Hvem er Juliane Maria Noachsdatter?

Startet af Helle Rau Hartmann, 10 Feb 2012 - 10:53

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Jeg har en ane, som hedder Juliane Maria Noachsdatter.
Selv om det er et ret unikt navn, kan jeg ikke finde ret meget på hende, eller komme videre bagud.

Hun blev viet i Fredericia Michaelis den 12. august 1788, med musqueteer Niels Andersen, og de får en række børn.

Vielse, se: Fredericia Michaelis, 1764-1815, opslag 639.

Herunder ses familien i folketællingen 1801:

Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, Princesindegade [Prinsessegade] 248, 245, FT-1801, C0096
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Niels Andersen   35    Gift   Hosbonde   Musqueteer   
Maria   37    Gift   Hans kone       
Andreas   13    Ugift   Deres søn       
Margaretha   11    Ugift   Deres datter       
Catharina   7    Ugift   Do [deres datter]       
Karn Maria   2    Ugift   Do [datter]       
Adzer   1    Ugift   Deres søn

Juliane Maria må altså være født omkring 1764.
Hendes mand var i 4. Compagni og må være født ca. 1766.

De fik deres første barn i Fredericia Michaelis den 29. oktober 1788, og det er indtil videre lykkedes mig at finde de andre børn ved at bladre fremad, dog ikke Catharina og Adzer - men jeg kan jo have overset dem. Det undrer mig at Karen Maria opgives til at være 2 år i 1801, for hun blev døbt i februar 1796.

Er der nogen der kender til familien, enten på Noach-siden eller musketér-siden?
Og hvis nu hun er af jødisk slægt, hvordan finder man så dén?
Alle tips er velkomne.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

K. Thidemann

#1
Sønnen Asser er døbt i Trinitatis kirke Fredericia, Vejle amt
2.1.1801 opslag 471

--------------------------
Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, Kirkestræde (297), , FT-1787, C4465
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Andres Pedersen 42  Gift Huusbonde Skoemagermester 
Kierstine !! 39  Gift Hans Koun   
Peder Andersen 8  Ugift Børn i Mandens 2.det Ægteskab   
Niels Andersen 5  Ugift Børn i Mandens 2.det Ægteskab   
Maria [ Andersdatter] 2  Ugift Børn i Mandens 2.det Ægteskab   
Peder Jensen 77  Enkemand Mandens 1.ste Kones Fader ophold   
Hans Nielsen Bruun 25  Ugift Skoemager Svend   
Niels Nielsen 22  Ugift Skoemager Svend   
Frantz Steen 17  Ugift Lære dreng   
Anna !! 30  Ugift Tieneste Pige   
Niels Andersen 30  Ugift Inqvarterede Musqveter ved Jyske Regiment 
Zippel 19  Ugift Inqvarterede Musqveter ved Jyske Regiment 
Christen Hansen 18  Ugift Inqvarterede Musqveter ved Jyske Regiment 
Christian H. Adolf 25  Ugift Inqvarterede Musqveter ved Jyske Regiment 
Niels Smith 38  Gift Mand Guldsmed 
Jacobi Sophie Graae 40  Gift !!   
Anna Elisabeth !! 8  Ugift Deres Børn   
Hans !! 7  Ugift Deres Børn   
Jacob !! 4  Ugift Deres Børn   
Maren Elisabeth True 60  Ugift Logerende   
 
===============================================


At der er en Synagoe i Fredericia kan du se her

Det er ikke din familie, her nedenfor.


Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, Dannemarksgade 356, 349, FT-1801, C0096
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Meyer Wulff 55  Gift Hosbonde Forsynger ved synagogen   
Sara Isachsdatter 48  Gift Hans kone  
Noa Meyer 22  Ugift Deres søn  
Moses Meyer 18  Ugift Do [deres søn]  
Salomon 16  Ugift Do [deres søn]  
Levin 12  Ugift Do [deres søn]  
Beile 9  Ugift Deres datter
   
mvh K.Thidemann 9000

Helle Rau Hartmann

Aha, tusind tak skal du have.

Jeg tænkte ikke lige på at hoppe over i Trinitatis.

Jeg er spændt på om det lykkes at spore moderen og hendes familie også.
Navnene lyder ret jødiske for mig, men det har jeg også oplevet på andre af mine familiegrene, uden at det endnu er lykkedes mig at få den jødiske oprindelse bevist. De var i øvrigt også omkring Fredericia i samme periode.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Susanne Lund Pedersen

Hej Helle

Der er en dåb af Karen Marie i Vejle, Elbo, Fredericia Trinitatis, 1685-1805, opslag 461:

1799
24. januar- Niels Andersen og Marie Noacksdatter er forældre.

Med venlig hilsen Susanne

K. Thidemann

#4
Hej Helle

Er du sikker på du har fat i den rigtige Karen Marie Nielsdatter ?

Har denne familie fået 2 døtre med samme navn, eller er der tale om en anden familiefar Niels Andersen.

Du skriver i denne tråd din Karen Marie blivet gift 1817 og her er hun 26 år gammel. Står der 20 år.

Vielsen findes i Michaelis kirke Fredericia 1817 opslag 134.
Affotograferingen er for ringe - spørg om der er en der vil tage denne vielse i kirkebogen og ikke her på nettet.

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,25859.0.html

Jeg synes først du skal finde ud af hvem din Karen er.

Haderslev, Gram, Jels, Udflyttere, Huus, 33, FT-1845, C1452
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Thomsen 45  Gift  Tækker Lintrup
Karen Thomsen 47  Gift  hans Hustrue Fridericia  
Niels Hansen 13    Børn  
Jacob Thomsen 12    Børn  
Niels Thomsen 6    Børn  
Martine Thoms. 4    Børn  
 
--------------------------------------------------------------------------------
mvh K.Thidemann 9000

Lissa Pedersen

Hej Helle,

Hvis du finder jødisk forbindelse, så skulle du låne eller købe denne bog: "Det jødiske Fredericia 1675-1902 - et fristed i Danmark" af Merete Næsbye Christensen. Der står mange gode ting i den, og der er nævnt rigtig mange jødiske familier.

En dansk født canadisk veninde har jødiske aner, som kommer fra Fredericia, så derfor har jeg denne bog.

Hilsen Lissa

Ole Dorch

Her er Karen i 1835?
Passer fint med en fødsel 1798/99:

haderslev, Gram, Jels, Dorf Jels, Kathengebäude, 34, FT-1835, D2914
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Hansen 53  Verheir.  Taglöhner 
Karen Hansen 36  Verheir.  dessen Ehefrau 
Juliane Maria Hansen 15  Unverheir.  ihr Kind 
Kiesten Hansen 13  Unverheir.  ihr Kind 
Hans Nielsen 10  Unverheir.  ihr Kind 
Andreas Nielsen 8  Unverheir.  ihr Kind 
Niels Nielsen 4  Unverheir.  ihr Kind 
Anna Nielsen 1  Unverheir.  ihr Kind

...hendes konfirmation ses iøvrigt i Fredericia Michaelis 1787-1835 opsl 678 (1814).


mvh.
Ole Fabricius Dorch

K. Thidemann

#7
Hej Helle

Når jeg ser på den FT Ole Dorch har fundet passer det find med den fundne familie -

Bemærk Karen Marie har en datter opkaldt efter hendes mor Juliane Maria.

Jeg vil tro der står hun er 20 år ved vielsen, passer fint med den pige Susanne fandt født 24. januar 1799.
mvh K.Thidemann 9000

Helle Rau Hartmann

#8
Tusind tak for responsen alle sammen.

Ja hun driller mig så åbenbart stadigvæk, min Karen Marie!

Det er temmelig mystisk for mig - hvis parret virkelig skulle have fået 2 døtre med samme navn i Fredericia.

Jeg prøver lige at opsummere, hvad jeg har p.t. på hende, sådan som jeg har opfattet det - men noget må jo være galt et sted:

1. Jeg starter lige med hendes barnebarn, min ane Karen Marie Nielsen.
Hun fødes 11. maj 1856 i Jels Sogn som:
Citat"ægte datter af Anders Nielsen og Margrethe Hoyer /født 1832 / af Jels. Faddere: Madame ? , Jels, Karen Høyer, Steppinge, Niels Thomsen, Oxenvad."

Bemærkninger hertil: Jeg undrer mig lidt over, hvem der er født i 1832. Det må her være faderen. Men plejer den slags ikke at gælde moderen? Desuden hed moderen ikke Margrethe Høyer, men Anne Marie Grethe Høyer. Men jeg har tjekket ved andre indførsler i kirkebogen, ved børns fødsler etc., og det lader til at være en almindelig fejl vedr. denne person, af og til. Det var sandsynligvis hendes kaldenavn. Anne Marie Grethe Høyers mormor hed Margretha Høyer. Dette blot for at sandsynliggøre, at jeg ikke har fat i den forkerte person her.


Dåben: Jels Sogn, 1826-1856, opslag 334


Dette barnebarn bliver viet til Anton Carl Hartmann i Skanderup Sogn i Sønderjylland, 21. december 1877.

2. Karen Marie Nielsen fra Jels 1856 har altså en far, der hedder Anders Nielsen, og en mor der hedder Anne Marie Grethe Høyer af Jels. Anders Nielsen er født den 8. juni 1832 i Jels, som søn af Niels Hansen, daglejer på Jels Mark, og vores famøse Karen Marie Nielsdatter:

CitatJels Sogn, 1832:

Anders Nielsen, født den 8. juni 1832, døbt den 17. juni 1832.

Er ægte søn af daglejer Niels Hansen og Karen Nielsdatter på Jels Mark.

Faddere:

1. P. Petersen, farver i Jels.
2. Søren Bork, på Boysnap.
3. Cille Faurholt af Jels Mark.

Anders Nielsen og Anne Marie Grethe Høyers vielse:

CitatJels, 5. nov. 1853:

Ungkarl Anders Nielsen, ægte søn af daglejer Niels Hansen og Karen Nielsdatter i Jels, er født 8. juni 1832, døbt 17. juni samme år, vaccineret 7. juni 1834 af dr. Karslund og konfirmeret 1848.

- og pigen Anne Marie Grethe Høyer, ægte datter af tjenestekarl Hans Peter Høyer og Dorthe Kjestine Beck, Steppinge, er født 29. januar, døbt 8. februar 1834, vaccineret og konfirmeret 5. søndag efter påske 1848.

Anders Nielsen dør allerede som 25-årig!:

14. april 1856, Jels Sogn:
CitatAnders Nielsen, ægte søn af Niels Hansen og Karen Marie, født 1831 i Jels, gift 1853 med Margrethe Høyer, efterlader Niels og Karen. Gl. 27 år.

Også her ser vi en fejl, han er jo ikke født i 1831, men 1832. Og igen er konens navn forkert. Men det er parret, kan der vist ikke være tvivl om.

Parret når kun at få 2 børn sammen, min ane Karen Marie Nielsen fra Jels 1856, og en dreng, som lidt sært er døbt Niels Thomsen, fra 29. december 1853 i Jels Sogn. Jeg har dog nu fundet ud af, at han var opkaldt efter Anders Nielsens mors (vores famøse Karen Marie Nielsdatters) anden ægtemand, som netop hed Niels Thomsen.

(PS: Anders Nielsen blev altså kun 25 år. Han blev jo født i 1832)


3: Jeg regner med at min famøse Karen Marie Nielsdatter døde i Jels den 19. februar 1874.
CitatKonen Karen Marie Thomsen, f. Nielsen, ægte datter af Niels Andersen, født i Fredericia 1795 i August.

Indledte i ægteskab med ?kleren Niels Thomsen, som efterlades; i året 1842.
Første gang gift med Niels Hansen som døde 18??.

Børn af første ægteskab:

1. Kjersten, gift med skræder Kaas i Jelskov.
2. Marie, gift i Kautrup i Bjerning Sogn
og 3. Laus Christian.

Børn af andet ægteskab Martin Bjerrum Thomsen.

Alder 79 år.

Her er Karen Marie Nielsdatters første ægteskab:
CitatFredericia Michaelis Sogn, 1817:

Niels Hansen fra Tirslund, 33 år, tjener i Ammitsbøl.
Karen Marie, Niels Andersens datter, 26 år gammel.

Her er hendes andet ægteskab: 20. marts 1841, Jels Sogn.
Her står, at Karen Marie er datter af Niels Andersen og Juliane Maria Noachsdatter i Fridericia.

Brudgommen, som er enkemand, er 41 år, og bruden, som er enke efter Niels Hansen, er 42 år.


4. Og her er så den fødsel af min famøse Karen Marie Nielsdatter, som jeg p.t. har antaget som den rigtige:
CitatFredericia Michaelis, den 15. februar 1796 blev Mousqtr. Niels Andersens barn af det 4. Comp: døbt og kaldet Karen Marie.

Båren af Maren Henrichsdatter.
Faddere: Eleonora Hansdatter, Hans Kyhn, Christopher Hansen og Lars Madsen. Moderens navn er Marie Noachsdatter.

Hun kunne jo godt være født i august 1795 alligevel - og desuden har mange af kirkebogsindførslerne i forvejen været fyldt med små fejl.....

5. Karen Marie Nielsdatters første mands død:
CitatJels Sogn, død den 17. maj 1834, begravet fra Jels Kirke den 21. maj 1834:

Niels Hansen af Jels Mark, var ægte søn af gårdfæster i Thierslund i Jylland Hans Nielsen og Bodil Margrethe Nielsen.

Var gift med efterlevende Karen Maria Nielsdatter fra Fredericia, i hvilket ægteskab de havde 8 børn, nemlig 4 brødre, hvoraf en død, og 4 efterlevende søstre.
Blev 61 år.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#9
Ja jeg kan godt se at det I har fundet passer rigtig fint - men jeg kan lige nu ikke rigtig overskue, hvorfor der nu er TO Karen Maria'er !

Har jeg overset noget i dét I har fundet til mig? Eller hvordan og hvorledes? For hun kan jo ikke både være født i 1795/96 og i 1799?

Er forvirret p.t. :-)

Bør måske gå til køjs og kigge på det igen i morgen.

Her er teksten i den dåb, som I har fundet, og som OGSÅ passer på min Karen Marie:

CitatFredericia Trinitatis, 1799: 24. January, Musqt: Niels Andersen og Maria Noachsdatter, en datter nafn Karen Maria, baaren af Maria Catrine Sørensdatter, faddere Anne Catrine Pittak, Musqt: Peder Eykner, ? (Jels?), Johan Böhn, ditto, Christian Wernek.

Måske bør jeg i virkeligheden lede efter en datter af parret ved navn Karen Maria, som er DØD mellem 1796 og 1799????
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Endnu et mysterium: Ole Dorch har fundet Karen og hendes første mand i en ft-husstand i Jels 1835.
Men Niels Hansen døde jo i 1834!!!

Ellers:

Thidemann: Ja jeg vil prøve om jeg kan tjekke hvilken alder der står i den rigtige kirkebog.
Og den husstand du fandt i Jels 1845 passer fint med ægtemand nr. 2, Niels Thomsen, som hun blev gift med i 1843. Børnene har jeg opgivet at holde helt styr på.

Susanne Lund Pedersen:
Dåben i 1799 er korrekt. Men det var min i 1796 jo også :o) Hvad søren sker der?

Lissa Pedersen:
Tak for tippet om bogen. Den vil jeg se at få skaffet.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

LØSNING på ét af mysterierne, tror jeg:

Jeg har netop fundet hele TRE begravelser i december 1797 for den lille familie, hvor musqueteer Niels Andersen og Juliane Maria Noachsdatter mister 3 børn!

En dødfødt søn begraves den 13. december 1797.
En datter på 2 1/2 år begraves den 20. december 1797.
En datter på 3 år begraves den 29. december 1797.

En af disse døtre må vel være Karen Marie Nielsdatter, hvorefter de får en ny af slagsen i 1799?
Som så er min?
Men hvis dét er tilfældet, så er der vist taget fejl af disse to flere gange i tidens løb, i kirkebøgerne?
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#12
Jeg kan ikke finde barnet Catharina, som burde være født i Fredericia som de andre søskende omkring 1794.
Jeg kan heller ikke regne ud, hvem den ene af de små døde døtre skulle være - for Catharina kan det jo ikke være.

Men ellers har jeg fundet følgende børn af parret Mousqueteer Niels Andersen og Juliane Maria Noachsdatter, viet i Fredericia Michaelis i 1788:

1. Andreas Nielsen, født 1788 (Michaelis opslag 220)
2. Magretha Elisabeth Nielsdatter, født 1790 (Michaelis 238)
3. Niels Nielsen, født 1791, død 1792 12 uger gammel (født Michaelis opsl. 252, død Trinitatis)
4. Dødfødt søn, 1793 (Michaelis opslag 550)
5. Her bør Catharina komme ind, men kan ikke finde hende
6. Karen Marie Nielsdatter, født 1795 eller 1796, døbt primo 1796 Michaelis opslag 280 - død 1797 (Trinitatis opslag 410)
7. Dødfødt søn 1797 (Trinitatis opslag 410)
8. Karen Maria Nielsdatter, født 1799 (Trinitatis 461)
9. Asser Nielsen, født ultimo 1800, døbt primo 1801 (Trinitatis opslag 471 )

Ved ikke hvor den anden datter, som dør som 2-3-årig i 1997, kommer ind.

Tror I andre, at jeg er på rette spor, hvis jeg antager at min Karen Maria er hende fra Trinitatis 1799?
Og at den anden må være død`?
Hvorefter adskillige fejl er opstået i kirkebøgerne sidenhen, hvor man har forvekslet deres fødsler?

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

K. Thidemann

#13
Citat fra: ole dorch Dato 10 Feb 2012 - 23:42
Her er Karen i 1835?
Passer fint med en fødsel 1798/99:

haderslev, Gram, Jels, Dorf Jels, Kathengebäude, 34, FT-1835, D2914
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Hansen 53  Verheir.  Taglöhner  
Karen Hansen 36  Verheir.  dessen Ehefrau  
Juliane Maria Hansen 15  Unverheir.  ihr Kind  
Kiesten Hansen 13  Unverheir.  ihr Kind  
Hans Nielsen 10  Unverheir.  ihr Kind  
Andreas Nielsen 8  Unverheir.  ihr Kind  
Niels Nielsen 4  Unverheir.  ihr Kind  
Anna Nielsen 1  Unverheir.  ihr Kind

...hendes konfirmation ses iøvrigt i Fredericia Michaelis 1787-1835 opsl 678 (1814).


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Hej Helle

Når Niels Hansen dør år 1834 og er 61 år gammel må der være noget galt, når man ser på ovennævnte FT-1835.

Det viser sig du har noteret dødsåret forkert - der står 1837 i kirkebogen.

Jels kirkebog, Haderslev amt 1826 - 1856 opslag 239

--------

Endvidere, ser du på Karen Marie Nielsdatters alder i de 2 funde FT passer hendes alder med den pige der er dødt 1799 - jeg mener bestemt du har fat i den rigtige pige/familie.

Tilføjelse
Selvom der ved Karen Marie's dødsindførsel 1874 (opslag 742 i Jels kirkebog) står hun er født august 1795 mener jeg det er Karen Marie født 1799.
Konfirmation + folketællinger passer jo.

(måske har hun på et tidspunkt fået fornyet dåbsatesten og præsten har tagen den forkerte pige i Fredericias kirkebog.)

mvh K.Thidemann 9000

Helle Rau Hartmann

#14
Jamen hov, du har ret, der står jo faktisk 1837 som dødsåret (det var et meget "dybt" svaj på den øverste streg i 7-tallet, åbenbart). :-)

Og ja, det MÅ være Karen Marie døbt i 1799, som er min ane.
Den anden må jo så være død inden min anes fødsel, siden der er 2 Karen Marie i søskendeflokken.
Så må man have taget fejl ved diverse kirkebogsindførsler vedr. min ane sidenhen, hvor der henvises til den tidligere fødsel. Fx (muligvis) ved hendes første vielse (modsat den næste, hvor alderen er korrekt), og ikke mindst ved hendes død i Jels 1874, hvor hun tydeligt angives som født i 1795 i august, Fredericia.

Pyha, dén var lidt drøj!

Men I skal alle sammen have tusind tak for hjælpen.

Jeg føler mig helt sikker på, at min Karen Maria Nielsdatter er født i Fredericia 1799 som datter af musketér Niels Andersen og Juliane Maria Nielsdatter.

Hvis nogen skulle falde over hendes søster Catharina og endnu en søster på omtrent samme alder som min Karen Maria, så sig endelig til. Jeg er naturligvis også meget interesseret i at finde forældrenes ophav. Men dét må jeg så kaste mig ud i nu. Måske skal jeg til at efterforske jødiske kilder vedr. moderen, om muligt.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

K. Thidemann

#15
Citat fra: Helle Hartmann Nielsen Dato 11 Feb 2012 - 13:12

Jeg føler mig helt sikker på, at min Karen Maria Nielsdatter er født i Fredericia 1799 som datter af musketér Niels Andersen og Juliane Maria Nielsdatter.


Lige en lille rettelse

Juliane Marie Noasdatter og så er vi tilbage til denne tråds oprindelige indhold  ;)

-------------------------


Hvor er barnebarnet Juliane Marie døbt ? (født 30. januar 1820)

Hun er konfirmeret i Jels 1834 opslag 493
------------------------

Har du bemærket der i FT Haderslev amt er mange med navnet NOA
mvh K.Thidemann 9000

Helle Rau Hartmann

#16
Ups, ja naturligvis. En lille tanketorsk. Juliane Maria Noachsdatter.

Jeg var så optaget af at få fastslået den rigtige identitet på hendes datter, at jeg kom til at skrive moderens efternavn forkert.

Og ja, jeg ville forfærdelig gerne finde ud af hvem Juliane Maria var.
Men lige nu hælder jeg til, at jeg må lede et helt andet sted end Fredericia, måske endda i udlandet?
ELLER i et andet trossamfund. Jeg kan dog se i kirkebogen, at man har et særligt afsnit til blandede ægteskaber. Her finder jeg umiddelbart kun katolikker og protestanter. Så måske var hun alligevel ikke af jødisk oprindelse. Jeg fornemmer ikke rigtig, at nogen fra hendes familie er faddere ved børnenes dåb. Men det kan jo være svært at sige. Navnet Noachsdatter ser jeg et par nogenlunde samtidige eksempler på i Norge.

Skulle nogen finde hende eller hendes mulige familie, er jeg lutter øren!

Barnebarnet Juliane Marie har jeg endnu ikke fået tjekket op på.
Det vil jeg gøre.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

K. Thidemann

#17
Hej Helle

Jeg tror ikke du skal til anden trossamfund.

I Haderslev amt er der flere med navnet NOA.

Har du bemærket det i Jels sogn findes en Noestochter


Haderslev, Gram, Jels, Grönbeck, , 41, FT-1803, C0090
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Jensen 42  Gift Hausvater Klein Hufner und Schmidt  
Anne Margarethe Noestochter 47  Gift Dessen Frau  
Jens 16  Ugift Deren Kinder  
Noa 14  Ugift Deren Kinder  
Margaretha 12  Ugift Deren Kinder  
Mette 10  Ugift Deren Kinder  
Mads 7  Ugift Deren Kinder  
Jørgen 5  Ugift Deren Kinder  
Iver 1  Ugift Deren Kinder
========

Med hensyn til faderens stilling han er Taglöhner (daglønner)

---------------

Jeg kan ikke finde Juliane Maria i Jels sogn.

Haderslev, Haderslev, Haderslev Købstad, 5tes Quartier, Grosse Strasse, 387, FT-1845, C1707
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jacob Kieldrup 43  Ugift  Kaufmann Hadersl.
Gunder Christine Kieldrup 45  Enke  Dessen Schwester Haushälterin Hadersl.
August Chr Kieldrup 14  Ugift  Dessen Brudersohn Hadersl.
Marie Cath: Andresen 25  Ugift  Dienstbote Hadersl.
Juliane Marie Hansen 24  Ugift  Dienstbote Jels Ksp Amt Hadersl.
Ellen Kiestine Efsen 26  Ugift  Dienstbote Wonsbeck Ksp. Hadersl. Amt
Niels Hansen 37  Gift  Dienstbote Boyschau Hadersl Amt
Jes Schultz 32  Ugift  Dienstbote Gabel hadersl. Amt
Niels Jensen 26  Ugift  Dienstbote Giesten Ksp. Jütland
Peter Jepsen 27  Ugift  Dienstbote Nerup Amt Weile
Thomas Nielsen Friis 21  Ugift  Dienstbote Halk Ksp Amt Hadersl:
Franz Niels: Frennesen 16  Ugift  Dienstbote Althadersleben Kspiel
mvh K.Thidemann 9000

Helle Rau Hartmann

Aha, dét ser interessant ud. Nej det havde jeg ikke bemærket.
Så må jeg hellere grave lidt i området og de husstande du har fundet.
Havde ikke tænkt på at søge på "-tochter" i stedet for datter.
En meget sønderjysk forbindelse er slet ikke utænkelig - også når man tager i betragtning at min Karen Marie havner i Jels.

I øvrigt talte efterslægten længe temmelig sønderjysk.
Selv hos min mor, som er født i 1932 heroppe i Vejle, er der rester af det i sproget :-)
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

K. Thidemann

#19
Citat fra: K. Thidemann Dato 11 Feb 2012 - 14:15

Haderslev, Gram, Jels, Grönbeck, , 41, FT-1803, C0090
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Jensen 42  Gift Hausvater Klein Hufner und Schmidt  
Anne Margarethe Noestochter 47  Gift Dessen Frau  
Jens 16  Ugift Deren Kinder  
Noa 14  Ugift Deren Kinder  
Margaretha 12  Ugift Deren Kinder  
Mette 10  Ugift Deren Kinder  
Mads 7  Ugift Deren Kinder  
Jørgen 5  Ugift Deren Kinder  
Iver 1  Ugift Deren Kinder


Ovennævnte Anne Margrethe Noestochter er død i Jels 30te November 1810. 56 år gl.
Jels kirkebog, Haderslev sogn 1780 - 1826 opslag 158

Datter af fordum gårdmand Noe Sørensen og Margrethe Madsdatter - måske står der Kolstrup

Nedenfor en bror - men om de er søskende til din vides ikke endnu.

---------------------
Haderslev, Sønder Tyrstrup, Stepping, Kolstrup, , 10, FT-1803, C1201
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Sören Noasen 40  Gift Hausvater Hufner  
Anna Margretha Nielsen 34  Gift seine Frau  
Noa 14   ihre Kinder  
Niels 9   ihre Kinder  
Thomas 1   ihre Kinder  
Margretha 6   ihre Kinder  
Anne Catrine 4   ihre Kinder  
---------------------------



mvh K.Thidemann 9000

Helle Rau Hartmann

Smukt!
Tusind tak.
Der skulle være en fair chance, og det må kunne findes ud af.
Nu har jeg noget at gå efter.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

K. Thidemann

#21
Hej Helle

Jeg må slutte for nu - manglende tid.

Her er hvad jeg har fundet - din Juliane Maria er endnu ikke fundet.


Stepping sogn, Haderslev amt
Fødte
1763 – 1783

1763 opslag 6
Kirstin .... Noah Sørensen ½ gårdsmand og Margrethe's datter
-----


Konfirmerede
Stepping sogn, Haderslev amt
1763 – 1783

1773 opslag 69 Anna Margretha Noesdr. i ? – 16 år

1778 opslag 73 Søren Noahsen Vater Noah Sørensen i K – 16 år

1778 opslag 73 Kirstine Noasdat. Vater Noah Sørensen i K – 15 år

-------------------

P.s. det er som om familien først er kommet til Steppinge sogn omkring 1763, da jeg ikke umiddelbart kan finde Anna Margrethe og Søren's dåbsindførsler i sognet.


mvh K.Thidemann 9000

Helle Rau Hartmann

Så siger jeg også mange tak for din store hjælp. :-)
Jeg prøver om jeg kan finde hende ud fra disse personer. Jeg tror de er et godt spor.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#23
Det er faktisk ret sjovt, at Juliane Maria (barnebarnet) konfirmeres i Jels med efternavnet Hansen.
Som ægte datter af Inderste Niels Hansen. (Jels opslag 493, anno 1834).

Hendes lidt yngre søster Kjesten konfirmeres samme sted i 1837, som Kjesten Nielsdatter.
Opslag 498. Hun blev født i Jels den 22. januar 1822.

Jeg synes ikke helt der er styr på faderen Niels Hansens alder rundt omkring i det vi har fundet på ham.

Jeg er ikke helt tryg ved, at jeg ikke finder min ane, Anders Nielsen, i søskendeflokken i Jels 1835, hvor den ældste hedder Juliane Maria Hansen, hvor søsteren Kjesten hedder Hansen, og de resterende børn, Hans, Andreas, Niels og Anna hedder Nielsen. Jeg kan ikke finde de sidste 3 konfirmerede i Jels, men faderen Niels Hansen dør jo også i 1837, hvorefter moderen Karen Maria Nielsdatter (her Hansen) gifter sig igen med Niels Thomsen og får en søn med ham. De bor jo så dog stadig i Jels efter dette.

Men hvor søren er min Anders Nielsen i husstanden 1835? Han er født den 8. juni 1832, konfirmeret i Jels opslag 515, 1848.
Her står at han er søn af DAGLEJER Niels Hansen, og ikke INDERSTE Niels Hansen som ved Juliane Marie og Kjestens dåb....men måske er det bare fordi faderen var daglejer, da Anders' dåb blev indført i kirkebogen? Moderen står ved dåben som Karen Nielsdatter på Jels Mark.

Han har en bror der hedder Andreas, det ligger også temmelig tæt på navnet Anders, synes jeg - og det er jo tydeligvis ikke ham, for Andreas er 8 år i 1835.

En lille tvivl nager stadig et sted.....

Broderen Andreas Nielsen er født i Jels 27. august 1828 som søn af husmand Niels Hansen og Karen Nielsdatter.

Søsteren Kjesten Nielsdatter er født i Jels 22. januar 1822 som datter af inderste, NU I AARUP-HUSET (?), Niels Hansen og Karen Maria Nielsdatter. Opslag 325, anno 1822.

Kigger videre på resten lidt senere. Arkivalier online er gået ned.






Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

K. Thidemann

#24
Hej Helle

Du skriver Anders Nielsen er død 1856 i Jels sogn, det er nu år 1858 (i næste kirkebog) opslag 605.

Der står ved dødsfaldet han er født år 1831 - søn af Niels Hansen og Karen Marie

År 1831 er der født en Andres Nielsen Skak søn af Niels Andersen Skak.

År 1832 er der født en Anderse Nielsen søn af Niels Hansen og Ane Marie = han må være din.

At faderen er indsidder betyder han bor til leje, derfor kan han jo godt arbejde som daglønner. Som lejer flyttede man ofte, derfor de mange adreser.

Anders findes ikke i FT-1835 vi kan desværre ikke kontrolere denne FT, men der sker tastefejl og indføringsfejl af og til.

Pigernes efternavne kan være Nieldatter eller Hansen -
da alle ikke er døbt i sognet har præsterne haft forskellige holdninger til hvad man skulle benytte.
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

#25
Citat fra: K. Thidemann Dato 12 Feb 2012 - 00:48
Jels sogn 1874 opslag 742
Døde
Konen Karen Marie Thomsen, f. Nielsen, ægte datter af Niels Andersen, født i Fredericia 1795 i August.

Indledte i ægteskab med ?kleren Niels Thomsen, som efterlades; i året 1842.
Første gang gift med Niels Hansen som døde 18??.

Børn af første ægteskab:

1. Kjersten, gift med skræder Kaas i Jelskov.
2. Marie, gift i Kautrup i Bjerning Sogn
og 3. Laus Christian.

Børn af andet ægteskab Martin Bjerrum Thomsen.

Alder 79 år.


Ja nu er jeg bekymret - hvornår dør Niels Thomsen, du skriver ovenfor han skulle være død 1842.

Haderslev, Gram, Jels, Udflyttere, Huus, 33, FT-1845, C1452
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Thomsen 45  Gift  Tækker Lintrup
Karen Thomsen 47  Gift  hans Hustrue Fridericia
Niels Hansen 13    Børn  
Jacob Thomsen 12    Børn  
Niels Thomsen 6    Børn  
Martine Thoms. 4    Børn  
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

#26
Citat fra: K. Thidemann Dato 12 Feb 2012 - 01:30
Jels sogn 1874 opslag 742
Døde
Konen Karen Marie Thomsen, f. Nielsen, ægte datter af Niels Andersen, født i Fredericia 1795 i August.

Indledte i ægteskab med ?kleren Niels Thomsen, som efterlades; i året 1842.
Første gang gift med Niels Hansen som døde 18??.

Børn af første ægteskab:

1. Kjersten, gift med skræder Kaas i Jelskov.
2. Marie, gift i Kautrup i Bjerning Sogn
og 3. Laus Christian.

Børn af andet ægteskab Martin Bjerrum Thomsen.

Alder 79 år.


Det er da noget værre rod.

Barn nummer 3 Laurs Christian hvor er han født ???

Nej præsten kludrer godt i det, det er nemlig en svigersøn gift med Juliane Marie,

Se vielsen i Bjerring sogn, Haderslev amt 1763 - 1854 opslag 133
2.10.1854
Laurs Christian Pedersen .... og pigen Juliane Marie Nielsen
------------------------

Barnebarnet Juliane Maria Nielsen er døbt i Oksenvad sogn, Haderslev amt 1820 opslag 339 (kirkebog 1783 - 1860)

mvh K.Thidemann 9000

Helle Rau Hartmann

#27
Hej igen, Thidemann,

Ja det er rigtigt, Anders Nielsen døde i 1858. Hans datter Karen Marie Nielsen blev født i 1856.
Kom lige til at bytte rundt på de to årstal.
Ja du har nok ret, der må være sket en fejl i folketællingen, for bortset fra dét og den lille detalje med indsidder/daglejer (som nok ikke har så stor betydning), så ser tingene jo ud til at passe fint, selv om jeg som nævnt undrer mig noget over aldersangivelserne på Niels Hansen.

Men jeg tror ikke du skal være bekymret for Niels Thomsen, for dén der lidt uldne formulering som står i kirkebogen i Jels 1874, da Karen Marie Thomsen (Nielsen/Nielsdatter) dør, er bare noget, der ikke er formuleret ordentligt fra præstens side. Det han må have ment, er, at Niels Thomsen og min Karen Marie bliver VIET i år 1842. De blev ganske vist viet i 1841, men ellers....

Deres fælles søn, Martin Bierrum Thomsen, blev født i 1841. Den 21. april i Jels.

De nåede lige at blive viet forinden, i Jels, den 20. marts 1841 :-)

CitatEnkemand og ?llist Niels Thomsen i Jels, en ægte søn af Hans Nielsen og rygter Peders datter af Dover (?), og enken Karen Marie Hansen, enke efter Niels Hansen på Jels Mark og datter af Niels Andersen og Juliane Marie Noacs i Fridericia. Brudgommen 41 og bruden 42 år gl.

CitatMartin Bierrum Thomsen, en ægte søn af Niels Thomsen og kone Marie Nielsdatter på Jels Mark.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#28
Og hej igen-igen ;-)

Oha, tak for dén oplysning, så er jeg fri for at undre mig længere over Laurs Christian, ham havde jeg helt opgivet at forstå. Faktisk tror jeg m.h.t. Laurs, at det er mig, der har forstået teksten forkert, og læst MED som OG. 3-tallet tilføjede jeg for min egen forståelses skyld - det skulle jeg ikke have gjort.
Men m.h.t. parrets vielse er det præsten, der har formuleret sig så det kan misforstås.

Børnene Jacob og Niels Thomsen i folketællingen 1835 må vist være mandens fra første ægteskab.

Og da Karen Maria Nielsdatter dør, har hun så øjensynligt kun 2 børn tilbage i live fra første ægteskab med Niels Hansen. Det må være Kjerstine og Juliane Marie?

Også tak for at finde denne Juliane Marie (den yngre), som jeg ikke nåede, inden arkivalier online gik i sort tidligere på aftenen.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

K. Thidemann

#29
Barnebarnet (til den efterlyste Juliane Marie) Juliane Maria Nielsen  er døbt i Oksenvad sogn, Haderslev amt 1820 opslag 339 (kirkebog 1783 - 1860)
mvh K.Thidemann 9000