Nyere oplysninger, kan de fåes? og hvordan?

Startet af Per Harstrup, 14 Jun 2011 - 11:36

Forrige emne - Næste emne

Per Harstrup

Mine egne oplysninger, som ligger under min fars cpr.nr. Kan man/jeg få angang til dem?
Det skal her oplyses, at jeg var i "slægtninge-"/familie-pleje hos mine bedsteforældre, mens min far beholdte forældremyndigheden over mig. Så alle de officielle nedskrevne oplysninger om mig, ligger under min fars cpr. nr. Kan man/jeg få adgang til dem?
Kan man få adgang til en fars "soldater-papirer". når de ikke er ældre(1950)?

Oplysningerne omkring min mors liv og død. Jeg ved, at hun blev gift og skilt 2 gange mellem 1933, hvor hun blev født og 1972, hvor hun døde. Hun døde hjemme (København-Tingbjerg) i 1972 og politiet har været indover hendes død. Da hun døde hjemme. Kan må få adgang til oplysningerne omkring hendes dødsfald, nogen steder, eventuelt hos politiet? Hvordan skal jeg gøre?

Og der har måske været et "ukendt" barn, som døde, umiddelbart efter fødsel. et par år lige før, at jeg blev født. Kan man se hospitalspapirene nogen steder? (Rigshospitalet)

Min halvbror (med samme mor) døde i 1978 og igen var der "noget" politi indover. Kan de oplysninger frigives til mig? Og hvordan gør jeg det?

Mine bedsteforældre ejede et par forskellige ejendomme i årene fra 1970 og frem til 1983. Hvilke data kan man finde om de forskellige ejendomme? Eller er det for "nye" data?
Med venlig hilsen
Per Harstrup

Ole Hingebjerg

Hej Per Harstrup

Tilgænglighedsfristen for at se din fars soldaterpapir er 75 år + værnepligten = ca. 90 år.
Der er mange fakta du skal have styr på, før du kan begynde at søge tilladelse til at se ikke tilgængeligt materiale. Hvis din far lever bliver det meget svært, at der vil blive gives tilladelse.

Vedr. din mors skilsmisse gælder også 75 år reglen. Der skal du også søge for at se din mors skilsmisse, det er et stort arbejde før du når slut resultatet. Der mange arkivaler man skal igennem.
Udsigten til at du får lov til at se din mors skilmisse meget stor.

Vedr. din halvbroder skal du igennem skifteretten.

MVH
Ole Hingebjerg

Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens

Per Harstrup

Ole Hingebjerg. Tak for det.
Ang. min fars soldaterpapirer, så er han død. Mit spørgsmål går også i retning af, Hvor skal jeg søge? Landsarkiverne eller hos forsvaret?

Det samme med "mine"/min fars offentlige papirer. Skal man søge ved den kommune, som papirerne er skrevet hos, eller skal man søge efter oplysningerne i et landsarkiv?

Og det samme med papirerne omkring min mors død, Skal det søges hos det lokale politi eller andre steder?

Og igen med min brors død. Om det er hos skifteretten. Han døde i en alder af 20 år, i 1978 uden nogen efterladte, udover mine halvsøskne og jeg selv.
Med venlig hilsen
Per Harstrup

Anne Mortensen

Du skriver:

Mine egne oplysninger, som ligger under min fars cpr.nr. Kan man/jeg få angang til dem?

Oplysninger om dig selv ligger de ved din far ?
Har du selv set hvad det offentlige har på dig ?

Læs her om Din side
https://minside.borger.dk/Sider/Default.aspx

Eller gå til den nærmeste Borgerservice og prøv om ikke de kan hjælpe dig videre i systemet.
https://minside.borger.dk/Sider/Default.aspx
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Ole Hingebjerg

Hej Per Harstrup

punkt 1: Vedr. dine egne dataer, mener jeg at du kan søge aktindsigt på dig selv. Hvordan man skal gøre ved jeg ikke.
Punkt 2: Vedr. din far, du skal finde ud af hvor han er indskrevet i lægdsrullen (der hvor han opholdte sig i det 18 år). Når du har fundet ud af det skal du på det landsarkiv lægdsrullen befinder sig. Rigsarkivet i København har alle originale lægdsruller liggende. Når sagen er så ny, får du nok ikke lov til at se den, prøv at søge du kan kun få et ja eller nej .
Punkt 3: Vedr. din mor. Din mors første skilsmisse ligge inden for 75 års reglen, den ande skilsmisse får du ikke lov til, der kan være nogle børn som du ikke kender til.
Vedr. din mors død skal du se under døde i det sogn hun er død i.
Det er også landsarkiverne du skal søge.
Punkt 4: Igen er det kirkebøgerne du skal søge i.
Pukt 5: Hvis du mener at du er arveberigtiget til dine bedsteforældre, kan du få et udskrift af boopgørelsen. Der skal du først finde ud af hvilket sogn de døde i, ud derfra skal du igen på et landsarkiv for at se den kirkebog de er ført i, hvor der står om der er anmeldt et skifte.

Jeg håber at jeg har udtrykt mig forståligt.

MVH
Ole Hingebjerg
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens

Per Harstrup

Hej Ole Hingebjerg.
Ang. punkt 1. Agtindsigt på mig selv, det kan jeg godt få.
Problemet er, at jeg som "plejebarn", havde en del papirer, sikkert om pleje-sagen, som alle blev puttet ind i min fars "offentligt" sagsmappe. Jeg så mappen en gang, ved et møde med en sagsbehandler. Og det var noget af en "moppedreng". Jeg vil tro, at størstedelen af papirerne, var omkring min "plejesag".
Min far havde, efter hans eget udsagn, ingen papirer hos offentlige. Han kunne ikke lide, det offentlige system og holdte sig langt væk fra det, hvis han kunne. Men selvfølgelig, må han have haft nogle enkelte papiere liggende.

Punkt 3. Der burde ikke være nogen børn, som jeg ikke kender til. Alle børn, incl. mig selv, kom i familiepleje hos mine bedsteforældre. Men, der var måske et barn, som døde umiddelbart efter fødslen.

Min mor død. Havde slet ikke tænkt på kirkebogen i det sogn hun døde. - Tak. prøver at kikke der. Selvom det sikkert varer en del år, før de oplysninger bliver offentligt "frigivet".

Punkt 5. Ang. arv. Der er udført bodeling/arv, både for min mor og for mine bedsteforældre. Så det er ikke for arvens skyld. Men for oplysningerners skyld. Om hvilke oplysninger som man kan være heldig og finde og hvor man skal søge.

Anne Mortensen.
"jeg var i "slægtninge-"/familie-pleje hos mine bedsteforældre, mens min far beholdte forældremyndigheden over mig. Så alle de officielle nedskrevne oplysninger om mig, ligger under min fars cpr. nr"
Da jeg ikke var 18 år. Så oplysningerne ligger under min far.
Med venlig hilsen
Per Harstrup

Per Harstrup

Oplysning til andre slægtsforskere om Københavns kommune arkiver, i nyere tid.
Nye oplysninger vedr. indhentning af "nyere" oplysninger om min familie og mig selv.

Jeg har nu haft kontakt til Københavns kommune og bedt om aktindsigt i min egen, min mors, min fars og en enkelt anden persons offentlige papirer, fra tiden omkring 1972 og frem til i dag.

Beskeden fra Københavns kommune var, efter en uges tid, hvor jeg selvfølgelig går udfra, at de ledte efter oplysningerne, at de kun opbevarede oplysninger i et vist årstal og så blev der udtaget, jeg tror at det var 10% eller 15%, til arkiv. Resten blev brændt/destrueret. Og uheldigvis, så var alle de forskellige personers oplysninger, som jeg søgte, de var alle blevet brændt/destrueret.

Så selv en aktindsigt på min egen sag endte, ligesom de andre sager jeg søgte på, forgæves.

Bare en oplysning til andre slægtsforskere. Man skal være blandt de "heldige" 10-15%, hvis man skal finde oplysninger fra nyere tid, hos Københavns kommune. ???
Med venlig hilsen
Per Harstrup

Peter Bøjesen Jensen

Hej Per

Jeg tror ikke det kun er hos Københavns kommune, at dette er gældende.

Kan huske, at jeg i forbindelse med et fordrag (kan ikke lige huske hvilket) hørte, at man i dag ikke gemmer alle oplysninger/arkivalier.

Dette skyldes, at arkivmængden i dag er så stor, at man simpelt hen ikke har plads til dette. Der er kun en brøkdel af nyere arkivalier, som gemmes. Det er muligt, at der kan være forskel på, hvor meget som gemmes afhængigt af, hvilken type arkivalier det drejer sig om.

Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk