Helt umulig skrift ved vielse, Horsens, anno 1742

Startet af Helle Rau Hartmann, 06 Feb 2012 - 01:49

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Min ane, Endre Siverdtsøn (Ender Sigvartsen Ring) bliver i 1747 enkemand og gifter sig med min ane Clara Maria eller Clara Margretta i Vejle.

Ender/Endre lever sit liv som skræddermester i Vejle, hvor han er blandt byens 12 eligerede mænd til byens styre.

Jeg ved desværre ikke hvor han er født - har en formodning om, at hans slægt har norske aner.

Men jeg ved at han bliver gift i 1742 i Horsens.

Her har jeg stort besvær med at tyde copulations-indførslen i kirkebogen.
Kan nogen hjælpe mig med at tyde Horsens Vor Frelser 1703-1742, opslag 688, dén indførsel, hvor der står "7." ud for?

Jeg er kun i stand til at tyde følgende:

Den 13. april -------- Jacobs --------Martii 1742-------copuleret Endre Siverdtsøn og Karen Thomædatter --------den 7. april 1742 ---------caverede ------- Oluf Jacob ---------

..og dét er jo ikke meget!

Håber, nogen kan klare opgaven.

Med venlig hilsen
Helle Hartmann Nielsen
Jerlev ved Vejle
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Ralph Rasmussen

Noget mere, med forbehold:

7.  d 13 April blef udpaa S: Jacobs Kirche effter Kongl: beraa
dirigte? brev dato Kiøbenhafn d: 29 Martji 1742 uden for
........ *trolovelse copuleret Endre? Sivertsøn
og Anne Thomædatter Thenøver(?). Accisen ...lagt
d: 7. April: 1742.  For Karlen har? hafde sit rigtige her fra
Norge caverede ... Mester Oluf ....   ......
.....................

* ͻ: den ellers nødvendige

Mvh
-Ralph
Med venlig Hilsen
Ralph Rasmussen
<1850 Hammer herred, Præstø

Helle Rau Hartmann

Tusind tak, det hjalp mig rigtig meget videre - ikke mindst fordi linket til Norge hermed er et faktum - hvor det før bare var min formodning ud fra brudgommens navn.

Den er godt nok svær, den her.

Hvis nogen er i stand til at tyde det sidste, så skal de være mere end velkomne!

Jeg har på internettet fundet en norsk slægtsbog, hvor slægtsnavnene tyder på, at min Ender kommer derfra. Men det er meget svært at komme videre, hvis ikke jeg finder tid og sted for min Ender Sivertsøns fødsel. (Hans navn staves på utallige måder fra gang til gang).

Jeg kan sige, at i Vejle viser hans efterslægt, at der er et helt bestemt sæt navne, som bruges igen og igen: Ender (Endre, Endret), Engelbreth (Ingebret), Sigvart (Sigvard, Sivert, Zivert), Christen, Jacob, Johanne, Margretta, Elisabeth, Rebecca.

De fleste steder i kirkebøgerne i Danmark viser man af en eller anden grund ikke disse personers efternavn, som - ud over patronymerne (Endersen, Endresen, Sigvartsen, Engelbretsen osv.) - er: Ring. Men jeg har nu fuldstændig styr på alle i slægten i Vejle, og ved med sikkerhed, at samtlige personer i min del af denne slægt hedder RING til efternavn.

Som I nok kan tænke, så er navne som "Ender" og "Ring" ganske umulige, når man søger på google. Det er stavelser, som indgår flittigt i danske almindelige ord. Men jeg har fundet frem til en dal i Norge, hvor både de karakteristiske fornavne og patronymer samt efternavnet Ring optræder, så jeg håber stadig at kunne finde længere tilbage end min Ender Sigvartsen fra Horsens/Norge.

Jeg har også fundet en lille familie i Holmens sogn, hvor en Zivert Endersen bliver født i 1695. Men kan ikke findet linket derfra til min slægt i Horsens/Vejle.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Jørgen Thue Pedersen

Hej!

Jeg har sat lidt mere ind i Ralphs tekst.
Der er stadig lidt, jeg er usikker på
1742:
7. d 13 April blef udj (=udi) S: Jacobs Kirche effter Kongl: benaa-
dings bref *dato Kiøbenhafn d: 29 Martji 1742 uden for-
regaaende trolovelse copuleret Endre Siverdtsøn
og Anne Thomædatter Thenøver(?). Accisen er erlagt
d: 7. April: 1742. For Karlen som  hafde sit rigtige pas fra
Norge caverede hans Mester Oluf Peters(en)? Bech?? At hand iche er an-
den Steds trolovet.

* Se ods:  http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=Benaadningsbrev

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Helle Rau Hartmann

Oha, dét var rigtig dejligt med de sidste tydninger her   :D

Tusind tak, begge to!

Nu tror jeg, jeg kan komme lidt videre.

I mellemtiden er det lykkedes mig at finde ikke bare en Zigvart Endresen i Holmens Sogn født 1695, men også en Endre Endresen fra samme sogn, født marts 1795. Han KUNNE være min Ender, men desværre hedder faderen tilsyneladende ikke Sigvart som forventet. Ved dåben af Zigvart i 1695 hedder forældrene Endre Sigvartsen (bådsmand på Rosengaarden) og Inger Pedersdatter - og ved dåben af Endre i 1705 hedder forældrene Endre Endresøn (bådsmand i Kochgaden nr. 18) og Kirsten Andersdatter.

Måske er det bare beslægtede familier til min Ender.

Navnet Ring optræder ikke i disse to indførsler fra Holmens Sogn, men det gør det som sagt heller ikke så mange andre steder, hvor Ring alligevel viser sig at være efternavnet.

I øvrigt, så tyder jeres oversættelse af Horsens-indførslen jo på, at min Ender Sigvartsen Ring er født i Norge.....

Igen: Tusind tak for hjælpen!
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Jeg har stadig ikke fundet ud af, hvad ordet mellem Thomædatter og Accisen betyder, og om der virkelig står Thenöver.

Men, jeg kan nu se, at der ikke står Bech efter mesterens navn.

Der står, så vidt jeg kan se efter en tids grundig granskning, at hans mester caverede skriftligt, at hand iche er anden steds trolovet :-)

Jeg er enig i, at der også står, at karlen havde sit rigtige pas fra Norge. En spændende oplysning.
Håber jeg kan finde noget dokumentation på kongebrevet på Rigsarkivet måske? Jeg har jo datoen og det hele.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Inge Hedal

Hej
Angående Anne Thomædatter Thenöver:
Thomædatter er hendes patronym, og Thenöver er hendes slægtsnavn. Hun er altså datter af en Thomas Thenöver, der selvfølgelig også har et patronym.
Det kunne være denne Thomas i Horsens, hvis efternavn naturligvis kan staves på alle de måder, du kan komme i tanker om: http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=377538&sort=e
Mvh. Inge

Helle Rau Hartmann

Inge! Du er jo simpelthen en skat!!!
:-)

Fantastisk.

Jeg havde ikke tænkt på at kigge i Nygaards sedler, når det lå så langt tilbage.
Men den er jo lige i skabet.

Tusind tak!
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Jørgen Thue Pedersen

Hej Helle!

Du skrev:
Men, jeg kan nu se, at der ikke står Bech efter mesterens navn.
Der står, så vidt jeg kan se efter en tids grundig granskning, at hans mester caverede skriftligt, at hand iche er anden steds trolovet

Jeg har studeret det igen.

Jeg er ikke enig med dig i "skriftligt"

Måske er "Bech" forkert, men "B..." er jeg ikke i tvivl om, Sammenlign "kørselen" dér med andre steder, fx Bagger og Birgitte længere nede.

Der er et g ovenfra der går ned og forstyrrer, derfor er det lidt svært, men som jeg opfattede det, var det et svagt "a" i at.

"ch" med det lille knæk, som man nogle steder ser i "h" er vel heller ikke sådan lige at forkaste.
Derfor skrev jeg Bech (for en sikkerheds skyld forsynet med "??").

Dette bare lige for at forklare, at jeg havde overvejet det, da jeg skrev "Bech".

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Helle Rau Hartmann

Hej igen, ok, ja måske har du ret - det er godt nok en svær tekst at tyde, må man sige, og der er også stadigvæk et par steder, hvor jeg er en smule i tvivl, blandt andet med dette her "Bech"-ord - men i hvert fald har jeg ved jeres hjælp fået så mange oplysninger ud af teksten, at jeg er blevet betydeligt klogere.
Det er helt fantastisk så dygtig og hurtig hjælp man kan få herinde på DIS.

Jeg har i øvrigt netop fået hjælp andetsteds herinde til at finde min Endre Sigvartsen, før han blev gift i Horsens.

Det ser ud til, at han figurerer på en liste over beboere efter bybranden i København 1728, som en Endre Sivertsen, matros. Her ses også en Hans og en Engelbret, som formentlig er hans brødre. Hans er også matros.

På familysearch dukker en Hans Henrich Sivertsen op, døbt 16. september 1706 i Nikolaj Kirke, København, som søn af Sigvart Hansen Skræder og Else Kirstine Thoersdatter.

Navnet Ring ses ikke her, men det gør det også sjældent i kirkebøgerne i Vejle og Horsens vedrørende denne familie. Men ind imellem står navnet der, hvor man ikke er i tvivl om, at det er de samme personer det drejer sig om. De underskriver sig også med efternavnet Ring. MEN: De fleste steder ser man enten kun deres patronym, og/eller står der erhvervet "Skræder", anvendt som efternavn. Selv ved deres børns dåb.

Så jo, nu tror jeg omsider jeg har fået fat i Endres rigtige sæt forældre!

Ordet "Thenover" eller "Thenöver" i vielsesteksten fra Horsens har jeg også fået hjælp til. Det viser sig, at Endres første kone formentlig er datter af en bedemand Thomas Thenover i Horsens :-)

Men jeg mangler jo så stadig at finde linket til Norge, som jeg leder med lys og lygte efter. Det må være der et sted.

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle