Min norske tip-tip oldefar - artillerist fra 1806

Startet af Susanne Herringstad, 19 Jan 2012 - 18:04

Forrige emne - Næste emne

Susanne Herringstad

Ifølge edsliste for det Kongelige Artillerikorps af 25. november 1807 blev min norske tip-tip oldefar 28. oktober 1806 (eller 1808)  indrulleret i Norge for 12 år, 22 år gammel, og ankom til København 25. juli 1807. Han hed Hans Pedersen.

Siden i alle de stamlister, brødlister og talrige andre annaler, der omhandler ham, betegnes hans som Hans Peder(sen) Herringstad.

Herringstad er en gård i Heidal i den nordre del af Gudbrandsdalen, og der har jeg naturligvis bedt om hjælp. Men de kan ikke finde ham, for der er ikke oplysninger nok om ham.

I juli 1821 blev han far og et par år senere lever han sammen med kone og søn. Jeg har ikke kunnet finde ægteskabets indgåelse eller en friseddel, hvor han søger om lov til at gifte sig.

Af mig uforståelige grunde er han optaget i lægdsrullen i Sorø. Der står han som værende født 5.2.1789 i Norge. Men jeg har fundet 100-vis af Hans Pedersen'er i 1789 uden dog at have været i stand til at finde HAM.

Jeg trænger til hjælp og gode ideer, og vil naturligvis være fantastisk taknemmelig for noget, der kunne hjælpe mig videre.

Med venlig hilsen
Susanne Herringstad

Eva Morfiadakis

Name: Frederik Ludvig Hansen 
Gender: Male 
Baptism/Christening Date: 11 Nov 1827 
Baptism/Christening Place: CITADELSKIRKEN,KOBENHAVN,KOBENHAVN,DENMARK 
Birth Date: 24 Jul 1827 
 
Father's Name: Hans Petersen Herringstad

Mother's Name: Ane Cathrine Andresen 

Kan detta möjligtvis vara han? Ett andra äktenskap?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

København, København (Staden), Søetaten, København, Elephangaden No. 41, stuen til gaarden, Ikke vist, FT-1845, C2120
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Chr. Jensen 24  Ugift  Tømmermand i 4. Clase ved søetaten København
Ane Catrine Herringstadt 55  Enke  Logerende lever af sin pension København
 
--------------------------------------------------------------------------------
Om det är rätt person bör Hans P-H ha dött före FT 1845.

Eva M
Eva M

Susanne Herringstad

Hej Eva,
En ikke kendt søn, tak. Desværre døde han allerede i 1832.
Ægteskabet er det rigtige, men jeg kan ikke finde, hvor og hvornår det er indgået.
Mvh
Susanne

Susanne Herringstad

Enken er også rigtig. Han døde i 1836 af  lungebetændelse.
Mvh
Susanne

Gitte Johansen

#5
Slettet. Total forkert.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Susanne Herringstad

I den anbefalede kirkebog opslag  25, nr. 4 står Christian Petersen og Vilhelmine Frederikke Faber.
Ok har lige set din sletning.
Men jeg vil meget gerne have din hjælp, så tak alligevel.
Mvh
Susanne

Bente Aaris

Den eneste Hans Pedersen på Heringstad er ham her på 9 år i FT:1801:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=32&filnamn=f1801&gardpostnr=13838&personpostnr=209867&merk=209867#ovre

Her kan du se i Vågå kirkebog som Hedalen (= i dag Heidal) hørte under nu Oppland Fylke (= tidl. Christians Amt da Norge var under Danmark).

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9247&idx_id=9247&uid=ny&idx_side=-109

Måske det er ham som bliver konfirmeret her i i 1803 14 år gml. (2.kolonne øverst):

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9247&idx_id=9247&uid=ny&idx_side=-218

Men der er noget som skurrer - du skriver han var 22 år gml. i 1807 - hvordan kan han da være f. 5/2 1789 ?= 18 år!

Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Susanne Herringstad

Kære Bente,

Tak for dine søde forsøg. Desværre er det ikke ham. Det er undersøgt på Digitalarkivet af mange venlige norske venner i sommeren 2009. Han er formentlig tidligere tjenestekarl på Heringstad, som så har skullet tage et stednavn som efternavn, da han kom i militæret.
Det er svært at forstå alderen, og der er flest optegnelser, der siger, at han først kom i 1808, og det kan være en fejlskrivning.
Men han dør i april 1836 og angives der at være 47 år gammel.
Den nærmeste jeg kan komme er en Hans Pedersen fra Hammer Holongsoy, der er optaget i rullen for at blive slettet uden grund.
Derfor har jeg bedt om hjælp.
Mvh
Susanne

Bente Aaris

#9
Har du fundet om der er et skifte efter ham, om der kan stå et guldkorn f.eks. hvem var værge for børnene og hustruen eller andet - mulige søskende?

Der skal være skiftet efter ham 17/9 1836 i Protokol No.9 Pagina 16 iflg. Københavns skiftekommision Navneregister:Generalregister.

Det kan du se på AO Andre Arkivalier fra 1836-1837 opslagnr:108 - der står et par ord til muligvis han stilling som jeg ikke lige kan tyde i farten!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Gitte Johansen

I Københavnske skiftearkivalier, 1836, opslag 108, er han nævnt.

Der står noget, jeg ikke kan tyde.

Måske kan andre?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Susanne Herringstad

Jeg har set hans skifte i protokollen - det var meget bevægende at se hans den gang 15-årige søns og enkens underskrift.Udover pensionen efterlod han sig ikke meget, men hans søns fremtid var i orden, da han var elev på Artilleriskolen, og derfor var næsten sikker på en levevej i militæret. Han blev bøssemager.
Han døde på sygehuset, og dagen efter stillede øvrigheden på adressen og gjorde boet op.
De oplysninger jeg søger, er om hans baggrund. Der står kun, at han er fra Norge, og det er en lidt upræcis angivelse.
Især ville jeg gerne vide, hvorfor han har taget navnet Herringstad, da han (efter alt at dømme) ikke er beslægtet med familien på gården Heringstad.

Susanne Herringstad

I skifeprotokollen står, at han er karakteriseret kommandersergeant, altså endnu ikke fuldt udnævnt til kom.serg.

Bente Aaris

Du skriver:
CitatAf mig uforståelige grunde er han optaget i lægdsrullen i Sorø. Der står han som værende født 5.2.1789 i Norge

Hvornår er han optaget i den? Hvis det er en tilgangsrulle hvor kom han så fra? Står her ikke hvem hans far eller hvis f. udenfor ægteskab mor er?
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Susanne Herringstad

Kære Bente

Hvis det ikke allerede er tydeligt for enhver, er jeg slet ikke ret dygtig til dette her. Jeg er kommet noget hovedkuls ind i det uden forudsætninger, og det der med lægdsruller er indtil videre et mysterium.
I julegave har jeg fået en bog, Slægtsforskning af Jørgen Green, som giver mig nogle værktøjer, jeg har manglet.
Derfor skal jeg til at kigge i lægsrullen igen, men er ikke kommet dertil. Der er også lidt trangt på Rigsarkivet pt. pga. sammenlægningen, og jeg har ikke taget mig sammen til at bede om råd.
Men jeg vil undersøge det.
mvh
Susanne

Susanne Herringstad

Er der mon nogen, der ved, om man kan komme videre med en oplysning om at vedkommende er indrulleret i Det Kongelige Artillerikorps i Norge den 28. oktober 1806? Der er ingen detaljer, så jeg kan ikke sige noget om, hvor i Norge indrulleringen har fundet sted.

Gode råd er meget velkomne.

Mvh
Susanne Herringstad