sedler: http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=166955.
Her optræder Ane Marie ganske rigtigt.


Hilsen
John

Teis Thomsen

ja, - her står Anne Marie til at være født 15 jan 1806, hvor vi ved nu at det er 15 jan 1805, og søsteren Marie, til 1803, en anden søster til 1802.
Og, - så ser jeg at Anne Marie er 75 år da hun dør i 1877, - det ER hende, da hun står opført som Sepstrup født Høxbroe, - - - medmindre - hendes søster der er født 1802 også har været gift med en Sepstrup  :'(, - ak ja, det er noget syndigt rod.

Men tak for hjælpen, jeg tror jeg har det jeg har brug for. Jeg er dog ikke sikker på at jeg vil jagte hendes søskende, det bliver nok for usikkert.
De bedste hilsner
Teis Sidney Thomsen