Hvilket Sogn i Kbh ? 1960 - muligheder søges

Startet af Elizabeth Høilund Buffet, 28 Jan 2012 - 23:07

Forrige emne - Næste emne

Elizabeth Høilund Buffet

Hej

Min Farmor døde i foråret af 1960 - og på det tidspunkt boede hun på Provstevej 21 i NV kvarteret i København - og skulle efter sigende høre under Tagensbo Sogn.

Tidligere havde adressen hørt under Kapernaum Sogn - og jeg mener at dele af Provstevej stadig gjorde det i 1960,

Hun blev begravet på Bispebjerg Kirkegård

Mit problem er at jeg ikke kan finde hende hverken i Tagensbo KB eller i Kapernaum KB på det tidspunkt.

Hvilke andre muligheder er der - hvor jeg kan lede efter hende ?

Hendes navn var Anne Kirstine Alø - født Christensen (Kristensen) - født i KBh og døbt i St Stefanskirke i 1891.

Det ville være dejligt at få disse datoer på plads.

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont


Leif Bærtelsen

Leif Bærtelsen - 2670  - Legacy bruger

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Leif

Tak for foreslaget -

Desværre er ingen af Grundtvigskirkens KB lagt ud på Nettet endnu - så jeg kan ikke slæ det efter.

Men det er bestemt en mulighed.

Elizabeth i Vermont

Jesper Skov

På opslag 269 nederst i 1960 er en person død med adresse Provstevej 19, så det skulle undre meget, hvis ikke det var Tagensbo for nr. 21 også.

Hvor sikker er du på "foråret 1960" og "København"?


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Jacob Hejmdal Gren

Var det ikke dengang sådan, at man blev indført i kirkebogen i det sogn, hvor man rent faktisk døde (i stedet for bopælssognet)? Hvis hun døde på hospitalet, så er det måske forklaringen.
Hvis ikke lige der var langt fra Vermont til Københavns Rådhus, så ville det nok være lettest at finde hende i begravelsesprotokollen på stadsarkivet.
VH Jacob

Mogens Pagh

Hej.

Det er ikke helt korrekt, Jacob.

Min onkel, som boede i Baldersgade på Nørrebro, døde i 1945 på Øresundshospitalet, blev begravet på Bispebjerg kirkegård og indført i Kingo kirkebog.

Min moster, som boede i Korsørgade på Østerbro, døde i 1965 på Bispebjerg hospital, blev begravet på Bispebjerg kirkegård og indført i Hans Egede kirkebog.

Så altså - indført i bopælssognets kb.
Venlig hilsen
Mogens Pagh
Jyderup

Elizabeth Høilund Buffet

Hej allesammen

Tak for gode råd og ideer.

Hvor sikker er jeg på 1960 og Kbh ?

Så sent som i formiddags snakkede jeg i telefon med mine to fætre og spurgte hvad de kunne huske. De var enige om Provstevej og foråret 1960 - Men jeg har nu gået hele Kirkebogen igennem for 1960 - Tagensbo og Kapernaum. 

Selv boede jeg ikke i DK det år - men jeg har faktisk aldrig selv kendt min farmor - men ved på dette tidspunkt alt om hende - med undtagelsen af hvornår hun døde og blev begravet. Oprindeligt har jeg 1960 fra min faster.

Jeg mener også at det er hjemmesognet man skal registres i.

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont

John Nielsen

#7
Hej Elisabeth

Indtil 1977 registreres begivenheden i sognet hvor det sker, derefter i hjemmesognet.
Der sendes ofte besked til hjemmesognet som så indfører begivenheden med et 0 foran.

Så hvis vedkommende dør på hospital, så er det der man skal søge, men man kan være heldig.
Tagensbo er hjemmesognet i 1960.

Hilsen John Nielsen

Hans Poulsen



Hej Elisabth i Vermont

Sent i tråden hopper jeg på, men jeg har fra sidelinjen fulgt slagets gang.

Jeg har lige gennemgået hele 1960, døde kvinder, Brønshøj sogn, men uden det resultat du søger.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

John Nielsen

Hej Elisabeth

Grundtvigskirken er Bispebjerg sogn.

Hilsen John Nielsen

John Nielsen

Hej Elisabeth

Jeg har kikket i Bispebjerg 1957-1962 uden held.
Da hun ikke er at finde i hjemmesognet gættede jeg på et sted hvor adressen følger med, som et plejehjem.
De gamles by 1958-1961 kontolleret unden held.
Så du bliver vist nødt til at bede om et opslag i begravelsesprotokollen.

Jeg går ud fra at du ved at hun og ægtefællen er nævnt i politiets registerblade, uden at det hjælper noget i den her forbindelse.

Hilsen John Nielsen

Mogens Pagh

Til John.

Din oplysning om registrering indtil 1977 er ikke 100% korrekt.

I mine nævnte tilfælde er både min onkel og moster indført i bopælssognet med nummer, og ingen af dem er indført i Sions sogn eller Bispebjerg sogn, som dækkede hhv. Øresundshospitalet og Bispebjerg hospital, hvor de døde.

I min gennemgang af kirkebøgerne i de nævnte sogne har jeg set flere lignende eksempler.
Venlig hilsen
Mogens Pagh
Jyderup

John Nielsen

Hej Mogens

Det vil jeg gerne tro for præsterne suser rundt over det hele, men de officielle regler er som nævnt tidligere.
Det kan ses i cirkulære af 1/12 1977 hvor institutioner ikke længere må føre kirkebøger.
Derefter er det altid i hjemmesognet at begivenheder føres.

Hilsen John Nielsen

Mogens Pagh

Hej John.

Jeg formulerede mig forkert. Dine oplysninger er naturligvis 100% korrekte.
Det jeg mente var, at reglerne ikke altid blev fulgt.

Vi er derfor helt enige.
Venlig hilsen
Mogens Pagh
Jyderup

John Nielsen

Hej Mogens

Jeg opfattede det heller ikke som kritik.
Den bedste jeg har set var registreret i begivenhedssognet, begravelsessognet og hjemmesognet.
Jeg mener ikke at have set noget officielt om dette meddelelsessystem, men det var/er meget udbredt.

Hilsen John Nielsen

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Allesammen

Fortsat tak til alle sammen - Farmor har vi ikke fundet, men lidt klogere er jeg da blevet.

Nu vil jeg se på de sogne hvor de mest nærliggende hospitaler som hun kan have ligget på er.

Jeg er mest tilbøjelig til at tro at det må være enten Bispebjerg Hospital eller Kommunehospitalet, men der findes jo et par stykker til - som Frederiksberg, St Josephs og Rigshospitalet.

Og selvom hun boede på Provstevej  i Tagenbo sogn - er det jo ikke sikkert at hun "er kommet omkring" kirken. Mere sandsynligt er det at hun er før direkte til Bispebjerg Krematorium


Kryds fingre for mig - og flere gode råd er altid velkomne

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont