Jeg mangler oplysninger om Johan Christiansen, en tiptipoldefar, der blev født

Startet af Carsten Hartung Poulsen , 24 Jan 2012 - 17:28

Forrige emne - Næste emne

Carsten Hartung Poulsen

Jeg mangler oplysninger om Johan Christiansen, en tiptipoldefar,  der blev født ca.  1795 på ukendt lokalitet af ukendte forældre.

Han var bosat og stiftede familie i Hovby i Fakse Sogn, Fakse Herred, Præstø Amt.
Han blev gift i Fakse kirke i 1825, 28 år gammel, med Anne Kirstine Ivarsdatter, 29 år (opslag 271, Fakse kirkebog 1814-1830). Johan Christiansen ses i  digitale folketællinger  for 1845 og  1850  (Hovby, Fakse Sogn, Fakse Herred, Præstø amt, indsidder og daglejer). I 1834 og 1840 hedder han Johan Christensen. Familien bor i 1834 sammen med svigefar Ivar Larsen. J.C. dør 56 år gammel i Hovby i juni 1852, og begraves fra Fakse kirke.

Han angives i begravelsesprotokol og i FT1845 og FT1850 at stamme fra København, hvor han må være kommet til verden kort før århundredskiftet. På dette tidspunkt nærmede det sig, at Danmark blev indraget i Napoleons-krigen mod England, hvor den dansk-norske flåde  blev pacificeret i april 1801, senere taget i 1807 hvor København også blev bombarderet.  Kan det tænkes at Johan C. er flyttet ud fra byen i denne periode, da krigen med England gik meget ud over København. Krigen og statsbankerotten i 1813 betød at der bl.a. ikke var penge til folketællinger helt frem til 1834. Kender ingen andre personregistreringer end de kirkebogsførte.

Jeg har  gjort følgende mulige fund i folketællingen, 1801, københavn(staden)

1.   Johan Christensen, 6 år, forældre Peder Christensen og Maren Hansdatter, Frimands Kvarter, Helligånds Sogn

2.   Johan Christensen, 3 år, forældre  Anne Catarina Christensen, enke, Ulvegaden 6, (Olfert Fischersgade ved Nyboder), Hof- og Militæretaten

3.   Johan Christiansen, 2 år,  ingen forældre beskrevet, bor hos moster Jacobine Marie Hansen, Sankt Annae Vester Kvarter Matr. 441, = Stenkulsgade, lå i Trinitatis Sogn (Rundetårn)

med venlig hilsen Carsten

Carsten Hartung Poulsen
Krogagre 20
8240 Risskov
86219909
chp@mb.au.dk 


Carsten Hartung Poulsen

Jeg har muligvis selv fundet de data der er om Johan Christiansen/Christensen. Men jeg er i tvivl om hvor vidt jeg kan tro Kbh-folketællingen 1801 er komplet og akkurat, og også fuldt indtastet. Hvis alle disse kriterier er opfyldt må jeg tro at JC1 er den rigtige.
Jeg finder ingen af de tre i  Kbh. i 1834, så det modsiger mig ikke.
Jeg kan finde JC1'S dåbsdata i helligåndskirken, opslag16 i dåbsbog for 1790-1813, men jeg er en smule tvivlrådig, pga. Familiens formodede og relativt høje stand.

Kan jeg stole på denne konklusion?


med venlig hilsen Carsten,

Carsten Hartung Poulsen
Krogagre 20
8240 Risskov
86219909
chp@mb.au.dk 

Thestrup-Bjørn

Bemærk, at netop folketællingen 1834 København så vidt jeg husker kun er bevaret for byens Sankt Annæ Vester Kvarter.

For at være sikker på, at du har fundet den rigtige, må du nok finde et skifte efter de formodede forældre.


Hvis hans konfirmationsdato (eller vacc. dato) er anført ved vielsen, er det måske muligt at finde ham konfirmeret i de københavnske kirkebøger.

En vacc.dato er næsten som et id-nummer, som ofte er er anført ved konfirmationen (hvis ikke fødselsdatoen er anført).
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Carsten Hartung Poulsen

Jeg søgte Johan Christensen i København ved FT1801, og fandt 2, af dem var Johan Christensen alias Johan Christian Klokkerhøy Pedersen den ene. Hvorfor to navne på samme person er selvfølgelig mystisk, ingen forklaring kan findes. Moder dog Maren Hansdatter, 29 år, fader er Peder og broder er Hans Hendrich. Jeg har både reference til AO/FT1801 og til Helligåndskirkens kirkebøger 1795, 1798, og 1803.

Den anden Johan Christensen som hos Hof- og Militæretaten kan jeg ikke finde i de originale lister og hvilket sogn er relevant, der er i FT1840 en 40-årig brændevinsbrænder der lyder navnet, men det er jo ikke interessant.
Heller ikke den alternative Johan Christiansen kan jeg spore, hvilket sogn er relevant. 
Disse to drenge er nok også for unge til at være for relevante. Sporet er vist koldt.

Nogen forslag.

Med venlig hilsen Carsten.