Københavns hospitaler - 1960 - me Sognebehør

Startet af Elizabeth Høilund Buffet, 01 Feb 2012 - 17:46

Forrige emne - Næste emne

Elizabeth Høilund Buffet

Hej igen

Jeg leder stadig efter min oldemors død og begravelse i 1960

Anna Kirstine Alø - født  Kristensen(Christensen) - 1891 - St. Stefans Sogn Kbh

Hun er ikke indført i sit hjemmesogn - Tagensbo, og i min sidste tråd lærte jeg at man på det tidspunkt blev registreret i det sogn hvor begivenheden - altså hendes død - skete.

Jeg har på nuværende tidspunkt været igennem mange københavnske sogne som jeg mener hører til de hospitaler som jeg kendte på den tid. Men jeg kan sagtens have glemt et eller to, og placeret nogle af dem  i et forkerte sogne.

Men jeg har ikke givet op med at finde hende - så derfor spørger jeg

Hvem af jer kender Københavns Hospitaler - og hvlke sogne de tilhører. Med sådan en liste kan jeg fortsætte min søgning.  Hun var ikke på alderdomshjem - eller plejehjem -

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont

John Nielsen

Hej igen Elisabeth

Hospitalerne havde dengang egne kirkebøger.
Søg på hospital her: http://www.denjyskekirkebog.dk/LAK/DenSjaellandske.htm

Hilsen John Nielsen

Lissa Pedersen

#2
Hej Elizabeth,

Jeg var på Københavns Stadsarkiv i dag og tog lige din forespørgsel med og fandt din farmors død i begravelsesprotokollerne:

Enke Anna Kirstine Alø f. Kristensen, boende Tranehavegaard 15 st., bolig 116, enke efter chauffør Sofus Frederik Alø.

Tranehavegaard: http://www.kk.dk/sitecore/content/Subsites/Boligkatalog/SubsiteFrontpage/AeldreboligerMedKort/ValbyVesterbroKgsEnghave/Tranehavegaard.aspx

Anna døde på Bispebjerg Hospital den 23. marts 1960, Enghave sogn, begravet 27. marts 1960 kl. 13.15 fra Bispebjerg Krematorium, Store sal. Nedsat i fællesurnegrav på Bispebjerg Kirkegård.

Du finder hendes dødsfald i Enghave sogn (1955-1961), opslag 281. Der står en del oplysninger. (Hun var født 31. august 1891).

Hilsen Lissa

PS: Fik også lige tid til at smage et par rådhuspandekager - de var gode!

Kirsten Ørum

Jeg har lige et spørgsmål til Lissa

Angående begravelsesprotokollerne:

Dækker disse protokoller alle sogne i Sokkelund Herreds Københavns Amt?


Venlig hilsen
Kirsten Ørum



Lissa Pedersen

#4
Hej Kirsten,

Prøv engang at læse her: http://www.ksa.kk.dk/finddinslagt/personregistrering/Begravelser/begravelsesprotokoller

Hilsen Lissa

PS: Det er nogle store tunge bøger, men der er et register i en anden bog (jeg fandt vedkommende under giftenavnet, og der står kun forbogstaverne og efternavnet, men det er inddelt efter årstal). Først prøver man at finde dødsfaldet i indeksbogen, og finder så den bog, hvor indførslen er. Kender man ikke dødsåret, er det lidt af en opgave, og det er så også vigtigt at man kender alle fornavne.

Kirsten Ørum

Hej Lissa

Det var da som "syv søren"  :o Hvor fantastisk!


I mit næste liv skal jeg bo i København  ::)

Jeg har fulde navn, fødselsdato og en dødsdag (fra Skiftearkivaler København) som siger december 1953.

Kan den ca. dato gå an?


Venlig hilsen

Kirsten Ørum

Lissa Pedersen

#6
Hej Kirsten,

Ja, det må vist være oplysninger nok. Jeg har i "Hjælp til opslag på arkiver m.v." spurgt Bente Lindhardt, om hun stadig foretager opslag (hvis hun også laver opslag på Stadsarkivet), så kig venligst der, om hun svarer. Jeg har desværre ikke mulighed for at hjælpe, da jeg meget sjældent kommer på Stadsarkivet - i dag var en undtagelse.

Hilsen Lissa

PS: Vær lige opmærksom på dette - fra Stadsarkivet hjemmeside:

Protokollerne 1903-76 er indrettet efter finansåret (1.4-31.3), de øvrige er indrettet efter kalenderår.

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Lissa

Hver gang jeg prøver at svare dig - kommer der en ny mail på tråden - og hvad jeg var begyndt at skrive forsvinder - så nu prøver jeg at skrive udenfor - og så "cut and paste"

Du er en Engel - tusind tak fordi du fandt min "forsvundne" farmor. Begge mine fætre var så sikre på at hun stadig boede på Provste- eller Rentemestervej (samme ejendom) da hun døede. Og så var hun flyttet til en ældrebolig på Vesterbro. Jeg ville aldrig havde drømt om at lede i Enghave sogn. 

Farmors død var den eneste oplysning jeg manglede om samtlige bedste og oldeforældre - så det var en dejlig brik i puslespillet der faldt på plads.

Også tak til John for oplysningen om at Hospitalerne på det tidspunkt havde deres egne kirkebøger - den viden kan måske bruges til noget senere.

Mange hilsener fra Elisabeth i Vermont

PS - har modtaget din privat mail

Lissa Pedersen

Hej Elizabeth,

Din farmor døde af "pyelonefritis ac. ren. sin.". Det er vist noget med nyrebetændelse - jeg ved dog ikke, hvad ac. ren. sin. - måske akut ? ? Måske kan vi få Ramlau på banen her?

Hilsen Lissa

Elizabeth Høilund Buffet

Hi igen Lissa

Tak for den ekstra oplysning -

pyelonefritis  = er helt sikkert noget med nyrerne  - men "ac. ren. sin" aner jeg ikke hvad betyder.

Om et par dage kan jeg jo lægge det ind på "Hjælp til tydning" - det kan jo være der er en læge der kan hjælpe med betydningen.

Hilsen fra Elizabeth

Kirsten Ørum

Tak til Lissa

Jeg holder øje dér.

Venlig hilsen
Kirsten Ørum

Lissa Pedersen

Hej Kirsten,

Det kunne jo være, at en venlig sjæl ville tage dit ønske/opslag med, hvis de skal på Stadsarkivet.

Hilsen Lissa

Kirsten Ørum

Hej Lissa

Ja der er mange venlige sjæle på DIS - så håber jeg blot, at jeg ikke har opbrugt min kvote.

Mange hilsner
Kirsten Ørum

John Nielsen

Hej Elizabeth

Glæder mig at du fik løst mysteriet.

Grunden til at du bliver smidt af mens du skriver et indlæg er at du har tilladt advisering ved nye indlæg.

Hvis du ikke ønsker det så vælg:
Profil
Udseende og layout indstillinger
sæt et flueben i "Advar ikke om nye svar, der er skrevet mens jeg selv svarer."

Hilsen john Nielsen

Vagn Altmann

Mojn Elizabeth,

Indtil Ramlau eller andre kvalificerede måske kommer med et svar, får du et bud fra en det læste med. i et par år i midten af 1960´erne.

Nyrebækkenbetændelse.  Jeg tror Lissa har ret med hensyn til ac = akut. Jeg er ret sikker på at ren. sin. betyder nyre, venstre.

Wikipidia er din ven: http://da.wikipedia.org/wiki/Pyelonephritis
Venlig hilsen

Vagn Altmann 6360

Elizabeth Høilund Buffet

Hi Vagn

Tak for tilbudet - jeg tror jeg er enig med dig selv om jeg ikke har læst medecin - til gengæld har jeg kendskab til fransk - og lidt latin.

Ren. - må stå for renal - og betyder nyrer (les reins på fransk)
Sin -må stå for sinistre - betydende venstre på latin
Ac = Acute på latin = skarp, voldsom,
pyelonefritis = nyrebetændelse - slået op på Google

Så hun døde af en akut betændelse af venstre nyre -


Og hej igen John

Jeg vil omgående gå ind og sætte det flueben - så jeg ikke skal skrive det hele om igem


Og tak til alle der har hjulpet med at løse mit problem med min farmor

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont