Kan ikke finder Mariagervej 268 i Randers i Folketællingerne

Startet af Lasse Jensen, 06 Feb 2012 - 14:19

Forrige emne - Næste emne

Lasse Jensen

Hej John,

Jeg har et enkelt opklarende spørgsmål du måske kan hjælpe med i samme emne. Hvis jeg prøver at finde mariagervej i FT1890 - så ligger der næsten ingen huse i den.

Hvis jeg kigger i dit indeks om folketællinger (jyske kirkebog)

3855-3855   Randers   Randers Købstad   Mariagervej   00063   00534-00540

Så ser alt jo umiddelbart fint ud, der står hverken noget med AOV eller at vejen ligger under andre veje, kan du hjælpe med en forklaring og evt. løsning ?

Lasse

John Nielsen

Hej Lasse

Historien omkring Randers gadenavne kender jeg ikke, og jeg har ingen lister eller lignende fra området.
Jeg lægger Mariagervej FT1901 op på hjemmesiden, og sender mail med link når det er klar.
Jeg går ud fra at i kan unzippe selv om i bruger MACværk.

Hilsen John Nielsen

Gitte Johansen

Mariagervej matr. nr 268 ligger i 1890 i Lergravsfaldene, opslag 47.

Men da bor de der ikke.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Lasse Jensen

Hej Gitte,

Tak for det.

I FT1880 boede de i løvstræde, og det kunne jo være, at jeg kunne dem på mariagervej i FT1890 - men det er desværre ikke tilfældet.

Lasse

Lasse Jensen

Hej John,

Vi (jeg kan ihvertfald godt) kan sagtens pakke ziparkiver ud på vores mac - og tak for hjælpen.

Lasse

Gitte Johansen

Hej John

Tak for tilsendte.

Jo, det gik godt med unzipning på mit "MACværk".
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Lasse Jensen

Hej Gitte,

Jeg ville lige høre hvordan du kan være sikker på, at Mariagervej ligger i "mappen" for Lergravsfaldene i FT1890 - det er såmænd ikke for at betvivle dig, men jeg kan bare ikke se hvordan du kan se, at mariagervej ligger der ??

Lasse


Gitte Johansen

#37
Fordi der står matr. nr. 268.

Og så står der også et eller andet sted, at Mariagervej skal findes under Lergravsfaldene.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#38
Nå, nu har jeg fundet dem i FT1890, Vinkelstræde, opslag 3.

En født dreng, Skt. Morten, 1883-1887, opslag 122, hvor der står Hans Bays Gård.

Den eksisterer ikke, men så gik jeg ind på matr. nr. fra 1901 og fandt ud af det var Vinkelstræde.


Albert dør, Skt. Morten 1873-1890, opslag 165.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

I ft1901 er de stadig i Randers, Kirkegade, opslag 63.

Bolette dør 1. november 1902, Skt. Morten, 1898-1904, opslag 325.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Lasse Jensen

Hej Gitte,

Jeg skal da love for, at du ikke ligger på den lade side. Mange tak for alt den information du har fundet til mig. Det var ting jeg overhovedet ikke var klar over.

Lasse

Lasse Jensen

Jeg har været så heldig at få lidt hjælp fra lokalarkivet i Randers. Nedenfor har jeg indsat informationen fra arkivet.

"Jeg har været i vores ejendomsregister og fundet, at adresse er Mariagervej 14-16. De bygninger, som står der i dag, er fra 1902, så det hus dine forfædre har boet i, eksisterer ikke længere. Jeg kan se i vores skatte- og adressebog fra 1894, at landpost Jens A. Bredgaard bor på Mariagervej 268. Han havde det år en årsindtægt på 500 kr.

Jeg foretog lige et ekstra opslag i folketællingen fra 1880, og der fandt jeg, at (arbejdsmand) Jens Hansen Bredgaard boede sammen med hustru og seks børn i Løvstræde, matr.nr. 65C. Løvstræde ligger tættere på byen end Mariagervej 268. Dengang var Løvstræde et håndværker-kvarter. I dag har det stadig karakter af det gamle kvarterdannelse."

Nu ved jeg da i det mindste, at de rent faktisk har boet der, og at den Jens Bredgaard har været landspost.

Lasse