Arlinde Ottilia Hansen, født 2. april 1874, Odense, død ca. 1910 v. Holbæk

Startet af TONNY WENDEL, 28 Jan 2012 - 13:54

Forrige emne - Næste emne

TONNY WENDEL

Jeg har længe søgt efter oplysninger om min salig tipoldemor, særligt hendes sene år (og død)

ARLINDE OTTILIA HANSEN
født 2. april, døbt 7. juni 18174
Odense, Nedergade 40
NB
har KB, 1874, Odense, Vor Frue, opslag 347!
og har FT, 1870 og 1880!

Gift med Mads Madsen (f. 1868)
har KB for vielsen, Munkebjergby, 25. september 1896

Børn:
Esther Ragnhild Dagmar Madsen, 22. april 1899
Agnes Jenny Terese Madsen, ca. 1903. Død 26. august 1905
har KB Tveje Merløse, Merløse, Holbæk (1892-1914), opslag 175!
Helvig Edle Madsen, 1904. Død 1980
har KB for Helvig!
Inger (?)

På et tidspunkt omkring 1900 boede Arlinde og Mads i København, Tullinsgade nr.4
har Politiets Registerblad!
Hendes mand, Mads var forvalter på Holbæk Slots Ladegård ca. 1904-1905

Arlinde er død i tidsrummet mellem datteren Agnes død 26. august 1905
og indlæggelsen af Mads på Oringe Sindssygehospital, 8. juni 1910 (hvor han står anført som "Enkem." i indlæggelsesprotokollen. Dén har jeg netop set i Rigsarkivet.

Men jeg kan ikke finde mere om Arlinde. Da Mads indlægges, står der anført "Nørre Vallingerød" som hans hjem. Der har jeg også gransket KB og FT fra - uden held.

Et sidste hint: Arlinde Ottilia anføres nogle steder som hhv. ALINDE og OTTILIE

Håber der er en, der kan hjælpe mig videre!
På forhånd tak.
wenligst
Tonny Wendel

Bente Aaris

Det kan jo nok ikke hjælpe dig videre, men Mads Madsen står i FT:1911 på Oringe S.H. under Præstø Amt Landsogn Vordingborg opslagnr:36 nr. 50 nederst - her står han som G. ? (=gift ?) er Uldhandler og adresse ved indlæggelsen er rigtignok også Nr. Vallingerød. (iflg. Krabsens) = Tølløse sogn og Ugerløse sogn Holbæk Amt.

Det ser jo ikke så godt ud for Mads Madsen han er også på Oringei:
I FT:1916 opslagnr:116 - står han som GIFT!
I FT:1921 opslagnr:213 næstnederste - her står Tølløse som sidste bopæl før indlæggelse!
I FT:1925 opslagnr:271 står han som gift!
I FT:1930 opslagnr:173 står han som gift!

På den tid kaldte man sig også enke og enkemand ved en evt. sep. og skilsmisse!

Har du set efter om pigerne kan være konfirmeret i nogle af sognene - i FT:1906 finder jeg heller ikke familien på Holbæk Slots Ladegård eller på nogen af Ladegårdshusene i Tveje Merløse!

Hvis du ved hvornår han døde efter 1930 kan du måske finde hans dødsattest (under Sundhedsstyrelsen på Rigsarkivet) og se hvem som var pårørende evt. et skifte:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=D%C3%B8dsattester&c=&d=1&e=2012&ngid=340941&ngnid=&heid=341312&henid=341315&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=



Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

TONNY WENDEL

Tak for indsatsen, Bente.

Jeg kender desværre heller ikke Mads Madsens dødsdato - arbejder på det :-\
Pigernes konfirmation kender jeg heller ikke, i det hele taget meget i den gren, der halter.

Et afklarende spørgsmål: Hvis Mads står som "Enkem." ved indlæggelsen, og vi holder fast i din tese om at Arlinde måske ikke er død, bare at de er blevet skilt/separeret, så vil han vel ikke stå som "gift" alle de følgende år (FT). Altså med mindre han er blevet gift igen på Oringe?

Oringe er et kapitel for sig. Måske jeg den vej kan finde ud af noget mere om Mads' videre skæbne.

Men tilbage til Arlinde. Jeg tror hun er død før hans indlæggelse. At det muligvis er det, der har "trigget" hans sindssyge, og at det er derfor han står anført som "Enkem.". Jeg mangler bare beviset - en KB eller andet med hende.

Så jeg behøver stadig hjælp.
Tak igen, Bente. Jeg er meget rørt over dit engagement.
wenligst
Tonny Wendel

Jens-Christian Emborg

Du skriver "Inger (?)"

Inger Kirstine Madsen er født den 06-04-1897 i Munke Bjergby sogn, KB 1896-1904, opslag 50.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Gitte Johansen

Ikke fordi, det hjælper dig i din søgning, men Agnes Jenny er født, Odense, Sanderum, 1892-1908,
opslag 126, hvor de opholder sig hos Arlindes far.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

TONNY WENDEL

Tak til Jens-Christian og Gitte.
To nye informationer til den samlede historie (Agnes og Ingers fødsler).
Herunder et par brikker til, hvor Arlinde og Mads har befundet sig.
Jeg er meget taknemmelig.

Savner stadig noget om Arlindes død.
wenligst
Tonny Wendel

Bente Aaris

Hvis du kan finde hvornår og hvor Mads Madsen døde (måske via patientjournal Statssygehusene på Rigsarkivet), vil der på den tid kunne stå hans ægteskabs status i Begravelsesprotokollen og evt. sidste fælles bopæl, og du ad den vej måske kan finde Arlinde.

Han kan måske være blevet overført til et andet sted eller udskrevet, finder ham ikke lige i begravelsesprotokollerne i Vordingborg KB, hverken landsogn eller Købstad.

Link vdr. Sindssygehospitalerne:

http://www.landsarkivetkbh.dk/hovedst/txt/kilder/sindssyge.htm



Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

TONNY WENDEL

Hej Bente - tak, endnu en gang.

Jeg kommer lige fra Rigsarkivet, hvor jeg har fundet lidt yderligere oplysninger om min tipoldefar Mads Madsen (der var gift med Arlinde Ottilia, denne tråds emne).

Mads Madsen lå åbenbart indlagt frem til 1934, hvor han blev udskrevet 10/7. 24 år på Oringe!
Hans "patientnummer" er 6290, og ellers står der blot anført Stege.

Jeg går ud fra, at han efter Oringe er flyttet til Stege, så der vil jeg nu kigge efter ham.

Leder stadig efter oplysninger pm Arlindes sidste år - og nu også Mads Madsens.
wenligst
Tonny Wendel